Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

Indlæg af havn » 28 nov 2012 23:57

Hej jeg bøvler med en

Evt udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning, samtidig er der fjernvarme på vej???

huset er 100m2 i grundplan, med kælder, stue (udlejet)og 1 sal og 2 sal (60m2) altså 360m2 alti alt.
300mm isolering på øverste loft
hulmurs isoleret sidste år

nyt tag lige afslutttet, incl 6kW sol celle, dobbelt tags (pap/tegl) løsning incl 175mm isolering i tagfladen.

men men, mit fyr kører stort set ikke så jeg har valgt at køre halv automatisk istedet for modulerende drift, jf spec giver den i tomgang 4,5kW årlig forbrug 12-15 tons. kedlen har ikke eltænding, dvs kører kontinuerligt...

kommunen tilbyder fjernvarme i løbet at 2014-2018 på en løsning som er en "break even" vil sige at på papiret ser det billigt ud...meen ved ikke rigtigt om det holder...og så mister jeg jo også min dejlige varme kælder:-)

Har talt med Hede stoker om en 20kW med en 16kW brænder på, det lyder jo også jf forumet her som en god løsning, men er det tossede tanker at skifte kedel/stoker løsning for at komme ned i forbrug..

Input til løsninger?

holdninger?

gode råd?

mvh havn


nemocharley

udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

Indlæg af nemocharley » 02 dec 2012 15:57

Min gamle arbejdsplads havde samme fyr som dig, de havde stor succes med at smide 12m2 solfangere på taget, således fyret ikke kørte mellem 1/4 og frem til efterårsferien. Kedlen varmede de øverste 200l op i en buffertank når det kørte i vinterhalvåret.

Hvis fjernvarmen virkelig blive billig.... såeh...

jeg ved sgu ikke.... - ville det være en idé med solvarme med buffertank og så lade fyret arbejde i de kolde måneder. Tanken her at fyret varmer toppen af buffertanken op i vintersæsonen. Jeg tror det ville kunne gøres for 25-40 tusinde - se evt q-pro (jeg ved at Henrik Schack har erfaring med at kombinerer q-pros solfangere med PHs modeller) - eller NBEs løsning også på Hedestoker.

Hvis fyret ellers arbejder ok - så ville jeg kigge på den løsning.

Mht solceller på 6kw - kunne du evt. overveje en luft/luft varmepumpe (10-15000) og et mindre solvarmeanlæg til brugsvand (15-25.000).

Hvis solvarme var noget for dig, ville jeg overveje at tage kontakt til Niels Lyck (varmtvandfrasolen.dk) - han er meget vidende og hjælpsom.

Forresten har du taget konatkt til P&H energy for at få lidt rådgivning? Det kan være de har et god forslag.

Jeg skal selv ud og se på et PH12-300 fyr i morgen - har du været glad for dit fyr?

havn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Givet likes: 1 gang

udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

Indlæg af havn » 02 dec 2012 20:52

hej
solfangere har jeg ikke plads til! pladsen er taget af sol celler.. så det er på plads.
Jeg har kørt med kedlen i mere end 10 år. besparelsen er vel på den rigtige side af 400000kr ifht olie/gas!
umiddelbart har jeg været glad for det.
det første år var jeg sgu ked af, det kørte ikke ordentligt (mange ubrændte piller)og ham som jeg købte kedlen af forsikrede mig om at alt var okay og kunne jo i daværende pilleklubben.dk erfare hvordan andre kedler brændte...Karsten fra P&H var her et par gange... tilsidst adskildte jeg ALT og fandt at brænderhovedet ikke var monteret korrekt, og der var en trækstablisator for lidt monteret pga min skorstens højde....siden den gang har det faktisk været en god oplevelse...
og tro mig det kan kører meget længe uden en rensning, pga de lodrette røgrøg.
Min model er "så gammel " at den kører kontinuerlig altså ikke start/stop drift da der ikke er el tænding i den.

Efter mit "Isolerings show" kører jeg den på "Halv Automatisk" drift hvor kedlen går i hvile efter temperaturen er nået.

