Mange spørgsmål om varme :)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
meier
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 4 gange

Mange spørgsmål om varme :)

Indlæg af meier »

Hejsa - nu har jeg luret rundt i lang tid :) men spør alligevel ...


Jeg er blevet træt af at købe olie, bor i et lille hus på 128m2 ..sidste år brugte jeg ca 10m3 bøg til opvarmning af huset -
Men Toilet/Gang- og fyrrum - er en lille tilbygning på huset på ca 20m2 , denne lille bygning er i massivmur, men med isolering på loft.
Der er lavet gulvvarme ...og jeg brugte sidste år 500L olie på gulvarmen derude. (så i kr det samme jeg køber brænde for til resten af huset)

Jeg har altid døren derud til stående åben (tæt på brændeovn) ...men det er som om varmen fra brændeovn ikke kommer der ud..
(fx idag har jeg fyret i brændeovnen hele dagen og har ca 21-22 grader i hele huset og 17-18 grader i tilbygningen (så det føles koldt derude og som om der trækker derfra) gulvvarmen er slukket pt... gulvet er 15-16grader på overfladen ca det samme som de massive ydervægge, burde det ikke være varmere hvis det er ordentligt isoleret ?? eller falder kulden ned og køler det ??

Jeg har prøvet at starte en oliekamin for sjov, og den varmede tilbygningen op i løbet af no time - frygter måske gulvvarmen er isoleret for dårligt.

Der er lavere til loftet i udbygningen - så har også tænkt på om, det er dumt at have døren der ud til åben, for om varmen fra gulvvarmen bare fiser op til loftet, og ud af døren ind i huset ??

Nå men som alternativ har jeg tænkt på flg:

At få en lillebitte renoveret koksovn derud og fyre et par gange med træ i døgnet. (og have gulvvarmen på)

Alternativt - skifte min brændeovn ud med en med gris, og så koble det på en akkumuleringstank, hvor oliefyret så også er koblet på
- Jeg har elvandvarme nu - og tænkte det nok også ville være smart at forbinde med akkumulerings tanken ( og måske til sommer solvarme )

Men er kommet lidt i tvivl om hvis jeg vælger at få en brændeovn med gris, hvad mere præcist skal jeg så bruge ??

Huset er ikke mit ...måske køber jeg det, men ønsker ikke at investere voldsomt i det (10-15000) - men en besparelse på de måske 500L olie er ikke at kimse af jo ....
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Mange spørgsmål om varme :)

Indlæg af Ernst Drastrup »

Du skal fyre rigtig meget i en brændeovn med indbygget gris, hvis den skal slæbe en akkumuleringstank med op i temperatur.
Det er varmefladen alt for lille til.
Mon ikke det er mere fornuft i, at isolere denne lille tilbygning noget bedre.
Er der ikke rigtig plads indvendigt, så en ekstra mur udenom, og godt med rockwoll i hulmuren.
Det tror jeg mere på.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Besvar