Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe contra pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af toberg » 24 maj 2012 12:39

Jeg har et et hus fra 1900, det er ok isoleret og jeg vil snart have gulvvarme over det hele.

Nu har jeg et oliefyr det bruges ikke så tit, der er nemlig også kopelet et brændefyr på.

Mit liv har dog ændret sig så jeg nu ikke dagligt at fyre med brænde, og har derfor været nød til at fyre med olie.

Olie fyret er dog udtjent og tanken alt for gammel, derfor skal jeg have noget andet.

Jeg har tænkt på en billig varmepume luft til vand fra vvs grossisten eller måske et pillefyr der kan kombineres med brændefyring når jeg er hjemme.

Når vi tænker ud i fremtiden vil det måske være klogt med varmepumpe, idet regeringen jo gerne vil udfase alt med fosille brændstoffer, eller ihvertilfælde vil de gerne have nogle penge ind i kassen, og det skal jo så være os uden varmepumpe der skal betale det.
Jeg har bare det problem at jeg frygter at en varme pumpe afgiver lidt støj til ude arrealerne, det er ikke meget men da der ikke er andet der larmer ved mig, kunne jeg forstille mig at det kunne blive belastende.
Den kan jo heller ikke lave høj varme hvis jeg skulle få brug for det, idet huset jo ikke er top isoleret men blot så godt jeg nu med tiden har kunne gøre det.
Det brændefyr jeg har nu kan jeg ikke få reservedele til mere og det brænder ikke helt optimalt. Jeg har akkumulerings tank.

Jeg er ofte væk en uges tid og i den periode vil jeg bare have at huset er frost frit, til det formål kan en 10 kv varmepumpe sagtens bruges.

Men vil jeg få en billigere og bedre løsning ved at vælge pillefyr eller måske smide det gamle brændefyr ud og sætte et pille/brændefyr op.

Pillerne vil vel stige itakt med olien stiger og det kan jeg ikke gøre noget ved.

En varmepumpe kan jeg jo føde via solceller, dermed kan jeg styre udgiften.

Hvis jeg skal sælge huset, hvad vil så være mest atraktivt at have. piller eller varmepumpe kombineret med brændefyr

En varmeumpe er vedligeholdelsesfri, men et pillefyr kan det køre en lille uges tid og kan der fyres med ca 50 grader eller hvad er mest økonomisk
Er der nogen der kan give et par gode råd


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af lamborg » 24 maj 2012 15:44

Tja. Kan kun fortælle om mine egne erfaringer. Har en jordvarmpumpe stående som er alt for lille 16 kw kunne ikke lave mere en 16-18 gr i huset om vinteren. Har sat et pillefyr op . Det er det bedste jeg har gjort.Men jeg har beholdt jordvarmen til at lave varmt vand om sommeren og jeg bruger dens VVB til pilefyret også.
Og ja jordvarmen larmer meget om luft/vand gør det samme ved jeg ikke men der er jo komprossor i begge så mon ikke.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af majland » 24 maj 2012 17:09

Hvis jeg skal sælge huset, hvad vil så være mest atraktivt at have. piller eller varmepumpe kombineret med brændefyr
Alt der bare lugter af manuelt arbejde vil skræmme nogen væk - Så hverken pillerfyr eller brændefyr står sikkert særligt langt oppe på ønskelisten ...

Nu du taler om investeringer i solceller så overvej også en varmepumpe med jordvame. Noget dyrere i etableringen men er dels moderne (noget købere kan lide) og også det nærmeste du kommer vedligeholdelsesfri drift ...

Men det afhænger jo helt af hvor stort dit varmebehov er under en isvinter ... Der kan en brændeovn selvfølgelig hjælp meget ...

Men af dine 2 valg ville jeg klart vælge et pillefyr. Med tilstrækkeligt stort magasin er det ikke noget problem for det at passe sig selv en uge ad gangen. Det er også frekvensen jeg kigger til vores om vinteren. Sådan et fast søndags ritueal at rive lidt aske ud og hælde piller i magasinet :-)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af toberg » 24 maj 2012 22:32

Jeg er ikke bange for at skulle gøre noget, så pillefyr med lidt arbejde rør mig ikke, men hvad med det politiske. tror i at vi vil bive brandbeskattet for at have pillefyr eller brandefyr. og findes der et godt combi fyr så jeg kun ska have et fyr men kan fyre med brænde når jeg er hjemm

