Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad har jeg brug for ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
vic1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 dec 2011 21:04

Hvad har jeg brug for ?

Indlæg af vic1 » 18 dec 2011 18:42

Håber der er nogle der kan hjælpe mig. Pt er jeg ejer af et hjemmebygget pillefyr med en salamanderkedel.Jeg fyrer med korn. Denne er vist meget uøkonomisk har jeg ladet mig fortælle og magasinet er for lille synes jeg og besværligt at fylde op da det er alt for højt.
Mit hus er 188m2 i grundareal og med en 1. sal. Jeg har set på en reka kedel der er 1 år gammel , dem der sælger den har ikke kunnet få den varme ud af den som de skulle bruge for at varme 350 m2 op. Men de fortæller at det kan have noget med brænderen at gøre som ikke har fungeret optimalt.Jeg kan købe den til en rimelig penge men tør jeg det ? Er der nogle der har erfaring med Reka stokerfyr.? Og hvor mange kw skal det være på. Håber der er nogle der kan hjælpe . :D


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hvad har jeg brug for ?

Indlæg af snubbi » 18 dec 2011 20:19

hej
hvor mange kw er den reka du har kik på?
er der ilt styring på den? det er godt hvis man fyre med brændsel af svingene kvalitet ,samt den reguler op og ned ved svingene varme forbrug.
hvad er isolering grad i dit hus? dårlig ,middel ,eller god .
rekaen er alt ædene ,flis ,korn ,piller ,frø afrens
du skal regne med ca 50w pr m2 til middel isolering
15 kw reka skulle kunne opvarme ca.300 kvm hvis det er piller ,korn eller flis lidt færre m2 .men det meget afhængi af huset isolering grad og om huset ligger på bakke top som midt.
der kan være nogle dage om året hvor det måske ikke kan følger med (7-10) resten af tiden skuller det kunne . Det er bedre at fyret har noget at bestille frem for at det skal køre i tom gang hele tiden som midt
har selv kik på en reka til afløsning for baxien .Kender en reka der tæt på 20 år gammel nu den er slidt men den køre endnu.(dansk kvalitet) :great:

Besvar