Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rådgivning til udskiftning af oliefyr...

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
mbrasmussen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 mar 2012 18:55

Rådgivning til udskiftning af oliefyr...

Indlæg af mbrasmussen » 01 mar 2012 19:03

Davs herinde på Stokerpro.

Jeg har et problem, jeg overvejer kraftigt at skifte mit oliefyr ud med muligvis pillefyr. Men ved ikke meget om det og når man spørger folk er det ligesom at høre dem om hvad bil de vil køre i. Altså meget holdningsbetinget.

Jeg har et hus fra 1946 på 60 kvm i grundplan. der er 1. sal og fuld kælder. Der er nye vinduer og døre i, men er ikke klar over hvor meget isolering jeg har i væggen, men det er muret hus.
Der er gulvvarme i kælderen (Dog ikke brugt mens jeg kører på olie) og der er også gulvvarme i stueetagen, og på 1 sal er der 4 radiatorer.

Har kun boet i hus i ca halvt år, men kan se jeg nok ender med at bruge mellem 1800 og 2000 liter olie om året.
Synes sku det er mange penge når huset ikke er større og er blevet rådet til pillefyr. og jeg har kigget på et 10 kw Scotte eller Lign i den prisklasse. Er der andre med erfaring om dette eller rådgivning til alternativer? Jeg har fået fortalt at jeg kan bruge ca 6 tons piller for at opvarme dette hus og så snakker vi en pris ca 10.000. ved ikke om dette er realistisk?
Jeg er ny herinde og håber den er lagt i den rigtige tråd. ;-)

Ser frem til at høre fra jer...


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Rådgivning til udskiftning af oliefyr...

Indlæg af Bigfoot » 01 mar 2012 19:27

med en scotte, til et rimeligt isoleret hus, så tror jeg nu også at du kan få pilleforbruget længere ned.
6 tons piller, er faktisk en del.... men ja, det er stadig halv pris af dit olieforbrug.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Rådgivning til udskiftning af oliefyr...

Indlæg af Lintz » 01 mar 2012 20:49

Kan kun give Bigfoot ret - Du skal have et fyr i størrelsen 10 kw.
Synes faktisk at 2000 l olie lyder som lidt overdrevet når du skriver at huset er 60 m2 i grundplan, især når du ikke opvarmer kældren. Husk dog på at du får lidt udnyttelse i resten af huset af den varme som du sender i gulvvarmen i kældren, Varme har jo en tendens til at stige opad.
Har selv gode erfaringer med Scotte - til gengæld kender jeg ikke en dyt til andre pillefyr.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

mbrasmussen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 mar 2012 18:55

Rådgivning til udskiftning af oliefyr...

Indlæg af mbrasmussen » 01 mar 2012 20:55

Okay, det er også meget og måske også lidt for højt sat. ;-) Måske vi ligger næsmere på de 1700-1800 liter. Men stadigvæk vil jeg jo mene der var lidt at spare.

ja det sandt at varmen stiger opad. Men når jeg sætter varmen på dernede kører fyret nærmest i døgndrift. Så gider ikke bruge de ekstra penge for at varmen fyrerummet og bryggerset op. ;-)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Rådgivning til udskiftning af oliefyr...

Indlæg af MichaelK » 01 mar 2012 21:14

Gå efter et 10kW fyr, og regn med ca. 5 tons piller, så kan det næsten ikke gå galt :great:


mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar