Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
brianmelgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 okt 2012 10:00
Mit fyr: Eco Climax 38kW (gammel styring)
Areal: 225
Brændsel: Savsmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: skanderborg

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af brianmelgaard » 08 jan 2013 12:49

Jeg skal have anskaffet mig et nyt eller brugt fyr, da mit nuværende (eco climax 38kW)er ved at drive mig til vandvid :x . Nok mest fordi jeg fyrer med savsmuld i et fyr der ikke har omrører hvorfor det danner bro i magasinet et par gange om ugen. Jeg håber der er et par venlige sjæle der vil hjælpe mig lidt på vej med at finde et prisbevidst fyr, da jeg er helt blank mth. hvilket fabrikat og størrelse der passe bedst til mine behov.

Lidt baggrunds info:
Huset er på 225m^2 fra 1930, men er løbende blevet renoveret og efterisoleret(flere renoveringer er planlagt). Hele stueplanet 120m^2 er med gulvarme. Når det går helt vildt for sig(koldt uden for) bruger det nuværende fyr 100kg savsmuld om dagen. Når man regner lidt på det giver det en effekt på 15 – 20 kW alt efter hvad man sætter brændværdien på savsmuld til. Ydremere skal det nævnes at mit nuværende fyr ifølge prøvningsattesten kun har en virkningsgrad på 80% hvilket jeg ikke har regnet med i det ovenstående.
Fyret står i en gammel staldbygning der ligger optil stuehuset så det gør derfor ikke noget hvis det sviner lidt at rengøre osv.

Jeg har følgende krav til mit kommende fyr:

-Det skal kunne fyre med savsmuld
-Minimum 300l. magasin
-mulighed for omrører
-Ilt styring

Jeg er meget i tvivl om hvad max effekten på fyret skal være? Jeg kan se at de fleste producenter opgiver en max effekt for bøde træpiller og flis, hvor flis typisk er lidt lavere, men hvordan forholder det sig med savsmuld? Bliver max effekten større eller mindre?

Nogen der har et bud på hvad der kunne være et godt fyr til mig? Som jeg nævnte i starten spiller prisen også en rolle da et nyt fyr ikke er med i budgettet for i år.

Mvh Brian


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af thy » 08 jan 2013 14:49

en brugt baxi 2,5 med iltstyring og omrører så er du godt kørende... kan nok findes til 10-20000
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af MichaelK » 08 jan 2013 20:47

Hej

Jeg ved hvor der står en PH23 med 600 liter magasin, metd omrøre til savsmuld/flis. Fyret er
let defekt, idet det vandrette sneglerør er brændt i stykker lige inden herden.
Jeg har fået at vide, at PH23 har denne skavank, men også at det er muligt at få den
reparet. Der findes prøvningsattest til fyret :great:

Prisen er 5000,- afhentet, og har du ikke mod på selv at lave lidt svejsearbejde, kan der også
Findes en pris på anlæget med reparation af skaden i sneglerøret :great:

Fyret sælges fordi det var for stort til huset. Der er komme en 15 kW ind i stedet.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

brianmelgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 okt 2012 10:00
Mit fyr: Eco Climax 38kW (gammel styring)
Areal: 225
Brændsel: Savsmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: skanderborg

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af brianmelgaard » 09 jan 2013 09:54

Hejsa

Tak for jeres svar.

Mth. til BAXI så har min far tilfældigvis i sommers overtaget et hus hvor der står en BAXI 2,5. Han har prøvet et hælde savsmuld i, men han kunne ikke få den til at brænde det ordentligt. Han kontaktede en fagmand og fik af vide at BAXI ikke var så god til savsmuld, men at det måske kunne hjælpe med ilt styrring så det fik han eftermonteret. Han synes dog stadig ikke han kunne få det til at brænde ordentligt – han mener at den blæser for kraftigt på smuldet hvorved the hvirvler rundt inde i brændkammeret og noget af det kommer uforbrændt op røgrør og skorstenen.
Så hvis der er nogen der har erfaringer med at brænde savsmuld i en BAXI vil jeg da meget gerne høre om det. Om ikke andet, så for at hjælpe min far lidt.

Jeg synes PH23 lyder som et godt bud, og producenten nævner specifikt savsmuld på deres hjemmeside og besvare et af mine andre spørgsmål ved at skrive, at man skal være opmærksom på at effekten falder til ca. 15kW når man fyre med savsmuld. Hvilket er lidt af et problem da 15kW ifølge mine beregninger nok er til den lille side eller hvad? Hvordan finder man normalt den rette max effekt?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af thy » 09 jan 2013 13:10

brianmelgaard skrev:Hejsa

Tak for jeres svar.

