Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skoven slipper op!!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af Tom_AT » 15 nov 2012 21:11

Afhænger af træsorten.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Skoven slipper op!!

Indlæg af Ugelvig » 15 nov 2012 21:36

Tørt bøg, ca. 1.800 - 2.000 kWh pr. m3 (massefylde ca. 450 kg/m3, energi ca. 4.000 kWh pr. ton). Så du bruger rigtig meget energi. Ved du hvad virkningsgraden af dit nuværende fyr er???

Hvis virkningsgrande nu kun er 70%, så er der også en besparelse på 20% at hente der. Mange bække små...

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 15 nov 2012 22:28

Mit brænde er mest fyr og birk, og massefylden er nok ikkeså høj da jeg fyrer med forholdsvis lange stykker, så der er måske 1.500 kwh pr rummeter.
52.000 kwh. med en udnyttelse på måske 70% = 36.700 kwh. Det er vel en 7 - 10 tons piller. De 3500 kwh jeg har i overskud fra solen kan vel give max 10.000 ud i varmepumpen eller det samme som 2 tons piller -det kan der ikke betales meget varmepumpe med!

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af KristianVilhelm » 16 nov 2012 07:01

Nu kommer det igen an på hvordan dit hus er skruet sammen, og hvordan du bor, det er klart et stokerfyr helst skal bruge lidt plads til opmagasinering osv.

Dengang vi stod overfor valg af ny energikilde, mente folk også vi skulle købe jordvarme eller varmepumpe. Det er jeg nu idag rigtig glad for vi ikke valgte, på trods af vores hus ikke er ret stort er det piv utæt, og meget ringe isoleret. Istedet for at renovere hist og her har vi valgt at spare op til en ordenlig omgang i fremtiden i stedet.

Dermed havde et jordvarmeanlæg kostet os mange penge i mellemtiden, flisen har vi mere eller mindre gratis adgang til. Korn kan vi lave forholdsvis billigt. Jeg syntes vi er dækket godt ind.

Nu ved jeg godt du skriver at du har 3.500kwh i overskud, så dit regnestykke ser jo nok lidt anderledes ud, men man binder sig adligevel til el, uanset hvad fremtiden bringer med skat / afgifter.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Skoven slipper op!!

Indlæg af Flammen » 16 nov 2012 07:35

med solvarme og lidt overskuds el til evt elpatron, så kunne en flisstoker være en fin løsning til vinterhalvåret


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Skoven slipper op!!

Indlæg af Ugelvig » 16 nov 2012 08:14

Flammen skrev:med solvarme og lidt overskuds el til evt elpatron, så kunne en flisstoker være en fin løsning til vinterhalvåret
Lige bestemt. Det er imo en meget overset mulighed, at bruge overskuddet af EL-produktionen med EL-patron i enten VVB eller Akku.

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

FSJ
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Skoven slipper op!!

Indlæg af FSJ » 16 nov 2012 10:18

Undskyld hvis jeg kommer til at overtage tråden. Det er en interessant diskussion.
Jeg får sansynligvis også noget overskuds el og har overvejet at sætte en el patron i akku. Det kunne være en god ide, specielt hvis regerings udspil til netto ordningen kommer igennem, hvor det vil være en fordel at bruge strømmen når solen skinner og cellerne arbejder.
Er der en kvik fyr herinde, der kan regne ud, om det kan betale sig, at varme en stor akkutank op med el i stedet for træpiller. Jeg tænker, at der er en del tab i en akkutank i forhold til en løsning direkte på varmesystemet.
/Frank

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Skoven slipper op!!

Indlæg af Ugelvig » 16 nov 2012 10:31

Har du den gamle ordning, vil det ikke kunne betale sig, da du afregner én gang årligt.

Men snakker vi den nye ordning, hvor du afregnes pr. time med 130 øre, men køber tilbage til små 200 øre, giver du jo 70 øre pr. kWh om aftenen/natten. Det er jo stadig billig EL. Så jeg mener ikke det kan betale sig, da du kan producere varme til små 40 øre pr. kWh i træpiller. Alt andet end lige, vil det stadig være en god forretning at have solceller - bare ikke lige så god som det er nu :)

Et solcelle anlæg på 6 kWp producerer ca. 6.000 kWh årligt, anlægget koster ca. 100.000,-, simpelt beregnet, giver det en tilbagebetalingstid på ca. 41 år, hvis vi sammenligner med en kWh pris på 40 øre ved træpiller. Herudover kommer så investeringen i selve træpillefyret, hvilket vil sænke tilbagebetalingstiden, men vi skal oftest bruge mere en 6.000 kWh om året for en husstand i varme/varmt vand, dette kunne så betale træpillefyret???

Så min påstand om, at varme/varmt vand via EL er det samme som, at lave havearbejde i smoking, holder stadig :)

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pbn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 nov 2012 08:45
Mit fyr: Passat halm omb. til træ / Vølund Pellux
Areal: 300
Brændsel: Skovtræ/ Solsikker piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Årligt forbrug: 30 Rummeter træ
Geografisk sted: 6780 Skærbæk

Skoven slipper op!!

Indlæg af pbn » 16 nov 2012 12:57

Jeg har en el-patron i min 500 l. combi varmtvandsbeholder, der går solvarmen ind i bunden og der er en spiral til fyret i toppen, og som sagt er der er 2 kw. varmepatron i midten, som kan styres så den varmer hvis fyret ikke kører, så den får nu lov til at trække de overskydende kwh fra solcelleanlægget. (de næste 20 år burde jeg kunne køre på netto ordningen med aftegning 1 gang årligt, og så ser vi sku til den tid!)
Jeg venter med at beslutte mig til efter jul om hvilken kedel/ stoker det bliver, men foreløbig ser det ud til at det nok bliver en der kan tage både flis, piller og måske også fast brænde.
Jeg har god tid da der er nok brænde til hele vinteren i laden, og pludselig løber man over et godt tilbud på et anlæg.

F1250
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29 nov 2011 15:34

Skoven slipper op!!

Indlæg af F1250 » 16 nov 2012 13:46

Ugelvig skrev:Og det bliver så måske 130 øre pr. kWh med den nye nettoordning. Med en COP værdi på 2 om vinteren, hvor der er behov for det (solfanger klarer det om sommeren), så giver det altså en kWh pris på 65 øre pr. kWh energi, det er 75% mere end hvad samme energi koster med træpiller, prisen d.d., hvor Bygma har træpiller til 1.600,- pr. palle (900 kg), brændværdi på 4.800 kWh pr. 1.000 kg. og en effektivitet på 90% giver det altså noget under de 65 øre pr. kWh. Derudover kommer der en investering på 100.000,-+ for en GOD luft/vand pumpe. Investeringen i et træpillefyr er altså det halve.

Det billigste er altså stadig solvarme og træ, når der tænkes energi pr. investeret krone!!!
Jeg er "farvet" af min egen positive oplevelse med varmepumpe, det indrømmer jeg gerne, MEN jeg syntes det er synd for trådstarter, at man sammenligner cop på 2 med en nyttevirkning i en pillegnasker på 90%
Stokerpro's glimrende beregner sætter effektiviteten til 85% eksempelvis
Al tiden der skal bruges på at "holde" fyr er i min værden også noget værd..... (både at fyre, men også skaffe/transportere brændsel)

God jordvarmepumpe, og rigeligt med slange er stadig mit forslag - og så ind i stuehusets kælder med det, så du ikke får et kæmpe transmisionstab :-)


/Flemming


Besvar