Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
tordenflue
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23 feb 2012 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 4180 Sorø

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af tordenflue » 07 mar 2012 10:07

Hej folkens

Sidste år købte min familie og jeg et hus som opvarmes af en gammel Salamander med en Pellx brænder på. Jeg er efterhånden en smule træt af at ligne en minearbejder når jeg har renset kedlen samt brænderen. Derudover skal jeg jo næsten bære en maske for ikke at udvikle stenlunger. Salamanderen står i min kælder i samme rum som vi tørre tøj og jeg har mit "træningscenter". Den har været meget pålidelig den tid jeg har ejet den. Det kan man ikke tage fra den :) men vi er blevet enige om herhjemme at tiden er inde til at sende den til de evige træpille(jagt)marker.

I den forbindelse har jeg brugt den sidste tid på at undersøge hvilke fantastiske pillefyr der er på markedet idag. Jeg er i den forbindelse blevet lidt lun på Hoval Biolyt men den er jo lidt dyr og jeg er nærrig :) Jeg har dog hørt at den skulle være billigere i tyskland og jeg har tilfældigvis en svigerinde der bor nede i det germanske. Hun arbejder i et vognmandsfirma dernede så hun kunne få den fragtet billigt herop hvis jeg købte en dernede.

Mit spørgsmål er derfor om det er en god ide? Ville jeg kunne få reservedel eller service på den her i DK når den nu er købt i Tyskland? Skal jeg helt droppe den ide og se nærmere på f.eks. MGM Comfort/Lux eller Ekoheat 900?


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af Bri_Jac » 07 mar 2012 10:21

Kan du ikke bare nøjes med at udskifte kedlen til en der er mere service venlig?

Fx denne her? Du kan jo tjekke priser hos samtlige forhandlere for at se hvor den er billigst?
http://dvcenter.dk/catalog/product/view ... tegory/10/

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af Skiveren » 07 mar 2012 10:22

tordenflue » 07 Mar 2012, 10:07 skrev:Hej folkens

Sidste år købte min familie og jeg et hus som opvarmes af en gammel Salamander med en Pellx brænder på. Jeg er efterhånden en smule træt af at ligne en minearbejder når jeg har renset kedlen samt brænderen. Derudover skal jeg jo næsten bære en maske for ikke at udvikle stenlunger. Salamanderen står i min kælder i samme rum som vi tørre tøj og jeg har mit "træningscenter". Den har været meget pålidelig den tid jeg har ejet den. Det kan man ikke tage fra den :) men vi er blevet enige om herhjemme at tiden er inde til at sende den til de evige træpille(jagt)marker.

I den forbindelse har jeg brugt den sidste tid på at undersøge hvilke fantastiske pillefyr der er på markedet idag. Jeg er i den forbindelse blevet lidt lun på Hoval Biolyt men den er jo lidt dyr og jeg er nærrig :) Jeg har dog hørt at den skulle være billigere i tyskland og jeg har tilfældigvis en svigerinde der bor nede i det germanske. Hun arbejder i et vognmandsfirma dernede så hun kunne få den fragtet billigt herop hvis jeg købte en dernede.

Mit spørgsmål er derfor om det er en god ide? Ville jeg kunne få reservedel eller service på den her i DK når den nu er købt i Tyskland? Skal jeg helt droppe den ide og se nærmere på f.eks. MGM Comfort/Lux eller Ekoheat 900?
Hør da hvad du kan få en til i Tyskland, så har du jo noget at holde op imod MGM'er og Ekoheat'en.. :great:
Derefter skal du ud og se dem i drift, da det bliver meget nemmer at beslutte sig, når man har set og hørt slutbrugerens erfaringer... Så det er bare med at kom igang.. icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

tordenflue
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23 feb 2012 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 4180 Sorø

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af tordenflue » 07 mar 2012 10:46

Jeg kunne godt nøjes med at skifte kedlen ud og jeg er helt med på at man med Black Star får en god kedel....men den tiltaler mig ikke 100% og fruen vil meget gerne slippe for en silo der står og fylder. Så det skal være en med indbygget.

