Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
dhanse15
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 feb 2012 16:01
Mit fyr: SIME brændefyr + Gaskedel
Areal: 158 + 80 m2 garage
Brændsel: Affaldstræ
Fremviser gerne i postnummer: 8382
Dagligt forbrug: En god børe fuld
Årligt forbrug: 1500 m3 gas og ? træ

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af dhanse15 » 10 feb 2012 17:18

Hej Alle.
Har læst og læst og atter læst på dette fantastisk forum, men er ikke blevet klogere på hvad vi skal vælge af varmekilde når denne fyringssæson er slut.

Vi bor i et 1,5 plans hus fra 1905 med ialt 158 kvm, rimeligt isoleret med gulvvarme i stueplan og radiatore på 1. sal. Derudover har vi en garage på 90 kvm med overetage som er ved at blive sat i stand som også skal have lidt varme. (10-15 grader)

I dag har vi naturgasfyr i huset (lille fyrkælder) og har en SIME brændekedel i garagen med 1200 L. akkumuleringstank i garagen. De er samlet med en varmeveksler i kælderen i huset. Fyrer i dag med palletræ i fyret, idet jeg har adgang til billigt opskåret paller, men ham jeg køber af er en ældre herre på 72 som nok ikke bliver ved med at ville skærre så mange paller op for en slik. Bruger også for ca. 8-12.000 kr. gas derudover. Hvis vi skulle bruge ren gas ville forbruget ligge på 25-30.000 kr. (omkring 3.000 - 3.500 m3 gas)

Er ved at være træt af at skulle fylde fyret ca. hver anden time idet det er paller vi fyrer med. Så derfor har vi besluttet at vi skal have os en ny varmekilde.

Vi vil have et fyr der kan starte/tænde selv, og som skal kunne brænde piller, korn, flis, skaller, ja stort set alt... Ved ikke om vi vil brænde andet end piller, men har tilgang til billigt korn, svirgerfar er "fritidsbonde", så den mulighed vil være nærlæggende. Har ikke det plads til at have flere m3 liggende, så flis skal håndteres i bigbags mv. Planen er at lade den gamle brændekedel blive stående, så hvis man kommer forbi en billig bunke pind, så kan kan det erhverves.

Er lidt varm på Twinheat, men kan forstå at der ikke er tænder på! Hvad vil i forslå til mit behov?

Mvh
Dennis Højsgaard


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af hahomi » 10 feb 2012 18:01

Med en akutank som buffer, syntes jeg ikke det er specielt vigtigt med selvtænding og så vidt jeg husker, kan TwinHeat køre temmelig langt ned i ydelse.
Det må være muligt at lave en styring, således at fyret begynder og varme akutank op, når centralvarmen ikke tager nok fra og slukke helt når den også er varmet op.
Jeg tror ikke det vil være ret mange optændinger du vil skulle lave med den strategi. Du vil så også bare kunne komme noget pind i brændekedlen en gang imellem om sommeren, til at holde varmt vand. Det vil jo ikke betyde noget, hvis du alligevel går og hygger dig i haven eller hvad du nu gør.

Jeg ville nu også kigge på Reka, hvis jeg var dig http://www.reka.com/Dansk%20hj.side/mit ... 2010kW.htm
Vælg dine kampe med omhu.

dhanse15
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 feb 2012 16:01
Mit fyr: SIME brændefyr + Gaskedel
Areal: 158 + 80 m2 garage
Brændsel: Affaldstræ
Fremviser gerne i postnummer: 8382
Dagligt forbrug: En god børe fuld
Årligt forbrug: 1500 m3 gas og ? træ

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af dhanse15 » 10 feb 2012 22:56

Har også set på REKA stokerne, men syntes at den ligner et ordentligt skrummel.... Det der tiltaler mig ved twinheat er at det er kompakt og ser simpelt ud. Findes der ikke en stoker med selvstændig som kan brænde alt?

Har også tænkt på den løsning med at fortsætte med akutanken, og dermed lade stokerne smide overskudsvarmen i tanken.

Mvh.
Dennis.

levi

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af levi » 10 feb 2012 22:57

dhanse15 » 10 Feb 2012, 22:56 skrev:Har også set på REKA stokerne, men syntes at den ligner et ordentligt skrummel.... Det der tiltaler mig ved twinheat er at det er kompakt og ser simpelt ud. Findes der ikke en stoker med selvstændig som kan brænde alt?

Har også tænkt på den løsning med at fortsætte med akutanken, og dermed lade stokerne smide overskudsvarmen i tanken.

Mvh.
Dennis.
Har du kigget på liagro.dk`s sortiment ?

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af KristianVilhelm » 11 feb 2012 08:10

dhanse15

Jeg havde ligende krav som det du beskriver, kig evt. på

Mit fyrrum (Benekov S25) viewtopic.php?f=19&t=11396
Eller Klaus (Benekov S15) viewtopic.php?f=19&t=8509

Som jeg har forstået det, kan man ikke få en anden end benekoven, der kan det du beskriver.

Da jeg selv stod og skulle købe stoker, blev vi enige om at vælge en keddel der var alt for stor til vores lille hus, ud fra den betragtning at der snart ville komme flere kvm til vi skulle opvarme.

Det smarte ved benekoven er også dens 'bufferfunktion', tilsluttet en akkumuleringstank tænder og slukker den automatisk efter den, dermed har man heller ikke det bøvl når man kommer for tæt på sommer, eller når den skal til at starte op igen. (Hvis man gider slukke den ned.)

Ellers virker reka, twinheat, ksm altid som et godt bud på en solid stoker, dog desværre uden automatisk opstart.


