Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket anlæg skal jeg vælge??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hvilket anlæg skal jeg vælge??

Indlæg af triumph » 03 aug 2012 15:46

Jeg er heller ikke sikker på kedlerne er godkendt mere, Det skal du være sikker på.
i min verden er en dor kedel ikke noget specielt godt valg, der kan dog stadigt godt være en del år tilbage i den, hvis den har været rigtigt installeret. Men den er ikke særlig tæt, er dårligt isoleret.Og virkningsgraden er ikke som på nye kedler.
En støbejernkedel ville normalt være et endnu dårligere valg, den kan godt nok holde længe, men er somregel har den dårligere virkningsgrad, og er sværere og rense.
Det er en klar fordel hvis man kan se flammen ordenligt under drift, så man kan indregulere brænderen rigtigt
Jeg ved godt at du vil bruge kedlen til backup kedel, men jeg ville aligevel finde de sidste 8000 til et helt nyt anlæg, der passer til dit forbrug.
Der er altså sket en kæmpe udvikling inden for pillefyr siden 2004, den styring der sidder på en scotte årgang 2004 er meget primitiv (jeg kender meget lidt til pellex, men den er vist endnu mere primitiv ?) Du får et helt andet anlæg, hvis du køber et nyt. Styringen er bedre, kedlen er bedre. Både mere tæt, bedre isoleret (isoleringen på en dor kedel er nærmest ikke eksisterende) og med bedre virkningsgrad.


famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Hvilket anlæg skal jeg vælge??

Indlæg af famdue » 03 aug 2012 21:06

Mener stadig Tasso 20 m(s) stadig er godkendt til Scotte/Woody /Pellx brændere, jf Teknologis Institut.

Men det kan ikke anbefales herfra.

Carsten
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket anlæg skal jeg vælge??

Indlæg af abn » 03 aug 2012 21:16

Jeg synes det er mange penge for en kedel der er 8 år gammel. kender ikke så meget til hvordan de 2 fungerer, men en kedel fra 2007 til 12 af de store ville jeg presse ned til 10. Ellers ville jeg se efter noget andet eller en ny til 20.
Mvh Anders


Besvar