Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af agentjensen » 21 mar 2012 07:30

Jeg har aldrig haft tilbagebrand i min kl..... splitten er knækket et par gange - og det har været min egen skyld (manglende rensning af sodring i herden) - alt i alt kører min kl nu på 5år uden problemer - ud ove dem jeg læser andre også har med væsentligt dyrere fyr.... :-) - men den er billig, så forvent ikke at det er en mercedes....

/Michael


robinhood
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 208
Tilmeldt: 15 dec 2009 11:00
Mit fyr: EKOHEAT 1500
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Dagligt forbrug: 20 til 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: viby sjælland

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af robinhood » 21 mar 2012 08:34

jeg har en kl15 på 6 fyringssæson min styring stod af for 2 år siden har derefter opgraderet den med en modulerende styring og ellers har jeg også kun haft samme problemer med at splitten har været knækket grundet jeg ikke havde fået renset herden for slagger har heller aldrig brændt tilbage for mig.
fik konstrureret et røgvender i stil med den der var en inde i forumet der havde lavet og dette sammen holdt med moduleret styring øgede effektiviteten en del
men en mercedes skal man nok ikke forvente da det er i den billige ende med hensyn til pillefyr

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af bioservice » 21 mar 2012 09:06

Jeg har et BB14 fyr til salg, det er købt for snart 2 år siden, og opsat april 2010, jeg købte fyret for at afprøve det, så jeg kan servicere det, nu har jeg investeret i et nyt fyr der skal testes af, så den gamle er derfor klar til udskiftning..
Jeg har kørt med fyret i snart to år, og er super tilfreds med det, det går selv ud hver 2-3 uge, når siloen løber tør for piller,
jeg laver service på disse kedler, og det er min opfattelse at der ikke er de store problemer med denne type kedler, jeg har fjernet den øverste røgvender "røgstopper" og efter dette så fungerede fyret upåklageligt, derudover er der ved de første anlæg en software der hedder 3,07, den kan ikke komme under 2,0 kg brændsel, og det er ikke lavt nok, den kan opgraderes til 3,09 her kan brændsel komme ned på 1,00 kg, og de senere styringsversioner fungerer upåklageligt.
Den er som andre kedler bøvlet at rengører, men det er nemt at komme til alle dele og overflader, man bliver bare beskidt...

Prisen er 13,500,- kr og jeg leverer telefonisk service ad libitum, og hvis der smutter en eltænder eller andet så finder vi nok en fornuftig pris på dette..

Ved godt at det er lidt mere end du har budgeteret med, jeg bor i Nr. Snede og du kan komme og se anlægget i drift, da jeg endnu ikke har afmonteret den.
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

4x4Frede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20 mar 2012 08:04
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 180
Fremviser gerne i postnummer: 8740

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af 4x4Frede » 21 mar 2012 14:29

Det lyder spændende. Det kan være, at jeg holder dig op på den invitation, Martin.

Og mange tak for svarene vedr. KLérne. Det lyder til, at de ikke er så dårligt et valg, endda.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af Tom_AT » 21 mar 2012 15:19

Der har nu også været mindst lige så mange på banen med KL stokere hvor de har haft pænt dårlige erfaringer. Jeg har en kammerat der har skiftet fra KL2 til Scotte. bla kunne denne KL2 stort ikke køre forår og efterår uden store problemer. Sommerdrift var helt umuligt. Desuden er forbruget af piller faldet væsentligt efter han fik en Scotte.

Det er fint nok du vil køre billigt. Men har du tænkt over at det kan være dyrt at være nærig? Jeg vil tro at køber du en ny Scotte i forhold til en briugt KL(2), så er pengene tjent hjem inden for et 1-3 år.


Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af andersholm » 21 mar 2012 19:04

Tom_AT » 21 Mar 2012, 15:19 skrev:Der har nu også været mindst lige så mange på banen med KL stokere hvor de har haft pænt dårlige erfaringer. Jeg har en kammerat der har skiftet fra KL2 til Scotte. bla kunne denne KL2 stort ikke køre forår og efterår uden store problemer. Sommerdrift var helt umuligt. Desuden er forbruget af piller faldet væsentligt efter han fik en Scotte.

Det er fint nok du vil køre billigt. Men har du tænkt over at det kan være dyrt at være nærig? Jeg vil tro at køber du en ny Scotte i forhold til en briugt KL(2), så er pengene tjent hjem inden for et 1-3 år.

Så du mener der er 15.000 tjent hjem i pilleforbrug i løbet af 3 år? Det lyder lidt vildt :wink:

Jeg bruger 4-5 tons på at opvarme 174 kvm hus fra 1939 + 50 kvm garage med KL15 anlæg. Tror simpelthen ikke på at jeg kan sænke forbruget med 2-2,5 tons pr. år ved at købe ny scotte... :?

Hvis din kammerat har sænket forbruget så meget, tror jeg ikke hans KL'er kørte med optimal indstillinger.

Men det er måske bare mig icon_cheesygrin.gif

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af Tom_AT » 21 mar 2012 19:18

Det er måske også lidt overdrevet. Men virkningsgraden på en Scotte er da noget bedre end på en KL(2) stoker. Så du har selvfølgelig nok ret i at det ikke kan klares på 3 år. Men der vil stadig være en årlig besparelse der er til at tage at føle på.

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af Per J. » 21 mar 2012 19:22

Jeg bruger ca. 5 tons på 180 kvm. middel isoleret og ikke alt for gode vinduer.
Det syntes jeg da er et meget fornuftigt forbrug.
Mvh
Per

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af Tom_AT » 21 mar 2012 19:26

nej okay, det kan jeg da godt se vel egentligt er et ganske okay forbrug :-)

Men jeg holder nu stadig på at uanset hvad han vælger så kan det sjældent betale sig at købe det absolut billigste på markedet.

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

KL15, BB14 eller andet til fornuftige penge.

Indlæg af andersholm » 21 mar 2012 19:39

Tom_AT » 21 Mar 2012, 19:18 skrev:Det er måske også lidt overdrevet. Men virkningsgraden på en Scotte er da noget bedre end på en KL(2) stoker. Så du har selvfølgelig nok ret i at det ikke kan klares på 3 år. Men der vil stadig være en årlig besparelse der er til at tage at føle på.

Ja ok - og scotten har helt rigtigt bedre virkningsgrad, men de 15.000 i forskel er nok nærmere tjent hjem efter 6-8 år. Tror max jeg ville kunne sænke mit forbrug med 1 ton..

Det var også kun fordi det lød lidt vildt - og jeg var ved at få aftensmaden galt i halsen da jeg læste det icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif


Besvar