Det har kostet mig:
    2 gearkasser til sneglen
      2brænderhoveder (sikkert pga meget tomgangs drift)
        1 snegl

        Mht til min situation:
        Jeg noget udlejning i mit hus og er afhængig af at levere nok varme, og desværre var kedlen efter P&H lidt i det største da den blev monteret. og P&H ville ikke levere 2X13kW (som de hed dengang) det havde været optimalt for mig.

        Ydermere har jeg fundet en 5kW elpatron fra metro som kan monteres i varmeanlægget, jeg tror det er af den vej som jeg vældre at gå.
        Jeg er ikke den store tilhænger af varme pumper synes at indeklimaet bliver lidt "underligt"

        Mht en P&H idag synes jeg at de stadig har en ret godt produkt, synes måske ikke at det ser udtil, at de er helt så inovative som man kunne ønske, faktisk har jeg prøvet at give lidt "feed back"på nogle ting som jeg har fundet lidt besværlige, eks have hjul under stokeren for at køre den væk til rensning, en rense åbning modsat brænderhoved; en skinne som man kan glide brænderhovedet ind på...
        Brænderhovedet har jeg prøvet at modificere pga nogle slaggedannelser, som tilsyneladende opstår af asken der smelter.
        Jeg har 2 brænderhoveder som jeg skifter imellem, og får sandblæst når de er brugt efter en sæson.
        Jeg har en gear kasse til sneglen på hylden fordi det er en træls fejl da den opstod.
        Et godt råd er at køre kedlen uden turbolatorer det er lidt dyrer men driften er rigtig rigtig god...
        Jeg kunne også vælge at beholde min kedel ændre min kedel til eltænding omkring ~12000kr
        eller beholde kedlen og så montere en mindre brænder på??

        mvh Jesper

        nemocharley

        udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

        Indlæg af nemocharley » 02 dec 2012 21:52

        Det der med en mindre brænder, synes jeg umiddelbart lyder som en god idé - så længe det kan passe med kedlen etc.

        Hvad så med en luft/vand varmepumpe i overgangs månederne - således at fyret kun kører i 3-4 måneder? Det var noget jeg så afprøvet ved DPT.dk - det er vistnok oprindeligt en svensk idé. 5kw patronen er nok billigere i anskaffelse men ikke i drift - hvilket måske er ligemeget med dit solcelle anlæg...

        (solfangere kan stå i haven :) - hvis man har en sådan...)

        Men det der med scotten - hvis en 16kw er nok kan du anskaffe den til under 30.000 (og det med et forholdsvist stort magasin)...det var måske det enkleste. Folk er jo glade for den kan jeg læse, og reservedelene er billige.

        Jeg mener ikke vi havde problemer med slaggedannelser i den PH23, der stod nede på mit arbejde - ham der stod for driften/vedligehold af den, nævnte det ihvertfald aldrig. Jeg er ikke specielt teknisk anlagt, og jeg gider ikke bøvle for meget med mit pillefyr - det skal være driftsikkert og forholdsvist let at rengøre/vedligeholde - jeg synes ikke helt, det er det indtryk jeg får af det du skriver.

        havn
        Stoker IV
        Stoker IV
        Indlæg: 142
        Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
        Mit fyr: Windhager Biowin 212
        Areal: 360m2
        Brændsel: Piller
        Fremviser gerne i postnummer: 2900
        Dagligt forbrug: endnu ukendt
        Årligt forbrug: 10tons
        Geografisk sted: Hellerup
        Givet likes: 1 gang

        udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

        Indlæg af havn » 02 dec 2012 22:10

        jo idag ville jeg ikke tvivle, men synes det er en dyr dims ift hvad den gør!
        jeg mener at min kedel idag står til det dobbelt af en skotte løsning, jeg er oprindeligt vVS uddannet og det var også grunden til at jeg ikke gav op det første år hvor den ikke fungerede optimalt, men idag er den ret god, der har aldrig været noget eltronisk bøvl eller andet.
        har en ven som har købt en 12 kW, som er installeret som en 230V løsning, og det er med el tænder, der er tit noget relæ bøvl med den og er ret sikker på at han ikke er tifreds!
        i mit tilfælde var min vist en mandags model, desværre...synes idag at mit er driftsikkert men med prisen d.d i mende havde jeg nok valgt en anden løsning. er dog stadig ret sikker på at den kræver mindre rengøring end langt de fleste kedler på market idag..