Til Skriveren:
Jeg har allerede sat svigerinden på sagen med at undersøge hvad det hele vil løbe op i hvis det bliver en tysk Hoval Biolyt jeg køber. Spændende hvad hun kommer frem til. Er dog nervøs for ikke at kunne få service eller hjælp hvis den skulle bryde ned..og forresten så tak for alle dine indlæg angående dit Ekoheat fyr. Fedt at kunne følge med i hvordan et nyt produkt spiller i aktion :)
Du har ret jeg må ud og se anlæggene i aktion

tordenflue
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23 feb 2012 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 4180 Sorø

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af tordenflue » 07 mar 2012 10:54

Og nu vil jeg gå ned i kælderen og tage vasketøjet ned, hoppe i beskyttelsesdragten, på med masken og gå i gang med at rense mit fyr :)


Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af Skiveren » 07 mar 2012 10:57

tordenflue » 07 Mar 2012, 10:46 skrev:Jeg kunne godt nøjes med at skifte kedlen ud og jeg er helt med på at man med Black Star får en god kedel....men den tiltaler mig ikke 100% og fruen vil meget gerne slippe for en silo der står og fylder. Så det skal være en med indbygget.

Til Skriveren:
Jeg har allerede sat svigerinden på sagen med at undersøge hvad det hele vil løbe op i hvis det bliver en tysk Hoval Biolyt jeg køber. Spændende hvad hun kommer frem til. Er dog nervøs for ikke at kunne få service eller hjælp hvis den skulle bryde ned..og forresten så tak for alle dine indlæg angående dit Ekoheat fyr. Fedt at kunne følge med i hvordan et nyt produkt spiller i aktion :)
Du har ret jeg må ud og se anlæggene i aktion
Takker.. icon_cheesygrin.gif Jeg ville ikke være bange for at hjælp til Biolyt'en da der en del der har sådanne ene.. Og forhandler af dem er der jo også nogle stykker af... :great: Vedr Ekoheaten, vil jeg ikke sige en masse om, (Det har jeg jo gjort...) men jeg smider snart noget mere på min tråd, nogle forklaringer af teknikken samt billeder, så kan du jo se hvad den er opbygget af... Men held og lykke herfra.. :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

tordenflue
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23 feb 2012 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 4180 Sorø

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af tordenflue » 07 mar 2012 11:58

Ja, man skal jo ikke altid være så forsigtig. Hvor intet vover intet vinder :) Jeg må afvente min svigerindes undersøgelser.
Vil følge med på din tråd for at se hvordan det går med Eko'en og tak for dine svar/hjælp :)

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af Bri_Jac » 07 mar 2012 20:41

Jeg kan se du bor i Sorø som jeg, du er velkommen til at se min Passat C1 i aktion. Jeg er ikke endnu bekendt med hvad jeg gør til sommer, da jeg kan forstå at der er flere stokere som slukkes om sommeren og varmer vand via metro el VVB, og jeg har ikke monteret el VVB.
Scotte kan selv starte op og varme VVB og derefter slukke ned igen

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af godsejeren » 07 mar 2012 20:52

Bri_Jac » 07 Mar 2012, 20:41 skrev:Jeg kan se du bor i Sorø som jeg, du er velkommen til at se min Passat C1 i aktion. Jeg er ikke endnu bekendt med hvad jeg gør til sommer, da jeg kan forstå at der er flere stokere som slukkes om sommeren og varmer vand via metro el VVB, og jeg har ikke monteret el VVB.
Scotte kan selv starte op og varme VVB og derefter slukke ned igen
jeg pausefyrer i min stoker for at holde ild men det er alt for dyrt. men det er den måde jeg kan få varm vand og lidt varme i gulvet på badeværelset
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

tordenflue
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23 feb 2012 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 4180 Sorø

Ud med den gamle Salamander med Pellx brænder

Indlæg af tordenflue » 07 mar 2012 21:33

godsejeren » 07 Mar 2012, 20:52 skrev:
jeg pausefyrer i min stoker for at holde ild men det er alt for dyrt. men det er den måde jeg kan få varm vand og lidt varme i gulvet på badeværelset
Mange tak for tilbudet :) men har set en Passat C1 i aktion. Hvis jeg skulle fyre med andet end træpiller kunne den helt sikkert være interessant men går dog efter en rent træpillefyr.

Nu har jeg jo kun været ejer af et hus med pillefyr siden sidste sommer men jeg har da også fundet ud af det er dyrt at pausefyrer. Min Salamander åd i hvert fald en del træpiller for at kunne holde vandet varmt samt gulvvarmen på badeværelset :|


Besvar