Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Greenstream
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 maj 2012 22:56

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af Greenstream » 22 maj 2012 23:54

Hej Her !

Vi bor i et hus fra 1957 med en Salamander i kælderen, med en nyere brænder. Der køres på det gamle enstrenbssystem, uden cirkulationspumpe ?
Huset er på 90 m2 i grundplan og med ny 1.sal.

Nu skal der gøres lidt for at sænke udgifterne til opvarmning. Har indtil ny brugt 3300 l. per år blot for stueplan.
Vi er tre i husstanden.

Tankerne går på, hulmursisolering, udskiftning af det gamle enstrengssystem, termostater og fyr.

Vil gerne have en kombi af pillefyr og solfanger.
Vi har en sydvendt gavl hvor der kan hænges solfangere, nok bedst med plader - grundet pladsen.
Det behøver ikke være det dyreste, men gerne med minimeret vedligehold.

Jeg har søgt lidt rundt og syntes det er lidt svært at blive klog på forholdet mellem de store/små prisforskelle samt gevinsten herved. Ja og selvfølgelig, hvilke mærker der dur.

Venligst
Morten
Nogle gode forslag til denne kombi.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af Ulrik » 23 maj 2012 08:42

Hvorfor kombination?
Som jeg ser det kan det ikke betale sig at investere i et solvarme anlæg sammen med et pillefyr.
Pillefyret er simpelthen for billig i drift til at det ville kunne betale sig.
Derimod kunne det være en genial ide med solceller på taget!

Vedr. valget af pillefyr så skal du finde ud af hvor meget du vil give samt hvor meget du vil arbejde.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af selquist » 23 maj 2012 09:37

Når du selv siger "combi" så se det anlæg jeg fik sat op... Du står over for nøjagtig samme "ombygning" som jeg gjorde sidste år, og vi er meget glade for vores nye anlæg.
Vi brugte for 34.000.- i olie på 11 måneder (1/8-2010 til 1/7-2011).
Fra 1/8-2011 til nu har jeg brugt 4.7t træpiller!!! og solvarmen blev først tilsluttet 1/9-2011... Jeg kan ikke være mere tilfreds :-)

viewtopic.php?f=121&t=11356
Mvh Peter

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af lille_smed » 23 maj 2012 10:28

hej

jeg må give Ulrik ret i at det ikke kan betale sig at sætte solvarme op .. for der hvor du for nok energi til det kan bruges til nogen .. så har du ikke brug for det .. så de 15000 kr .. kan det bedre betale sig at købe piller for .. mine forælder fil solvarme for 12 år siden .. lige da det skulle til at give over skud gik det i stykker .. og vvs manden kan ikke få det til at gøre igen ..

jeg vil sige sæt en scotte 10 kwh ind .. og køre sommer drift på den om sommeren til at lave varmt vand billigere kan du ikke gøre det .

der hvor det kan betale sig .. at udnytte solen er hvis du har en højt strømforbrug.. så sæt solceller op i stedet for .. der kan du smide det strøm ud på nette du laver af overskud og hente det igen når du mangler det

Greenstream
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 maj 2012 22:56

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af Greenstream » 23 maj 2012 23:41

Ja der kan man ser. Troede at det var den perfekte læsning, efter at have læst producenternes forslag ?

Hvilken størrelse vandvarmer og evt. type ville i foreslå til f.eks. et Scotte/woody ?

Troede at det ville være smart at slukke for fyret sommeren over og lade solfangeren klare det varme vand i den periode.
Hvor meget bruger i f.eks. på "sommerstyring" iforhold til vinterperioden ?


Greenstream
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 maj 2012 22:56

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af Greenstream » 24 maj 2012 07:27

Hej Igen.

Lidt Bonusinfo.

Huset vi bor i vender syd/nord, hvilket vil sige at vi har en gavl der vender stik syd og her er langt fra nok m2 til solceller.

Ydermere er vi i den situation at vi har arvet nogle penge, hvilket ville kunne finanacier f.eks. et Woody/Scotte fyr i kombination med solfanger.

Greenstream
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 maj 2012 22:56

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af Greenstream » 24 maj 2012 20:44

Mere Bonus.

Mht. til montage, så påregner jeg at gøre det meste selv.

Vi har brændeovn som bruges flittigt.

Morten

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af hensan » 24 maj 2012 22:26

Hvor meget bruger i f.eks. på "sommerstyring" iforhold til vinterperioden ? -->>

Dagligt forbrug på et 1978 hus på 190 + 50 kvm med 2 voksne + 2 børn:
Sommer forbrug (Varmtvand) ca 120 kg piller per mdr dvs udgift under 300 kr/mdr.
Efterår/Forår forbrug ca 400 kg/mdr
Vinter forbrug ved de koldeste mdr ca 600 kg piller
Totalt for året ca 4500 kg piller for en 16kw Woody.

Forbruget for varme afhænger naturligvis af husets isolerings status, graddage mm hvor VVB forbruget på ca 120 kg/mdr nok er forholdsvis ens niveau. Det kan efter min mening ikke økonomisk betale sig at investere i solvarme med denne minimale udgift i sommer mdr.

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af Emborg41 » 25 maj 2012 12:28

Hej

Jeg har en 16 KW Scotte og solvarme. Som flere skriver, så er solvarmen ikke rentabel hvis man kun regner i penge. For mit vedkommende så er jeg utrolig tilfreds med at slukke Scotten hele sommerhalvåret, og så bruge solvarmen til det varme vand OG gulvvarme.

Men hvis du ikke har plads til sol paneler nok til at lave rum-varme ville jeg "nøjes" med et lille pillefyr.

Peter

nemocharley

Hvilken pillefyr/solfanger-combi

Indlæg af nemocharley » 20 dec 2012 16:52

Vacuum solfangere kan godt placeres øst/vest - ydelsen er lavere, men ikke så meget som man skulle tro. Placér evt 30 rør på hver side (hvis din taghældning ellers er ok - helst over 40grader), til dette skal bruges en 300-500l vvvb med spiral i bund og top - og en veksler hvis det er et kombianlæg som skal smide overskudsvarmen i badeværelsesgulvet eller radiatorene. I anskaffelse burde det ikke koste mere end 25-30.000. Sammen med en lille 10kw scotte (eller et andet fyr - for der er mange muligheder) og du har en samlet anskaffelsesudgift på 50.000. Dit træpilleforbrug vil være på ca 6 ton gætter jeg på med denne løsning - det er en årlig varmeudgift på ca 12.000 mod de nuværende 35.000. Det er altså tjent ind på ca 3 år.

Så jo en kombi kan godt betale sig (og det slider mindre på fyret og giver lidt ekstra komfort i sommerhalvåret).

MEN - i rede penge får du svært ved at tjene den ekstra udgift hjem på solvarmeanlægget - desværre. Så hvis du kun ser på din pengepung, så nøjes med et pillefyr.

Nej hvis du vil spare - så få isoleret både sokkel (gulvarme), væg (hulmur) og tag (gerne op til 50cm - især skunkdele - hvis dit hus ser ud som mit, og det har jeg lidt på fornemmelsen det gør). Smid kedlen ud og køb et pillefyr. NB! sørg for at dit hus stadig kan trække vejret efter den xtra isolering (solarventi, eller lidt solceller og en luft/luft varmepumpe kan hjælpe - man kan også bare åbne vinduerne..)


Besvar