Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Har brug for råd/vejledning

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af hestetyv » 19 dec 2011 15:38

Endeligt fandt jeg et fornuftigt forum, hvor det ser ud til at der er en masse gode besvarelse og en masse brugere der har erfaring som jeg nok eftersøger :)

Når det er sagt, så er mit scenaire her :

Vi står og overvejer køb af eget hus. Huset vi har kig på er på knap 150kvm, i 1½ plan. Idag opvarmes huset af et GAMMELT oliefyr/keddel som er udtjent begge dele, iflg energi rapporten.
4 rum af stueetagens 7 rum i alt bliver idag opvarmet af elpaneler, og der er min plan så at der skal trækkes rør til så der kan varmes op via alm radiator, således de hundedyre elpaneler kan kyles ud !

Huset har pt energimærke G, og er det fra år 1900. Oliefyret / keddel står i udhus, og der er VVB med elpatron i.
Der er UPS 25-40 pumpe på også.
Alle disse ting her siger mig stort set intet, altså med pumper, kedler osv.

Idag bor vi et hus fra 1827, hvor der også er elpaneler som varmekilde, samt vores pillebrændeovn i stuen, som faktisk er den eneste varmekilde som vi kører med nu, og så med den VVB med elpatron.

Det jeg søger er en masse viden, anbefalinger, og særligt gode råd til det hus vi agter at købe, og udskifte oliefyr på, og få lavet radiator i de sidste 4 rum, hvor der er elpaneler, samt hvad man bør køre med i VVB, om man bør beholde den nuværende (og iflg rapporten ok) eller skifte den ud. Og hvad er det præcis sådan en UPS 25-40 gør på varmeanlægget ? og skal den væk, eller skiftes ud ?

Hvad skal man regne med rent økonomisk for sådan en omgang ? Vi vil MEGET gerne køre med træpiller, som vi gør nu, og gerne sådan at vi kan fortsætte med at bruge de piller vi bruger idag, nemlig Barlinek 8mm.

Bør man vælge at få en VVS'er ud ? Eller skal der en speciel montør til at få pillet oiliefyr fra, og sætte evt nyt pillefyr og silo/beholder til ?
Jeg er ikke glad for at rode med El og VVS ting selv, da jeg ikke har det helt store begreb om disse ting, og det udleder derfor en hulens masse tvivl og spørgsmål, som i kan se :)

Ikke mindst, kan man beholde de nuværende installationer til radiatorer og varmt vand, hvis man udskifter oliefyret til et pillefyr ?
/Claus


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af BFE » 19 dec 2011 20:17

Hej Hestetyv,
Rigtig mange spørgsmål og svært at svare på. Jeg vill få en smed til at hjælpe, hvis jeg var dig. Når du så har noget mere konkret vender du tilbage til forum. Så er der sikkert nogle af os der kan hjælpe lidt.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af steinmeier » 19 dec 2011 20:52

UPS 25-40 er en cirkulationspumpe med tre hastigheds/flowniveauer.
hvis du ikke har forstand/ lysten til at rodes med alt varmen så tag kontakt til en smed og få ham med ud og kigge på huset, du må gerne se huset flere gange og du må gerne tage dine egne bygesagkyndige med ud og se på huset, det kan sælger og mægler ikke forhindre dig i. jeg havde en smed, en murer og en elektriker med ude og kigge på det hus jeg har nu inden vi overhovedet begyndte at snakke købsaftale( de var tilfældigvis dele af min familie samtidig) for det er ikke sikkert at tilstandsrapporten / energi rapporten er fyldstgørende...

når oliefyret står i udhus burde der ikke være noget problem i at udskifte det. men det skal vendes med den lokale fejer.
MHT om du kan genbruge de ekisternde instalationer så kommer det helt an på dennes stand, personligt vil jeg nok kylle den ups 25-40 pumpe ud og sætte en A-mærke pumpe ind i stedet.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af MichaelK » 19 dec 2011 21:11

Hej og velkommen til :great:


Lad mig først bemærke, at jeg intet kender til energimærkningen. Så mit første
spørgsmål går på, om det gamle oliefyr er med til at trække energimærkningen
ned til G status, eller mærkningen kun går på husets isoleringsgrad?

Under alle omstændigheder, med en fornuftig isoleringsgrad, burde I kunne nøjes
med et 10 KW anlæg. Er det ikke umiddelbart muligt, af den ene eller den anden
grund, at hæve husets isoleringsgrad, så må I op i et 16 KW anlæg :wink:

El-panelerne skal selvfølgelig kun een vej, ud! Omfanget af den opgave, er dog
ganske umulig at afgøre på foreliggende grundlag. Der vil jeg sige, som BFE, få
en VVS'er til at give et tilbud.

