Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af nemocharley » 20 dec 2012 11:01

Tak for indspark. Jeg har siden medio august været en del rundt ved fabrikanter, private og plaget folk på stokerpro.

Efter temperament, behov, evner, studeren af plus/minus ved de meget forskellige systemer/tilgange/filosofier bag anlæggene, fornemmelse, plads, økonomi, et indædt ønske om solfangere, en hustru :P :roll: :cry: :D :great: , brændselsmagasinstørrelse, brændselstyper, ydelse, modulering/iltstyring/auto tænd/sluk/pausefyring, og et eller andet jeg har glemt i processen, er jeg landet på tre muligheder

1) Cpi12 uden solvarme, men med elvandvarmer og/eller varmepumpe (jeg har ca 2500kw i overskud årligt fra mit solcelleanlæg).

2) Varmebaronens pellmax ub med 500l akkuteknik tank og solfangere på taget.

3) Ph12-300 med q-pro solvarme (60 rør, 300-500l varmtvandsbeholder - et traditionelt dansk kombi-anlæg).

Valget står mellem de tre løsninger. Prisen og min endelige "mavefornemmelse" kommer til at afgøre hvilken af de tre, der kommer ind i huset. Alle tre er - set herfra meget gode valg. :)


nemocharley

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af nemocharley » 20 dec 2012 11:06

Der faktisk også en 4) Biosol med keddel og akkutank i et, men den kom til at fylde lidt for meget, med den eksterne silo og snegl.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af themasterdk » 20 dec 2012 11:36

Hvorfor el-vandvarmer?? hvis du køber et pillefyr med el-tænding så laver den varmt vand til dig og du behøver ikke det andet.. jeg har kun en el-vandvarmer og hænger som nød hvis pillefyret går i stykker.

Jeg kan bare ikke se det kan betale sig med solvarme til varmtvand hvis der er el-tænding på fyret, har regnet på det og det kan ikke betale sig, hvis det skal gå op i udgifter og hvad man får ud af det.

Så indtil videre har jeg droppet det, var selv min plan at ligge dem op og få dem til at lave varmtvand om sommeren.
--------- ;-) ---------------

nemocharley

Hvilket pillefyr skal jeg vælge?

Indlæg af nemocharley » 20 dec 2012 13:07

Cpi12 pausefyrer og kan stå for det hele. Jeg har solceller, derfor hælder jeg nok mest til at finde en billig luft/vand varmepumpe, der kan dække husets behov i 8-9 mdr. Det bliver noget xtra service, men varmen er "gratis", set fra mit snævre ego-perspektiv, da jeg har gratis strøm. Plus jeg giver fyret optimale betingelser for et langt og produktivt liv, og så er der komfort og frihed...

Jeg sad og sjussede mig frem til husets årlige kwh forbrug og endte på ca 16.000kwh - dette er efter, jeg får smidt gulvarme i køkken og bryggers. Dvs knap halvdelen kan jeg producere selv gratis med en passende varmepumpe.

Og nej solvarme kan ikke betale sig, set i kr og øre for den enkelte privatejede stoker (eller det tror jeg - regnestykket er faktisk kompliceret)........ men det ændrer ikke på, at det er det rigtige at gøre.... det er nu engang mit syn på den sag.

Og så er der noget med komfort..... - selvom en eltænder godt nok tager en del af pusten ud på dette argument.

Men lad os nu se. Kan hænde jeg falder til patten når fyret først står der og har kørt solo et års tid. Måske jeg hellere vil bruge mine penge på noget helt andet...hvis jeg altså har nogen :)

En gammel arbejdskollega, har lavet et setup med en scotte og en luft/vand varmepumpe (fordi han har solceller på taget) - jeg ved ikke hvor meget økonomi der er i det. Men det gør da det hele lidt nemmere, plus han behøver ikke, involvere naboen, hvis han tager på skiferie.

Men hvorfor vil jeg så have solvarme med de andre fyr, som har eltænding? Jamen det vil jeg bare. Jeg ville også have haft det med Passats Bioheat, hvis det ikke var fordi den ligger i et for højt prisleje med et alt for lille pillemagasin.

Jeg håber det tydeliggør min indstilling.


Besvar