Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
klods
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 mar 2012 19:12
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 245
Fremviser gerne i postnummer: 5985

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af klods » 13 mar 2012 19:19

hej alle i kloge hoveder
jeg står og lige har købt et hus på 245 kvm ...
der er et gammelt oliefyr i og det skal så skiftes. oliefyret står i kælderen ... og der er en brænde ovn i stuen og intet på 1 sal af hvad jeg så da jeg var over og se huset :)
jeg vil gerne have forslag til hvilket pillefyr jeg skal vælge og prisen selvfølgelig

hjælp mig med at finde det helt rigtige


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af Lintz » 13 mar 2012 19:32

Først vil jeg sige velkommen til - Dette er et godt forum hvor der står mange parat til at hjælpe dig. Udfyld din profil lidt mere, F,eks med hvor du bor i landet - der er mange som gladeligt viser fyret frem.
Giv os lidt mere data - Hvor meget vil du ofre - Skal det kun være piller eller .....
Når folk ved lidt mere skal de nok melde ind.
Velkommen til
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

klods
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 mar 2012 19:12
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 245
Fremviser gerne i postnummer: 5985

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af klods » 13 mar 2012 19:38

tak for det lintz :)
jeg bor på ærø og bor i søby der er ikke mulighed for fjernvarme f.eks..
det er et gammelt hus
og aner ikke om det bare skal være piller har slet ikke forstand på det hehe
regner med at det skal koste omkring 50.000 med instalationer... håber ikke jeg er helt forkert på det som sagt aner ikke noget som helst om det :)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af Lintz » 13 mar 2012 19:47

klods » 13 Mar 2012, 19:38 skrev:tak for det lintz :)
jeg bor på ærø og bor i søby der er ikke mulighed for fjernvarme f.eks..
det er et gammelt hus
og aner ikke om det bare skal være piller har slet ikke forstand på det hehe
regner med at det skal koste omkring 50.000 med instalationer... håber ikke jeg er helt forkert på det som sagt aner ikke noget som helst om det :)
Jeg aner ikke en dyt om ærø men kunne godt forstille mig at det bliver lidt dyrer at få installeret et fyr der, Til gengæld har huset nok været tilsvarende billigerer icon_cheesygrin.gif
Du skal beslutte dig til om det skal være et stokerfyr (kan fyre med NÆSTEN alt) eller et pillefyr. (kan kun fyre med piller - Ja det siger sig selv)
Har selv en Scotte som jeg er utrolig glad for - Fik solvarme samt fyr installeret for ca 85 k uden at røre en finger - en del vvs arbejde med i handlen.
Prøv evt dette link http://www.nordjysk-bioenergi.dk/
Så er du da igang icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af Skiveren » 13 mar 2012 20:46

klods » 13 Mar 2012, 19:38 skrev:tak for det lintz :)
jeg bor på ærø og bor i søby der er ikke mulighed for fjernvarme f.eks..
det er et gammelt hus
og aner ikke om det bare skal være piller har slet ikke forstand på det hehe
regner med at det skal koste omkring 50.000 med instalationer... håber ikke jeg er helt forkert på det som sagt aner ikke noget som helst om det :)
Velkommen til mester... icon_cheesygrin.gif
Med 50 af de lange kan du komme langt, og pga dagen anledning af ingen ting, får du verdens bedste råd af mig.. 8) Jeg har været ligeså grøn som dig, og det jeg fik mest ud af var at komme ud og se,rører og hører om diverse anlæg.. :great: Jeg vil gå så langt at sige at du får ikke bedre indtryk, før du har sparket til et par stykker, så har du noget at holde op imod hinanden. Plus at der er meget guf og mange timers læsning her på stokerpro, som kan vejlede dig i den rette retning.. :great:
Held og lykke.. icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af hensan » 13 mar 2012 22:16

En dybt personlig holdning:

Med ca 50.000 som budget incl installation fraregnet omkostninger til en evt ny varmtvand beholder, rør/fittings samt VVS arbejdsløn er det vel et Scotte/Woody fyr alternativt et Ekoheat fyr du skal kigge efter. Begge fyr koster ca 25-30.000 for selve fyret.

Scotte og Woody fyret er i bund og grund det samme fyr med forskelligt navn.
I sammenligning med dit nuværende oliefyr er der lidt arbejde da du ca en gang hver 14 – 30 dag skal rense fyret og fjerne aske (ca 10 min arbejde) ligesom du skal påfylde piler. Hvis du bliver beskidt af dette arbejde er det fordi du gør det forkert.
Det er et simpelt fyr og der er opstillet +20000 fyr. Reservedele er billige og da der er opsat rigtig mange fyr er der næsten garanti for at der er reservedele i mange år fremover ligesom der er et stort og velfungerende net af forhandlere. Selvom der tilsyneladende ikke er autoriseret forhandler på Ærø er det et så simpelt fyr at du selv kan lave det ”normale” service ellers kan enhver VVS servicere.
Der er udover mange der kan vejlede på forum som dette her.