Derefter bør I lægge et budget for de forbedringer I vil have gjort. Det gør det
meget nemmer for os, at give nogle gode bud på et anlæg til Dig, hvis vi har et
beløb at gå ud fra?
Vi kan dog sige så meget, at jo mere fuldautomatik, jo højere pris. Der findes
pillefyr, herunder et fyr som mit, der kan give samme komfort (arbejdsmæssigt),
som et oliefyr, men koster 125.000,- (installeret og køreklar). I den anden ende af
skalaen, har vi pillefyr til 25.000,- (+installation).
Disse billige, men udemærkede anlæg, vil dog kræve en lidt større arbejdsindsats
fra Jeres side. Men har man tid og lyst, til at rode lidt mere med fyret, så er der
jo en del penge at spare.

Har man tid, og ikke mindst plads (flis fylder f.eks. meget), kan man jo overveje
at få installeret en stoker, der kan afbrænde andre type brændsel. Men igen, det
kræver en vis arbejdsindsats at få det til at fungere.

Dit endelige valg, vil primært afhænge af 2 faktore. Økonomien og størrelsen på
den arbejdsindsats, man ønsker at ofre på den daglige (Ugentlige?) drift af anlæget?

Endelig SKAL fyr, skorsten, og fyrrum, gennemgåes med den lokale skorstensfejer.
Det er ham, der skal godkende installationen. Hvis han bliver taget med på råd,
INDEN arbejdet påbegyndes, kan man spare sig for mange ærgelser :great:



Mvh. -Og held og lykke med boligjagten



PS.: Som Steinmeier skriver, pumpen bør skiftes :twisted:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af hestetyv » 20 dec 2011 09:43

Tusinde tak for jeres besvarelser indtil nu. Det er med til at guide mig lidt videre.

Huset er nogenlunde isoleret, det er meget få forslag der er på engerirapporten til forbedring af isolering. Det er primært isolering af gulv, og ekstra isolering under tag og ekstra hulrum. Anslået isoleringsomkostninger er ca 65000kr inkl montering. I rapporten foreslås det at der skiftes til bioenergi, og solenergi. Men solenergi er med forbehold, da virkningsgraden kontra omkostningerne ville være urentable, og for lang afskrivningsperiode.
Energimærket er lavet ud fra de nuværende varmekilder, som jo er oliefyr og elpaneler, samt et par toiletter med enkeltskyl og så isoleringen der er på minimumsgrænsen enkelte steder, samt ingen/lille gulvisolering.

Sælger anslår at der er ca 18000kr i varmeudgifter pr år nu (synes jeg lyder af meget lidt når der er snak om oliefyr), hvor energirapporten anslår at varmeudgifter og el ca er 43000kr pr år, ud fra deres normer og alm beregninger for en familie på 4, og gennemsnitstemperatur på 20 grader døgnet rundt.

Når det er sagt, så har jeg haft kigget på Scotte 10Kw med 200l eller 320l silo, og det skal naturligvis monteres. Her hvor vi bor idag, har vi som sagt en træpillebrændeovn som vores primære varmekilde. Jeg er vant til arbejdet med den, dvs daglig påfyldning af det lille magasin som kun tager ca 23kg. Den rengøres dagligt, dvs aske suges ud, brændeskål renses, og askeskuffe tømmes, og glasruden i låge gøres rent. Det er ca 10 min daglig arbejde, og det ville ikke genere mig at fortsætte med den slags rengøring og vedligeholdelse på et pillefyr. Princippet er vel det samme, bare i større forhold ?

Ang vvb, så har jeg set (jeg har brugt nogle timer de seneste uger på at undersøge om pillefyr og virkning osv) at man kan anskaffe en der både kan varme op med el (primært om sommeren, for at skåne fyret), og varme op via pillefyret. Er det smart, eller bør man bare beholde den nuværende alm vvb med elpatron ? Det er jo en forholdsvist stor udskrivning for en 110l vvb.

Jeg søgte lidt på den ups25-40, og fandt ud af at den var energimærket med b. Så den skal helt sikkert udskiftes med en A mærket. Kan det passe den så skal hedde Alpha + ? Det er vel en VVS'er der kan rådgive helt præcist om hvilket setup med pumpe osv ?

