Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvilket fyr skal jeg vælge

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hvilket fyr skal jeg vælge

Indlæg af Landlyst » 03 jan 2013 20:21

Du siger du har adgang til billigt brænde... Hvad er det for brænde? Dit eget? Skover du selv? Affaldstræ? Har du maskineri til det? save/kløve?

Altså havde jeg plads/adgang til træ... Og det varmebehov... Så valget jeg klart en stoker med en ordentligt magasin.... Der er jo mange måder at gøre det på, man ka jo gøre det selv med en traktor/flishugger, eller leje en til det og så bare ha en dynge man skal tage af... Men det kommer anpå pladsforholdene, om du er til at kløve eller flise... ?


regstrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 02 jan 2013 14:55

hvilket fyr skal jeg vælge

Indlæg af regstrup » 04 jan 2013 08:35

jeg har mulighed for at skove alt det ASK bøg m.m jeg har lyst til, har traktor m.m samt brændeflækker

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

hvilket fyr skal jeg vælge

Indlæg af Landlyst » 04 jan 2013 17:05

Ja så ville jeg godt nok vælge en seriøs stoker og så få lavet magasinet så den ka fyldes med frontlæsser eller ligende... Om du så vil bytte dig frem med noget gavn træ for flis, kommer jo an på størrelsen på træet... Og om du så selv vil flise eller ha en stor maskine til det... For du bliver nok en gang træt af at skulle fælde/køre ud/save op/kløve/bære ind/fyre... icon_cheesygrin.gif

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

hvilket fyr skal jeg vælge

Indlæg af snubbi » 14 jan 2013 22:31

hej
jeg vil vælge en stoker en eks.www.reka.com med et 2-4m3 silo eller www.ksm .dk contrainer løsningen ,du blive træt af at bruge alt den til på at flæk alt det brænde så er det nemmer at flis stammer og fylde siloen med en traktor med frontlæsser eller en minilæsser
jeg fyre med brænde før jeg fik baxien med omrøre .efter at have fyre med flis et stykke tid blev det brænde jeg hade flækket kørt igenem flis huggeren.jeg bruger ca 40-50m3 om året til 147m2 +180 værksted med lidt varme.

Du kan flis direkte i siloen
fæld træet i stammer og lad det ligge 1 år elle 2 for der efter at flise så er vand % de halve
Der bor en skoventrenør ikke ret langt fra hvor du bor med en meget stor flis hugger (450hk flishugger) det kunne måske svare sig at han kom en gang om året og flis det du skulle bruge til en sæson .
Han fylde en 20 fod contanier på 10 min

nemocharley

hvilket fyr skal jeg vælge

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 17:03

En anden god stoker til flis er Twinheats Cpi12. (men den yder max 12kw - men de laver nu også større modeller)

Dit udgangspunkt var at du spurgte til combi-fyr. Eller evt. et pillefyr og et fyr til brænde.

KSM kan fyre med brænde, Varmebaronen har også lavet en kombikeddel - begge synes og føltes ret solide, da jeg havde hænderne på dem (jeg har ikke set andre, da det ikke lige er min interesse). Men dem, der har forstand på det siger du ofrer en del i virkningsgrad på dem, også selvom der bruges en stor buffertank.

Af adskilte systemer så jeg at Atmos dp14 kunne anskaffes til ca 25.000 (dp21 stod vistnok til 26.000) - komplet sæt, Atmos laver også fine brændekedler. Måske der kunne gøres en god handel? http://www.biovarme.dk/da/Traepillefyr/ ... 0D21P.ashx

Jeg selv ville ikke tæske rundt med træ, men sådan er jo vi så forskellige. Det er jo dig, der ved, hvad dit temperament er til.


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

hvilket fyr skal jeg vælge

Indlæg af snubbi » 15 jan 2013 17:36

hej
til 500m2 hus så skal fyret op på 25-30 kw måske mere afhænget af hvor godt huset er isoleret.
hvis du vil fyre med flis så skal du have en stor silo så du måske kan nøjes med at fylde den hver anden dag
jeg har til 2 dage i siloen (600 lt) hvis det er ege ,bøg,aske flis

nemocharley

hvilket fyr skal jeg vælge

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 17:41

snubbi skrev:hej
til 500m2 hus så skal fyret op på 25-30 kw måske mere afhænget af hvor godt huset er isoleret.
hvis du vil fyre med flis så skal du have en stor silo så du måske kan nøjes med at fylde den hver anden dag
jeg har til 2 dage i siloen (600 lt) hvis det er ege ,bøg,aske flis
jo men kunne han ikke nøjes med en atmos dp21 (20kw) pillebrænder (med 1000l silo) og så en kedel til brænde til at supplere op med? En buffertank skulle self. også med i det her setup.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

hvilket fyr skal jeg vælge

Indlæg af snubbi » 15 jan 2013 18:44

nemocharley skrev:
jo men kunne han ikke nøjes med en atmos dp21 (20kw) pillebrænder (med 1000l silo) og så en kedel til brænde til at supplere op med? En buffertank skulle self. også med i det her setup.
hej
med 2 x260m2 +120 lejlighed+150 m2 gilde sal
og han vil fyre med brænde / flis så får et 20 kw fyr nået at bestille.
du bør nok koblet hoved huset på med det samme for du kan ikke få et eks.30kw fyr til et køre så småt .

jeg kan ikke hvis jeg kun har 147m2 på, med en baxi 4,0 /38kw med mindre det er -10-15 grader frost og blæse vejr, det hjælper at værksted er med på (baxien bliver skifte med en mindre inden næsten fyrring sæson).

jeg vil ikke vælge et kombi anlæg, endten stokerfyr eller gasogen kedel.

jeg personlig vil ikke fyre med pind mere ,det med at skulle op og fylde kedelen op med brænde en gang eller 2 i døgnet samt alt den tid med at save og flække .
det er meget nemmer flise stammerne og fylde siloen med flis og så passer fyret stort set sig selv.

Brugeravatar
Deerhunter
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 11 mar 2012 15:17

Indlæg af Deerhunter » 15 jan 2013 19:09

:)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

hvilket fyr skal jeg vælge

Indlæg af snubbi » 15 jan 2013 19:40

hej
regstrup skrev:jeg har mulighed for at skove alt det ASK bøg m.m jeg har lyst til, har traktor m.m samt brændeflækker
hvis han vil fyre med brænde eller flis
Deerhunter skrev:Jeg er ikke i tvivl :-)

http://www.mgm-pillefyr.dk/

slet ikke når den skal stå inde i huset og det er det tætteste du kommer på et oliefyr.... nemmere bliver det ikke...
det skal stå 15m fra huset ,det er en stoker eller en gasogen han søger ,han kan fælde det træ han selv skal bruge det kosten måske næsten gratis.
pille er klart det nemmest ,også det dyrest .


Besvar