Ekoheat er et forholdsvis nyt fyr. Hvis du kigger på specifikationer ser der ud til at være et rigtigt fint fyr. I sammenligning med Scotte/Woody har Ekoheat selvrensende funktion – dvs at du sparer de ca 10 min arbejde pr 14 dg på rensning. Påfyldning af piller er det samme arbejde som det andet fyr. Der er ved begge fyr ikke til at undgå lidt træstøv specielt ved påfyldning af piller men hvis dit fyr står i kælder er dette sikkert ikke noget problem.
Det der efter min mening er en ulempe ved Ekoheat er den manglende erfaring med fyret. Der er (endnu) ikke mange sat op så evt børne sygdomme er ikke nødvendigvis kendt. Hvis fyr producenten stopper efter et par år kunne man frygte at det med tide ville være vanskeligt at få reservedele/service da der ikke er opsat nok fyr til at en uafhængig producent ville have forretning i at producere reservedele eller sådanne dele ville være forholdsvis dyrt.

Hvis valget står mellem et gammelt gennemprøvet produkt eller et nyt produkt ville jeg personligt vælge det gamle gemmeprøvede produkt her et Scotte/Woody fyr.
(Jeg er klar over at hvis alle havde den holdning ville vi stadig køre i hestevogn i dag men det er en anden historie)

For det ovenstående er der kun taget hensyn til rene pillefyr – Hvis du skal have fyr der skal have mulighed for brænde også er det noget andet og mere kompliceret du skal kigge efter.

Dannie02
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14 mar 2012 13:30

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af Dannie02 » 14 mar 2012 13:38

Jeg kan se, at der er flere, som anbefaler Benekov Fyr. Det lyder som en farlig vej. Der er tale om en leverandør, som er totalt uberegnelig, og som med firmaet Liagro gik konkurs. Karsten Jørgensen er en forfører af første karat, som lover og lover og lover. Risikoen for at stå med et fyr uden service er rimelig stor. Hertil kommer, at styringen skal man selv vedligeholde...!! Pas på Liagro, Karsten Jørgensen og Benekov.

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af sologbrænde » 14 mar 2012 15:16

Dannie02: kan vi så få nogle facs på bordet eller er det bare en pose luft du lukker ud !!!!!!!!!!!!!!

Dannie02
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14 mar 2012 13:30

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af Dannie02 » 14 mar 2012 15:32

Hej
Facts: Benekovkedlerne er kraftigt fejlbehæftet. Jeg har selv 2 kedler med vedvarende fejl igennem 1 år
Facts: "Karsten Jørgensen" har for travlt til tage sig af fejlene. Jeg har ventet i mere end 6 måneder.
Facts: Karsten Jørgen gik konkurs med Liagro (som også solgte Benekov kedler)
Facts: Stryringen til kedlerne er defekt, og kan ikke opdateres (medmindre der skaffes et større økonomisk beløb)
Facts: Karsten Jørgensen har på telefon fortalt mig, at han ikke kan tale med kunderne, da han er ved at få stress
Facts: Når kunderne har købt og betalt kedlen "må de vente til det bliver deres tur". Skal de bruge et æggeur til
at få kedlerne til at fungere, så er det bare ærgeligt indtil han har tid
Facts: Karsten Jørgensen er en meget dygtig sælger, og man kan nemt falde for "charmen". Problemet er når man
har invetseret 50.000 i et stokerkedel, så er man fuldstændigt i hans "kram".

Jeg kan naturligvis underbygge med yderligere Facts, men mit svar er et forsøg på at "redde" andre uskyldige for at havne i en forfærdelig situation.
Jeg kan garantere jer, at enhver handel med dette firma eller Karsten Jørgensen kun kan gå galt....Hvis du skal handle kedel, vil jeg gerne foreslå noget konkret, hvis du har behov...

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

hjælp mig med at finde ud af junglen med pillefyr

Indlæg af triumph » 14 mar 2012 15:55

Jeg tror du bør lave en tråd, og fortælle udførligt om dine oplevelser. Ellers står der bare en række løse påstande.
Vi er mange der kan få glæde af at vide mere om leverandører. Men der skal altså være mere kød på, end der er på dine "facts". Hvis det eroplysninger vi skal kunne bruge til noget


Besvar