Skorstensfejeren, er vel "kun" det brandmæssige forhold ved placeringen af fyr og udtræk, som man skal have med på råd her ?

Jeg er desværre ikke i besiddelse af håndværkere i familien eller omgangskredsen, så jeg skulle ud og hyre en, i givet fald at der skulle en med ud og kigge. Så derfor prøver jeg at "opdatere" min egen viden først, og suger alt det til mig som jeg kan, således jeg selv er klædt nogenlunde på til formålet. Selvfølgeligt kan man ikke lære alt selv, men jeg har viljen og lysten til at lære selv, dog vil jeg ikke bruge dyre lærepenge på at installere selv, men jeg vil hellere lade en fagmand gøre det, men de skal naturligvis heller ikke tage r*ven på mig :) Så derfor suger jeg viden til mig, i det omfang det er muligt.
Projeketet skulle sådan set i sin enkelthed lyde på at jeg vil have udskiftet oliefyr med pillefyr. Stoker er ikke interessant da der ikke er plads til opbevaring af brændsel på grunden, ud over de 5-6 paller piller der kan stå i udhuset.
Rent økonomisk er jeg ikke interesseret i en kæmpe invistering på pillefyr, og jeg er ikke bange for lidt TLC, og daglig/ugentlig rengøring og vedligeholdelse af fyret.
Jeg er IT uddannet (ikke dermed sagt at mine hænder er skruet omvendt på) og butiksuddannet også, og jeg skal erkende at jeg ikke er den super store GDS mand, men har familie som har stor erfaring med alt lige fra el til vvs og tømrer arbejde, som jeg ville kunne trække lidt på. Men ingen af dem har erfaring med pillefyr og installationen af dette.
Så selve driften af fyret må gerne være rimelig automatiseret, uden jeg skal pille og justere hver eneste dag. Men muligheden må selvfølgeligt gerne være der :)

Vil det være en ide at få den samme VVS'er / Montør til at lave rørarbejde i huset, og montere nye radiatorer i de 4 rum hvor der er elpaneler, eller bør man i stedet få en lokal VVS'er ud og give tilbud på det arbejde ? Her tænker jeg, at montøren jo på forhånd burde kende fyret, og også burde vide hvor lang en streng man kan lave på varmerør i huset osv.

Pyhh det blev lige en længere forklaring med lidt ekstra spørgsmål, jeg håber ikke det lyder helt så tåbeligt. Men der er sikkert en masse nybegynder spørgsmål, og dumme spørgsmål :) Men spørger man ikke får man jo som bekendt ikke noget af vide.
/Claus


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af hahomi » 20 dec 2011 10:04

hestetyv » 20 Dec 2011, 09:43 skrev: Ang vvb, så har jeg set (jeg har brugt nogle timer de seneste uger på at undersøge om pillefyr og virkning osv) at man kan anskaffe en der både kan varme op med el (primært om sommeren, for at skåne fyret), og varme op via pillefyret. Er det smart, eller bør man bare beholde den nuværende alm vvb med elpatron ? Det er jo en forholdsvist stor udskrivning for en 110l vvb.

Jeg søgte lidt på den ups25-40, og fandt ud af at den var energimærket med b. Så den skal helt sikkert udskiftes med en A mærket. Kan det passe den så skal hedde Alpha + ? Det er vel en VVS'er der kan rådgive helt præcist om hvilket setup med pumpe osv ?
Hvis vvb tilsyneladende er ok, er der vel ingen grund til skifte den ud, måske en ny anode og hvis du kan åbne den, så bank kalken af.

Pumpen kan både være en Alpha 2 eller en fra Smedegård. Du vil sandsynligvis kunne spare en del ved at købe den selv og ikke købe via din VVS mand.
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af steinmeier » 20 dec 2011 11:11

når du snakker om montage af det pille fyr du vælger så snak med montøren om et tilbud på det i huset inden han går igang og tag fat i en eller to lokale vvs'er og få et tilbud fra dem på det i huset med eller uden montering af pillefyr.

som hanomi skriver hvis vvb ikke fejler noget så lad være med at gøre noget, ud over måske få forberedt varme installation til vvb så skal der ikke laves om hvis vvb står af og du vælger at få en combi vvb(el/fyr).