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af lamborg » 25 maj 2012 07:03

træpiller er co2 neutrale så med hvilken begrundelse skulle man brandbeskatte det ? Ved godt at vi skal til at give en lille afgift på piller men helt ærligt tror da ikke på at nogen i dette land med bare lidt sund fornuft vil indfører skat som skræmmer folk væk fra alternativ energi. Og ja der er folk på dette forum som ynder at male en hvis person på væggen men for h...... de taler om staten som om det var en der ejer dette land. Men vi ejer sgu da alle dette land og det koster da penge at drive et samfund og det må vi jo alle hjælpe med til efter bedste evne. Nu er det også sådan at dem som råber højst om at "pengene ligger bedst i borgernes lommer " som regel også er dem der råber højst om dårlige forhold på sygehusene og andet hvis de får brug for en offentlig ydelse. Det koster at bo hos "mor og far" sådan er det.
Hov det blev et politisk manifest . Det var ikke meningen :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af toberg » 25 maj 2012 10:08

Den regering vi har nu mangler mange penge, dem skal de finde. Lige nu tales der også om at man vil beskatte venne tjenester, og skat skal have adgang til dit hjem hvis det ser ud til at der er noget byggeri igang.

Hvor længe kan et pillefyr køre og hvor lav ydelse kan det klare. Tænker hvis man er på ferie, og ikke skal have 20 grader i huset men måske bare 15. Kan det så køre en til to uger uden at blive tilset.

Hvad er forbruget på et pillefyr, til et nogenlunde isoleret hus pr m2

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af pille bruger » 25 maj 2012 10:49

Her er et link til et par beregnings programmer http://www.nordjysk-bioenergi.dk/downlo ... ammer.html
Kig på Forbrug i forhold til graddage.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af majland » 25 maj 2012 12:09

toberg » 25 May 2012, 10:08 skrev:Den regering vi har nu mangler mange penge, dem skal de finde. Lige nu tales der også om at man vil beskatte venne tjenester, og skat skal have adgang til dit hjem hvis det ser ud til at der er noget byggeri igang.
Når man kan pålægge individuel (næsten) co2 neutral opvarmning en forsyningssikkerhedsafgift så tror jeg det mulige har temmeligt vide grænser for at kradse penge ind ....
Hvor længe kan et pillefyr køre og hvor lav ydelse kan det klare. Tænker hvis man er på ferie, og ikke skal have 20 grader i huset men måske bare 15. Kan det så køre en til to uger uden at blive tilset.
Moderne fyr kan tænde og slukke efter behov. Og der skal ikke meget til at holde et hus frostfrit.

Vi var på vinterferie i uge 10 (lige omkring 1.marts). Jeg havde slået natsænkning til men solen bragede ned fra en skyfri himmel den søndag vi var taget afsted (har også 10m2 solvarme). Resultat: Mit gamle fyr der ikke kan tænde/slukke slog fra på overkog (kunne ikke komme af med varmen). Da vi så kom hjem ugen efter var der ikke meget over 10grader i huset, men til gengæld havde vi så heller ikke brugt nogen piller :-)

Men da et fyr kører mest med en relativt høj fremløbstemperatur kan der måske være ide med en akkumuleringstank som fyret kan varme på en gang imellem. så kan du blande fremløbstemperaturen ned til noget passende til huset når du ikke er hjemme. Fyret vil så køre knapt så ofte som hvis det skulle starte stoppe direkte efter husets behov og formentlig både brænde renere og have bedre fyringsøkonomi.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af Emborg41 » 25 maj 2012 12:36

Hej

Når der fremover vil være gulvvarme overalt, så er jordvarme kombineret med sol-celler særdeles velegnet. Ellers vil et moderne pillefyr være lige så stabilt som et oliefyr, og derfor efter min bedste overbevisning ikke noget man skal bekymre sig over selv om man ikke er hjemme i nogle perioder.

Jeg har med Scotten kun oplevet driftforstyrrelser når jeg har glemt at påfylde piller.

Peter

toberg
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 96
Tilmeldt: 09 aug 2011 21:54

Varmepumpe contra pillefyr

Indlæg af toberg » 25 maj 2012 15:59

ok så tror jeg at varmepumpen måske taber til et pillefyr.

Har i et godt bud på et fyr der både kan køre piller med tank og brænde


Besvar