Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Christian_IA
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 jan 2013 08:06
Mit fyr: Scotte 16 kW på BS20 semi
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Geografisk sted: Randers NØ

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af Christian_IA » 09 jan 2013 08:25

Hej allesammen.
I går aftes, da jeg skulle rense vores gamle stokerfyr begyndte det at sprøjte ud med en lille bitte stråle vand fra brændkammeret, så det er desværre brændt igennem/tæret op.
Fyret er et ret gammelt et, vist nok noget som hedder universal stokeren, så det kan ikke betale sig lave, så det skal udskiftes med et nyt.

Jeg har kigge lidt på Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel, hvilket kan I anbefale ?
Min skorstensfejer kendte begge og sagde at han ikke havde hørt om eller set specielle problemer og han vil vise mig et Scotte 10 kW i aften.

mvh
Christian
--
Christian.....
Nu med Scotte 16 kW på BS20 semi:-)


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af Klaus » 09 jan 2013 09:53

Vil du have et pillefyr i stedet for en pillebrænder på kedel kan jeg klart anbefale en MGM Comfort du kan læse lidt om mine erfaringer her: viewtopic.php?f=19&t=13881
Den er lidt dyrere end pillebrænderne du nævner, men du sparer et evt. opstartsbesøg, shunt, et lager af reservedele og bruge tid på at afveje piller og sætte dig ind i en masse indstillinger + MGMen kan tilkøbes 5års garanti også på sliddele. Den er også mindre kritisk over for piller med smuld og piller af svingende kvalitet, og pris :great:

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af lamborg » 09 jan 2013 10:06

Hvis du skal vælge mellem biomax og skotte skal du helt klart vælge scotten.
jeg har ingen erfaring med biomax men har læst om flere der har svært ved at få det til at kører ordentligt.
Desuden er der efter købet meget mere mulighed for hjælp til NBE produkter.
Selvfølgelig kan du gøre som Klaus men det er altså noget dyrere og jeg er ikke sikker på at det på nogen måde tjener sig ind for du får ikke en bedre fyringsøkonomi. De slid dele klaus snakker om som skal skiftes beløber sig vil til ca 500 kr om året så det er ingen formue . Plus jeg har svært ved dette med følsom over for smuld. Det er lidt noget overdrevet snak . Jeg har haft en fejl i en pille leverance hvor der var mega meget smuld. Og da jeg tømte siloen sidst kørte den rent smuld ind unden problemer.
Opstarts besøg er gratis mod at du skrive din CO2 besparelse over til NBE .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Christian_IA
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 09 jan 2013 08:06
Mit fyr: Scotte 16 kW på BS20 semi
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Geografisk sted: Randers NØ

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af Christian_IA » 09 jan 2013 11:34

Tak skal I begge have :-)
Jeg kan sagtens håndtere at der er lidt mere arbejde med pillefyret end en samlet enhed.
Jeg hælder også mere og mere over mod Scotte, skal ud og se et anlæg i aften sammen med min skorstensfejer.
Jeg har selvføleglig været ude for piller med noget smulder, men pt. er der ingen problemer med dem jeg bruger.
Det lyder fint med det besøg :-)
--
Christian.....
Nu med Scotte 16 kW på BS20 semi:-)

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af Kjeld P » 09 jan 2013 12:11

Biomax er let at få til at køre, men hvis man intet aner om forbrænding og ikke er en smule teknisk minded er et hvert fyr svært at få til køre rigtigt. Jeg vil ikke bytte min med noget som helst andet og så har det ikke en intern snegl som kan gå i stykker. Takket være det spiste det et rustent 2" søm uden vanskeligheder.

Udover en defekt tænder har jeg ikke haft brug for reservedele, men har da et sæt tandhjul til snegle-drevet liggende...hvis nu...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


levi

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af levi » 09 jan 2013 13:50

Kjeld P skrev:Biomax er let at få til at køre, men hvis man intet aner om forbrænding og ikke er en smule teknisk minded er et hvert fyr svært at få til køre rigtigt. Jeg vil ikke bytte min med noget som helst andet og så har det ikke en intern snegl som kan gå i stykker. Takket være det spiste det et rustent 2" søm uden vanskeligheder.

Udover en defekt tænder har jeg ikke haft brug for reservedele, men har da et sæt tandhjul til snegle-drevet liggende...hvis nu...
Jeg vil ikke bytte min med noget som helst andet og så har det ikke en intern snegl som kan gå i stykker

Den interne snegl på en Scotte er jo netop en af de største fordele dette anlæg har - det sørger for en ensartet dosering til forbrændingen, - hvor dit anlæg har noget svære ved det - specielt i lavlast pga. doseringen fra den eksterne snegl - som absolut ikke doserer ensartet!.

Forøvrigt så kan man ikke ummidelbart sige at den interne snegl er en udsat sliddel, - det er godt nok sjældent de ryger...

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af Paw Nielsen » 09 jan 2013 13:58

Er selv biomax ejer og fuldt tilfreds, jeg har ikke oplevet problemer af nogen art. Når det er sagt vil jeg nok idag vælge et scotte, udelukkende fordi der findes en stor mængde gadgets til. Og jeg er mega fan af gadgets, jeg havde ikke regnet med at mit pillefyr ville blive en form for hobby, da jeg købte det. Med det er det blevet.
Og af ren nysgerrighed kunne det være spændende en dag, at se et scotte i drift!
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af Kjeld P » 09 jan 2013 15:06

Hmm...der er ellers læsestof nok omkring intern snegl i disse fyr, men pyt nu med det...hvis alle er tilfredse med det de har købt...så er alt jo godt.

Ang Biomax har jeg kun 1 ønske...at kunne låse max ydelse% til f.eks. 50 max...eller valgfri. For når den kører lavlast og et badedyr pludselig trækker kalorier gør max'en det den skal ...skruer op. Så er det jeg har set nogle gange den ikke kan skrue hurtigt nok ned igen...når forbruget er lavt og så kan den gå i pausemode. Det burde kunne undgås...hvis man kunne låse max ydelse%. Håber det komme i en opdatering...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af Dinsen » 09 jan 2013 15:18

Hvis valget står mellem de to, så er der ingen tvivl, køb et scotte.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

calle

Biomax 16 eller Scotte 10 kW m. BS1016 kedel ?

Indlæg af calle » 09 jan 2013 15:44

lamborg skrev:Hvis du skal vælge mellem biomax og skotte skal du helt klart vælge scotten.
jeg har ingen erfaring med biomax men har læst om flere der har svært ved at få det til at kører ordentligt.
Desuden er der efter købet meget mere mulighed for hjælp til NBE produkter.
Selvfølgelig kan du gøre som Klaus men det er altså noget dyrere og jeg er ikke sikker på at det på nogen måde tjener sig ind for du får ikke en bedre fyringsøkonomi. De slid dele klaus snakker om som skal skiftes beløber sig vil til ca 500 kr om året så det er ingen formue . Plus jeg har svært ved dette med følsom over for smuld. Det er lidt noget overdrevet snak . Jeg har haft en fejl i en pille leverance hvor der var mega meget smuld. Og da jeg tømte siloen sidst kørte den rent smuld ind unden problemer.
Opstarts besøg er gratis mod at du skrive din CO2 besparelse over til NBE .
RENT SMULD - ahhhh - ka det no os pas icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen


Besvar