Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken brænder til pilleflis/miniflis

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Hvilken brænder til pilleflis/miniflis

Indlæg af baggadap » 03 jan 2013 18:18

Hej alle

Jeg er ved at se mig om efter en ny brænder til min Alcon6 kedel. Jeg er lidt lun på Woody/Scotte, men da jeg gerne vil kunne fyre med pilleflis/miniflis ved jeg ikke om det er for ricikabelt et køb.
Hvad mener I?

På forhånd mange tak!

/Mathias


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Hvilken brænder til pilleflis/miniflis

Indlæg af Dunas » 03 jan 2013 18:26

Nu ved jeg ikke lige helt, hvad du mener med pilleflis/miniflis??. Men en Scotte/woody kan KUN køre med træpiller 6 eller 8 mm, IKKE miniflis.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hvilken brænder til pilleflis/miniflis

Indlæg af KristianVilhelm » 03 jan 2013 19:49

Tror ikke du kan få, pilleflis/miniflis til at køre optimalt på et pille fyr. Der skal du nok over i noget stoker, men det koster jo også lidt ekstra.
Mig bekendt kan det i hvert fald ikke lade sig gøre. Hører da hjertens gerne fra nogen der fyre med det i deres "rene" pille-gnaskere.

Har du adgang til billig miniflis da? Eller var tanken at lave det selv? Du skal passe på omkostninger ikke løber fra dig i sådanne et projekt i hvert fald. Der går også lidt til opbevaring osv.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Hvilken brænder til pilleflis/miniflis

Indlæg af baggadap » 03 jan 2013 20:48

Pilleflis er, i modsætning til alm. flis, små og ensartede stykker, uden stikkere og klumper, og kan derfor i teorien bruges i pillefyr. Jeg har læst om folk der har brugt det med succes i deres Woody/Scotte, men det afhænger jo helt af hvilken flis de havde adgang til, og hvor længe der blev testet!

Jeg har en del nåletræ fra egen skov, og har mulighed for at leje en pilleflishugger og få det fyldt i sække. Opbevaring klarer jeg også snildt, og flis kan jo også, i modsætning til piller, stå ude under overdækning.
Og med kommende afgifter på træ og piller, virker det fornuftigt at satse på det træ jeg selv kan forsyne os med.

Hvor meget skal man give for en fornuftig stoker?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilken brænder til pilleflis/miniflis

Indlæg af Bigfoot » 03 jan 2013 22:02

På en alcon kedel, har Gejs jo allerede godkendte anlæg du kan montere....
www.gejs.dk

Men vent nu og se med det afgift cirkus der.... så vidt jeg kan læse mig til (men jeg læser så heller ikke så meget) så er det altså ikke kommet i brug endnu, det er bare et forslag.
Desuden så taler de om en afgift på biobrændsel, det vil så sandelig også ramme folk med fastbrændsel, eller andre former for bioanlæg.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hvilken brænder til pilleflis/miniflis

Indlæg af KristianVilhelm » 04 jan 2013 17:57

baggadap skrev:Pilleflis er, i modsætning til alm. flis, små og ensartede stykker, uden stikkere og klumper, og kan derfor i teorien bruges i pillefyr. Jeg har læst om folk der har brugt det med succes i deres Woody/Scotte, men det afhænger jo helt af hvilken flis de havde adgang til, og hvor længe der blev testet!

Jeg har en del nåletræ fra egen skov, og har mulighed for at leje en pilleflishugger og få det fyldt i sække. Opbevaring klarer jeg også snildt, og flis kan jo også, i modsætning til piller, stå ude under overdækning.
Og med kommende afgifter på træ og piller, virker det fornuftigt at satse på det træ jeg selv kan forsyne os med.

Hvor meget skal man give for en fornuftig stoker?
Det er der jo mange meninger om, der i blandt også hvad en fornuftig stoker er. Hvis jeg skulle ud og have en stoker i dag ville jeg kigge efter:

Reka, Ksm, Twinheat, Benekov. - Det er stokere der alle kan håntere "groft" flis, og alle med et godt ry.

Grunden til jeg selv endte med, Benekoven var klart den komfort der fulgte med.
Halvautomatisk keddelrens(Træk i et håndtag så er varmefladerne renset), automatisk askeudtag(Asken kører selv ud i en skuffe), iltstyring(Et must til uensartet brændsel), buffer-funktion(Tænd/sluk på akkutank), med automatisk tænding, man ikke ligesom pillebrænderne skal skifte 2 gange om året.

Jeg mener jeg endte på omkring 85000,- for mit med lakskadet magasin med for nogle år siden da jeg købte. Hvad det koster idag har jeg ingen anelse om. Mon ikke prislejet starter omkring der.

Hvis man vælger en stoker, kommer man bare ikke ud over at skulle have plads til at opbevare flisen, og man skal næsten have noget maskineri til at flytte rundt på det.

( Du kan se min løsning her: viewtopic.php?f=19&t=11396 )

Med venlig hilsen

Kristian Vilhelm


Besvar