18000,- på varme, okay mit hus er ca samme str og alder og det var opgivet til 12000,- i varme med olie, da sælger ikke havde overblik over hvad udgifterne var efter overgang til brænde..
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af hestetyv » 20 dec 2011 19:25

Jeg er nået frem til at jeg vil starte med at få en skorstensfejer ud og få vurderet om udhuset er ok til pillefyr i stedet for oliefyret der sidder nu. Dernæst vil jeg indhente 3 tilbud fra de lokale vvs'ere om montering af pillefyret og nye radiatorer i de rum der er el paneler , samt få lavet gulvvarme i badeværelse i stedet for radiatoren der sidder, og så ny energivenlig pumpe på også. Jeg regner med at skaffe hardware selv, så som pillefyr og silo, radiatorer og pumpe. Så spørgsmålet er nu hvilken slags pillefyr jeg bør skaffe hvis/når det bliver aktuelt. Det skal være i den prisbillige ende, og skal kunne kobles til vvb når den skal udskiftes på et tidspunkt. Det skal naturligvis være stabilt og jeg regner med at det skal være 10Kw. Det skal selvfølgeligt gøres rent osv, det behøver ikke at være fancy og selvrensende. Har luret på et scotte med silo, men hvad kunne der være af alternativer ?
/Claus

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af Flemming DJ » 21 dec 2011 11:47

Bare et pip:

Gå efter det størst mulige magasin inden for rimelighedens grænser, så I ikke skal fylde på hver 5. dag. Der skal selvfølgelig være albuerum, så man ikke bander og svovler, når det skal fyldes, eller fyret skal renses/vvsarbejde laves/eller andet. Alternativt et automatisk pillesug med fleksibel slange, som kan suge fra en bigbag, hvis der er plads udenfor fyrrummet til et par paller eller tre. Jeg mener, du kan lure et pillesug på scotte.dk. Koster vist fra en 10.000 og op, måske var det 13 ved scotte.dk/nordjysk-bioenergi.dk.

Og JA, det er SMART med en kombivandvarmer (hvis du overhovedet kommer til at bruge el-patronen. Du kunne jo ende med et fyr med varmtvandsprioritering, som starter selv ved behov om sommeren, hvor rumvarmen er lukket ned). Lad os sige, du bruger 1500 kWt el pr. år til varmt vand = 3000 kr. Det kan nedbringes til ca. 750 kr. med træpiller, eller måske ca. 1700, hvis du bruger elpatronen 5 mdr. i sommerperioden.

Så skal der ikke nogen stor lommeregner til at finde ud af tilbagebetalingstiden for en kombi, når de fås helt ned til en 16-1700. (Jaja, ved vvs"eksperten", men alligevel). :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
hestetyv
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 19 dec 2011 12:42
Areal: 136
Brændsel: Naturgas
Fremviser gerne i postnummer: 5672
Geografisk sted: V.Hæsinge
Modtaget likes: 2 gange

Har brug for råd/vejledning

Indlæg af hestetyv » 21 dec 2011 11:59

Jeg havde besøg af skorstensfejeren her hvor vi bor nu, og snakkede med ham omkring pillefyr. Han ville IKKE anbefale scotte / woody pillefyr, hans erfaringer var at de var ustabile og ikke var til at regne med. De havde ofte fejl som fik dem til at lukke ned.
Det synes jeg ikke lige er det jeg læser her inde ? Han ville anbefale eco"etellerandetsomjegikkekanhuske", som vist var forhandlet af shell ? Hvad hulan skal man så tro ?
Jeg er klar over at alt kan gå i stykker, men når han direkte siger at han ikke vil anbefale scotte og woody, pga deres ustabilitet, så må man jo mene at han burde have noget at have det i ?

Men ihvertfald ville han ikke mene der skulle være problemer med at montere et pillefyr i det udhus, hvor oliefyret står, så er jeg da et skridt videre i forløbet :)

Ang magasin, så er det også planen med et der er så stort som rummet/pladsen tillader :) Idag fylder vi træpillebrændeovnen 1 gang dagligt, og det er i forbindelse med at vi tømmer den smule akse der er kommet, og lige rengører den. Så det er ikke fordi det er generende at skulle fylde feks hver 5. dag, jeg er villig til at arbejde lidt for den billige varme hehe. Man må yde før man kan nyde, som det så smukt hedder.

Kombivandvarmer, den er skrevet bag øret. Ligeledes med pillesug muligheden. Den skal der kigges nærmere på. Vi skal over og se huset igen imorgen, og jeg vil lige skrive mål ned på rummet, samt kigge lidt på installationen med oliefyret nu. Så er der lidt at vurdere ud fra, og forberede ud fra.
/Claus


Besvar