Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

Valg af fyr?

Indlæg af jg1 » 25 jan 2012 10:50

Hej
Prøv at se på passat pillefyr c4


Mester Jakob
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:31
Mit fyr: Scotte 30 kw
Areal: 610
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: Ugerløse

Valg af fyr?

Indlæg af Mester Jakob » 25 jan 2012 11:16

Jeg bor ved Tølløse.

Selve driften er jeg ikke bange for, kører forbi 2 gange om dagen. Det betyder også at jeg jævnligt ses ved ejendommen, og jeg vil som udlejer gerne være til at få fat i.

Og når man nu er lidt teknik-tosset, skader det jo ikke at det skal passes og plejes lidt. Der kan selvfølgelig være lidt omkring ferier m.v., men det kan nok løses.

det ser ud som om vi er ved at indskrænke mulighederne. Jeg har kigget mest på Scotte, er der andet i det prisleje der bør undersøges?

famdue
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 165
Tilmeldt: 07 apr 2010 10:23
Mit fyr: Nu 16 KW på Blackstar Kedel.
Areal: Ca. 230
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 16 kg om efteråreret
Årligt forbrug: 6 tons piller
Geografisk sted: Køge

Valg af fyr?

Indlæg af famdue » 25 jan 2012 12:01

Ja Woody:-)
Scotte 16 kw og Blackstar/opop 20 kedel
10 m2 Batec solfanger i akku-tank
og lidt el til konens badevand.
Bare for en sikkerheds skyld!

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Valg af fyr?

Indlæg af Bigfoot » 25 jan 2012 12:09

jeg sidder sådan og tænker, om en scotte overhovedet er stor nok.... 12.000 liter olie, er alligevel en del. Det svarer til ca 27 tons træpiller ifølge stokerpros beregner.

Jeg havde nok valgt nogle af de større løsninger, med muligheden for en cellesluse, og så tilslutning til en stor ekstern silo, hvor man kan få pillerne blæst ind.
Hvordan med en benekov R50 eller E50 f.eks? Den har autorens, den har start/stop (som så mange af uforståelige grunde lovpriser over skyerne), den har mulighed for at tilslutning til ekstern silo, og så er den jo af en lidt anden størrelse end en scotte f.eks.
(det er prisen så også.....) Men den kan jo netop passe sig selv mere eller mindre. Det fjerner problemerne i ferieperioder også.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Mester Jakob
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:31
Mit fyr: Scotte 30 kw
Areal: 610
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: Ugerløse

Valg af fyr?

Indlæg af Mester Jakob » 25 jan 2012 12:27

Når jeg spørger rundt omkring mener dem jeg har talt med at det skal være seriøst dårligt isoleret hvis ikke en 30 kw Scotte kan magte det. Lige nu er jeg i tvivl om jeg skal gå efter 30 eller 40 kw, begge dele kan jo i princippet være lig dårlige valg.

De 12.000 l er teknisk beregnet, jeg kender ikke det faktiske forbrug.


Brugeravatar
jg1
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 02 nov 2011 12:23
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180+100 kursus
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4480
Modtaget likes: 1 gang

Valg af fyr?

Indlæg af jg1 » 25 jan 2012 12:32

Mester Jakob » 25 Jan 2012, 12:27 skrev:Når jeg spørger rundt omkring mener dem jeg har talt med at det skal være seriøst dårligt isoleret hvis ikke en 30 kw Scotte kan magte det. Lige nu er jeg i tvivl om jeg skal gå efter 30 eller 40 kw, begge dele kan jo i princippet være lig dårlige valg.

De 12.000 l er teknisk beregnet, jeg kender ikke det faktiske forbrug.
En scotte 30kw max 500m2 og du har jo 610m2, så det skal jo nok være en 40kw vil jeg tro eller en 50kw så kan man jo aitid udvide hvis man har lyst/vil

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Valg af fyr?

Indlæg af hahomi » 25 jan 2012 12:41

Nok ikke overraskende, men med det varmebehov, syntes jeg bestemt ikke du skal gå efter et pillefyr, men en stoker, hvor du jo også har mulighed for at fyre med andre brændsler.
Udover den kontante besparelse i brændseludgifter (hvis du fyrer med andet end træpiller), får du også mere kram i langt de fleste Stokere. Se blot alle de indlæg der er om store og små problemer, der er her i forum på pillebrændere og hvor få der er omkring velrenomerede stokere.

mvh
Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Valg af fyr?

Indlæg af Hr.Hansen » 25 jan 2012 14:20

Når nu der er tale om en udlejningsejendom, må man jo gå ud fra at den ligger inde i byen.

Hvordan skal manden kunne opbevare flis, mm. i mængder, der svare til det forbrug ? Og hvordan med opfyldning af magasinet, det bliver jo en hverdags opgave så.

Og sidst men ikke mindst, stanken/røgen fra en omgang halvvådt flis der bliver brændt af.

Nej, pille løsningen er i mine øjne den eneste fornuftige løsning til så stor en ejendom.
Mvh Thomas Hansen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Valg af fyr?

Indlæg af Bigfoot » 25 jan 2012 14:43

Hr.Hansen » 25 Jan 2012, 14:20 skrev:Når nu der er tale om en udlejningsejendom, må man jo gå ud fra at den ligger inde i byen.

Hvordan skal manden kunne opbevare flis, mm. i mængder, der svare til det forbrug ? Og hvordan med opfyldning af magasinet, det bliver jo en hverdags opgave så.

Og sidst men ikke mindst, stanken/røgen fra en omgang halvvådt flis der bliver brændt af.

Nej, pille løsningen er i mine øjne den eneste fornuftige løsning til så stor en ejendom.
Nu ligger de fleste gamle mejerier jo ikke inde i byen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Mester Jakob
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:31
Mit fyr: Scotte 30 kw
Areal: 610
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: Ugerløse

Valg af fyr?

Indlæg af Mester Jakob » 25 jan 2012 15:07

Den ligger ude på landet, og ja der er plads til opbevaring af piller i et vist omfang. Men jeg gider ikke glo på en kæmpe silo udenfor1

Måske skal jeg korrigere m2 tallet lidt. Det er nemlig sådan at ejendommen i grundplan er 370 m2, 610 m2 udnyttet i alt inkl. 1. sal.


Besvar