        ang haven...hvor skal jeg så drikke min øl??? :-)


        nemocharley

        udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

        Indlæg af nemocharley » 02 dec 2012 22:33

        æh det havde jeg ikke lige tænkt på...det der med øllerne :)

        Jeg tror du har ret i det der med den forholdsvist beskedne rengøring -
        Jeg ser at PH12 står til 50.500, til den pris forventer jeg, at der ikke er noget bøvl overhovedet. Og du skriver at din kammerat har vrøvl med relæet - nej du, jeg er ved at stå lidt af. Jeg ved ikke, hvad du gav for din - men til 50 grønne så bør der ikke forekomme mandags modeller.

        Det jeg fandt interessant ved PH12, var at den var simpel, let at rengøre, stort magasin, perfekt størrelse til mit lille fyrrum og spillede godt sammen med solvarme - af minusser har jeg nu læst om slagger, relæbøvl, knækket snegl etc.

        Jeg synes Bioheaten fra Passat virker mere og mere tiltrækkende.

        Forresten har du undersøgt den reelle pris på fjernvarmen? En indikation på prisudviklingen kan være at se på hvad de brænder med. Biobrændsler og affald forventes at holde prisen. Oppe ved mig fyres der med gas fra et barmarksværk , og prisen er amok.

        havn
        Stoker IV
        Stoker IV
        Indlæg: 142
        Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
        Mit fyr: Windhager Biowin 212
        Areal: 360m2
        Brændsel: Piller
        Fremviser gerne i postnummer: 2900
        Dagligt forbrug: endnu ukendt
        Årligt forbrug: 10tons
        Geografisk sted: Hellerup
        Givet likes: 1 gang

        udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

        Indlæg af havn » 02 dec 2012 22:56

        øhh okay,
        for lige at rette...
        Det med relæ bøvl er kun relateret til 230V modellen, min kører 380V
        Der har ikke været knækket snegl, det er en mega solid snegl..men pga meget tomgangs drift er den blevet brændt i spidsen dvs den er blevet spids, og derfor skiftet, sikkert ikke nødvendigt.
        Jeg vil sige at mit billede er unormalt da min har kørt MEGET i tomgang, og supporten fra P&H var der da også da der var brug for den...der er en en rigtig god support på sjælland for de her fyr.
        men ja til prisen skal du forvente, lige det extra, og er sikkerpå at det trikset er at kedlen kører lidt hårdere end min har kørt...

        mvh Jesper

        nemocharley

        udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

        Indlæg af nemocharley » 02 dec 2012 23:10

        380v det vil jeg huske - den knækkede snegl var noget jeg læste om andetsteds på forum (+ det skete med fyret på mit arbejde)
        Og det der med at lade fyret arbejde uden turbolatorer - er det ikke en meget god idé, at lade kedlen opvarme toppen af min 500l buffertank, som bruges af solvarmen?

        Jeg vil ud og se på PH12 i morgen, jeg har kun set PH23 i virkeligheden. Tak for input - ked af at jeg ikke kunne hjælpe dig tilsvarende :)

        havn
        Stoker IV
        Stoker IV
        Indlæg: 142
        Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
        Mit fyr: Windhager Biowin 212
        Areal: 360m2
        Brændsel: Piller
        Fremviser gerne i postnummer: 2900
        Dagligt forbrug: endnu ukendt
        Årligt forbrug: 10tons
        Geografisk sted: Hellerup
        Givet likes: 1 gang

        udskiftning af PH 23 til en 20/16 blackstar woody løsning??

        Indlæg af havn » 03 dec 2012 08:47

        det er helt okay og du er velkommen tilbage, og i mod sætning til andre virker den iltstyring faktisk fortrinligt hvis man ellers belaster kedlen.
        jeg ved ikke hvordan den kører med en buffertank, men idag kan den jo da fåes med selv start så lifdt er der da sket...

        mvh jesper


        Besvar