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af hahomi » 11 feb 2012 09:38

Ud fra et kosmetisk synspunkt giver jeg dig 100% ret, TwinHeat er pæn og det ville jeg måske også kunne falde for, hvis jeg skulle tage beslutning om det.
Fordelen ved Reka og vist nok også Benekoven, er at du kan have brændselmagasin i et rum og kedlen i et andet, men det ved jeg jo ikke om det ville være aktuelt hos dig.
De er ikke lige kønne alle sammen, men på den anden side set skal du vel ikke kigge på fyret hele tiden, selvom det kan være sjovt legetøj :)
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af leo-pol » 11 feb 2012 10:16

hey der..... vil da lige tilføje at en ksm som jeg har til salg er faktisk meget kompakt og fyre alt lige fra piller/korn til skovflis til UG....... og så fastbrændsel......
og der er forberedt til selvtænder og er lige til at monter på 10min.......
så hvis du ikke lige har i tankerne at skulle smide 10-15m3 fastbrændsel gennem kedlen men bare et par m3 gennem ville jeg anbefale dig at lure på KSM... evn`t mit.... :great:
jeg valgte faktisk twin heat fra pga jeg syntes at det var en lidt voldsom klods....
det der fylder på en ksm er jo så tanken...... men det kniber jo nok at lave den mindre en den volume man vil have den skal indeholde.... min tank er så på 1m3 så flisen kan få sin ret..... men med piller i kan man snilt køre en md eller to....
ksm kan jo så køre meget lang ned i drift.... min kedel er på 20kw og jeg kørte lidt sommerkørsel på et tidspunkt for bare at have lidt varme på køkken og badegulv og det var uden problemer.....så ingen tvivl om at den kan komme meget langt ned.....
den eneste grund til at jeg hæder til at vil af med den er at jeg vil have en forgasnings kedel da jeg kun skal køre fastbrændsel gennem og når vi snakker om at smide 15m3 brænde gennem er man nok bedere tjent med en forgasningskedel
på en ksm er jo så også forberet til div andre ekstre ting bla automatisk asketømmer....
mvh leo-pol

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af triumph » 11 feb 2012 10:17

hvis du ikke ved om du kan få fat i andet end piller, og du samtidigt ikke har plads. Så ville jeg slet ikke overveje andet end et pillefyr.
Du ender op med at købe en installation til måske 150.000, hvor en pillebrænder koster 25.000. Også aligevel ende op med at fyre med piller.
Naboen har 50 tønder land, og har købt en stoker der kan fyre med korn. Men i dag fyrer han med piller pga at han ikke syntes det er ulejligheden værd, ifh til ekstraarbejdet.
Flis skal håndteres i bigbags. Har du tænkt på hvordan. I det hele taget kræver mange alternative brændsler både plads og maskiner til håndtering. Hvis du skal have billig korn, så skal du sikkert købe det til høst, og så have en stor silo. Hvis du skal have en silo, skal du have en suge/tryk blæser, eller andet til at få korn ind i silo

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af hahomi » 11 feb 2012 11:28

triumph » 11 Feb 2012, 10:17 skrev:hvis du ikke ved om du kan få fat i andet end piller, og du samtidigt ikke har plads. Så ville jeg slet ikke overveje andet end et pillefyr.
Du ender op med at købe en installation til måske 150.000, hvor en pillebrænder koster 25.000. Også aligevel ende op med at fyre med piller.
Naboen har 50 tønder land, og har købt en stoker der kan fyre med korn. Men i dag fyrer han med piller pga at han ikke syntes det er ulejligheden værd, ifh til ekstraarbejdet.
Flis skal håndteres i bigbags. Har du tænkt på hvordan. I det hele taget kræver mange alternative brændsler både plads og maskiner til håndtering. Hvis du skal have billig korn, så skal du sikkert købe det til høst, og så have en stor silo. Hvis du skal have en silo, skal du have en suge/tryk blæser, eller andet til at få korn ind i silo
Nu er det vist også yderpunkter du sætter op. Man får nok ikke sat et pillefyr klar til ibrugtagning for 25.000 kr. (ikke engang et BioMax til 18.000 vil være færdigt til 25.000) lige så lidt, at det er lidet sandsynligt man kommer til at give 150.000 kr. for et færdig installeret stokerfyr. Jeg var lige nysgerrig og inde at kigge på KSM, der er i basis udgave koster ca. 50.000 kr og der kommer der nu nok ikke 100.000 oveni til installation og udstyr.
KSM ser jo faktisk ud til at være et rigtig fornuftigt fyr, men Leo-pol.........dit er jo lige en tand for stort til det varmebehov, der er tale om her.
Når der er fyret med affaldstræ indtil nu, vil jeg da nu også tro at den smule merarbejde (hvis der er noget) der er i bagatelafdelingen her. Det er jo faktisk også skønt at kunne minimere sine fyringsudgifter betydeligt, hvis man skulle komme ud i arbejdsløshed eller andet der tynger. De 2 største poster ved at bo i eget hus er nok renter og varmeudgifter, så det er her der skal fokuseres og ikke om mælken koster 50 øre mere eller mindre.
Vælg dine kampe med omhu.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Hjælp til stokervalg.. eller pillefyr

Indlæg af triumph » 11 feb 2012 12:22

så vidt jeg ved koster reka og twinheat ca 85.000 ??
men der er jo ofte mange andre ting der skal laves ifm. opbevaring og håndtering af alternertive brændsler, hvorimod man relativt nemt og billigt kan bestille træpiller hjem efter behov.
forskellen mellem 85.000 og 22.000 er jo tabt hvis man ikke finder billigere brændsler en piller, og kan man i det hele taget spare de ekstra penge ind igen inden for en 10 års periode ?


Besvar