Mth. til BAXI så har min far tilfældigvis i sommers overtaget et hus hvor der står en BAXI 2,5. Han har prøvet et hælde savsmuld i, men han kunne ikke få den til at brænde det ordentligt. Han kontaktede en fagmand og fik af vide at BAXI ikke var så god til savsmuld, men at det måske kunne hjælpe med ilt styrring så det fik han eftermonteret. Han synes dog stadig ikke han kunne få det til at brænde ordentligt – han mener at den blæser for kraftigt på smuldet hvorved the hvirvler rundt inde i brændkammeret og noget af det kommer uforbrændt op røgrør og skorstenen.
Så hvis der er nogen der har erfaringer med at brænde savsmuld i en BAXI vil jeg da meget gerne høre om det. Om ikke andet, så for at hjælpe min far lidt.

Jeg synes PH23 lyder som et godt bud, og producenten nævner specifikt savsmuld på deres hjemmeside og besvare et af mine andre spørgsmål ved at skrive, at man skal være opmærksom på at effekten falder til ca. 15kW når man fyre med savsmuld. Hvilket er lidt af et problem da 15kW ifølge mine beregninger nok er til den lille side eller hvad? Hvordan finder man normalt den rette max effekt?
han bør finde ud af hvor meget blæs der minimum skal til...den kan nemlig ændres..
har han prøvet at få justeret snegletider..
har han sat yder punkter for tiden hvor snegl kører..

en pillebremse/savsmuldsbremse så den nemere får smuldet brændt af..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af leo-pol » 09 jan 2013 22:26

denne her kunne vel også være en løsning.... :great: :great:



viewtopic.php?f=28&t=12569



http://www.ksm-stoker.dk/dk/oversigt_multistoker.php

leo-pol

brianmelgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 okt 2012 10:00
Mit fyr: Eco Climax 38kW (gammel styring)
Areal: 225
Brændsel: Savsmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: skanderborg

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af brianmelgaard » 10 jan 2013 12:06

Hej Leo-Pol

Det ser bestemt ud til at være et meget fint anlæg. Jeg er meget bekymret for max effekten, hvis den flader tilsvarende som for PH23(35%) når man fyre med savsmuld ender den på ca. 12kW hvilket næppe er nok.

Mvh

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af snubbi » 10 jan 2013 18:58

hej
jeg har brændt mange m3 sav smuld af i en baxi 4.0 den køre fin med savsmuld.

bugbrother
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12 jan 2013 09:39
Mit fyr: PowerMatic EP3-360Lmagasin Ekoheat 900
Areal: 138
Brændsel: piller/spåner
Fremviser gerne i postnummer: 9330

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af bugbrother » 12 jan 2013 10:36

ellers har jeg et powermatic ep3 25kw med 360l magasin fra 1999 men hovedrenoveret sidste år pga brand det er i drift og har selv fyret en hel del med spåner savsmuld og det kører bare har dog en enkelt gang oplevet at det dannede bro. det er med iltstyring osv?? mvh morten

Basso
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 dec 2012 20:14

Nyt/Brugt fyr til savsmuld

Indlæg af Basso » 15 jan 2013 22:51

Jeg er helt ny her på forummet og jeg har kun haft pillefyr i et års tid. Vi er lige flyttet i nyt hus med et baxi 2,5. Jeg er tømrer og har eget firma/værksted og dermed også en masse savsmuld som jeg gerne vil smide i fyret. Jeg har omrører i så det ikke danner bro. Jeg har sat mig ind i hvordan blæs og sneglen indstilles og har nogenlunde styr på det nu. MEN det kører ikke mere end 4-5 timer ad gangen. Jeg kan ikke finde nogle vejledninger eller indstillinger til hvordan jeg skal indstille fyret. Jeg gad godt at høre om der er nogle herinde der har nogle erfaringer med at køre med savsmuld? ...udover ovenstående selvfølgelig :-)

Mine nuværende indstillinger

Høj

snegl 12
blæs 22

lav

snegl 20
blæs 16

set 70

skorstenstemp er som regel mellem 100 og 115 grader

Problemet opstår når fyret går over til lav, for savsmulden brænder simpelthen for hurtigt ind i sneglen. det melder fejl A-1

Nogle ideer?!


Besvar