Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Krydolph
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 17 dec 2011 04:08
Mit fyr: Scotte 16 kWh
Areal: 215
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Geografisk sted: Lindknud, 6650 Brørup, Jylland, Danmark
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af Krydolph » 17 dec 2011 04:20

Der findes nok 1000 post allerede med samme emne, og jeg er klar over det er svært at give gode råd, men jeg håber dog alligevel

Har købt et hus der skal have sig en "stoker"!

Det er 146m2. Jeg ved ik om det har noget at sige, men det har det måske, der er et spabad, og selvom jeg ik skal sidde der hver dag kunne det jo være rart man ku bruge det når der skal slappes godt af

Jeg har undersøgt lidt på tingene så godt som jeg kunne, jeg er kommet frem til skal være støbejernskedel, så tror jeg det er smartest med sådan en sensor i skorstenen iltsensor eller røgsensor eller hvad den hedder, sådan en der hjælper til at man forbrænder mest effektivt.

Jeg var lidt lun på ideen om en form for kombi der bare kørte piller til hverdag, men som man ku smide noget træ i hvis man fik fat på det, men så vidt jeg kan forstå er det ikke så ligetil, og giver en meget dårligere udnyttelses grad (er dette korrekt)

der skal være et magasin/silo til så jeg ik behøver smider piller i hver eneste dag, og gerne med sådan en skrå snegl da jeg kan forstå den ikke sætter sig til så nemt som en vandret.

Om den skal kunne køre på korn... skal den det? Er det overhovedet til at få som privat mand?

Prisen er ikke alt afgørende, men spiller selvf. også ind, jeg kunne meget godt tænke mig en ca. pris på det i foreslår, og gerne en kort fordele/ulemper iforhold til andet!

nåja, der er også noget med 2 forskellige størrelse piller er der ikke, hvordan er det lige det er?

Jeg håber i kan hjælpe, jeg håber jeg har tænkt på så meget så det er til at rådgive lidt, ellers svarer jeg gerne på uddybende spørgsmål

på forhånd tak


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af hahomi » 17 dec 2011 07:19

Piller og brænde i et og samme fyr er en relativ dyr løsning og skulle du finde på det, skal du nok købe både pillfyr og brændekedel med akkumuleringstank for at få en gangbar løsning.

Derimod er det en rigtig god ide at bruge alternative brændsler, f.eks. korn, flis, palmeskaller, industritræpiller o.s.v og bruge piller som suplement, se viewtopic.php?f=156&t=12033

Med mindre du selv vil gå i skoven og hente brænde eller har adgang til affaldstræ (engangs paller o.lign), tror jeg ikke der er meget fidus ved at fyre med brænde.

Jeg har selv et pillefyr, som jeg faktisk er ret godt tilfreds med viewtopic.php?f=198&t=11534#p115416 , men skulle jeg gøre det om var det nok blevet et Twinheat eller Benekov stokerfyr.

Ja, der 2 pillestørrrelser, 6 og 8 mm. Stort set alle bruger 8 mm og fyr der kan bruge 8 mm, kan også køre 6 mm. I pilleovne kan det være nødvendigt, at bruge 6 mm, men det er jo ikke aktuelt her.

Held og lykke med dit valg.

Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

chopper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28 apr 2011 21:31
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af chopper » 17 dec 2011 08:00

Der er også Passat kedel. De er da også gode

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af hahomi » 17 dec 2011 08:21

Du skal sandsynligvis have ny cirkulationspumpe, så start med den første store besparelse her viewtopic.php?f=28&t=12415
Vælg dine kampe med omhu.

Krydolph
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 17 dec 2011 04:08
Mit fyr: Scotte 16 kWh
Areal: 215
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Geografisk sted: Lindknud, 6650 Brørup, Jylland, Danmark
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af Krydolph » 17 dec 2011 14:11

Det gamle fyr er også pillefyr, men huset har været på tvangsauktion og jeg har købt det af kreditforeningen og fyret står ude i en garagebygning hvor det mere eller mindre er gået til - Min VVS'er har tilrådet mig at få et andet.
Men lad os droppe det om brænde i første omgang så!
Et pillefyr der er relativt nemt, med de krav jeg stillede i oprindelig indlæg. Lidt indspark? jeg er helt blank selv nemli, det er mit første hus og ved ik rigtig noget om emnet. Så både de billige og de lidt dyrere og hvad fordele og ulemper er. :)

rettelse!

Har lige læst dit link pillefyr eller stoker!

Jeg ved jo af gode grunde ikke hvor meget olie der er blevet brugt, men som jeg ser det er det hovedsageligt plads der er kodeordet, fyret står i en 130m2 stor garage bygning jeg faktisk ikke helt ved hvad jeg skal bruge til, men plads er der ihvertfald rigeligt af, så hvis alle de her alternativer er noget billigere, så tror jeg da det er et stoker jeg skal have, som jeg forstår det kan man få det for omkring 40-45K? og det tager jo også stadig piller også hvis det er det! Og er det ikke også med magasin den selv fodrer fra? Jeg kan godt se man skal tømme mere aske af og sådan hvis man bruger det billigere, men det er vel ikke noget der tager så farlig lang tid?


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af KristianVilhelm » 17 dec 2011 16:20

Krydolph

Hvor bor du i landet?

Hvad har du planer om at fyre med? (Kun piller?)

Hvad har du selv af tanker til en løsning?

Hvad har du sat dig af budget?

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af timkenneth » 17 dec 2011 16:25

tror du skal ind og bruge søgefunktionen lidt og søge noget viden omkring alle de spørgsmål du stiller, så kan du præciserer dine spørgsmål meget mere.

ps. tillykke med spa'en,

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af hahomi » 17 dec 2011 18:11

Krydolph » 17 Dec 2011, 14:11 skrev:Det gamle fyr er også pillefyr, men huset har været på tvangsauktion og jeg har købt det af kreditforeningen og fyret står ude i en garagebygning hvor det mere eller mindre er gået til - Min VVS'er har tilrådet mig at få et andet.
Men lad os droppe det om brænde i første omgang så!
Et pillefyr der er relativt nemt, med de krav jeg stillede i oprindelig indlæg. Lidt indspark? jeg er helt blank selv nemli, det er mit første hus og ved ik rigtig noget om emnet. Så både de billige og de lidt dyrere og hvad fordele og ulemper er. :)

rettelse!

Har lige læst dit link pillefyr eller stoker!

Jeg ved jo af gode grunde ikke hvor meget olie der er blevet brugt, men som jeg ser det er det hovedsageligt plads der er kodeordet, fyret står i en 130m2 stor garage bygning jeg faktisk ikke helt ved hvad jeg skal bruge til, men plads er der ihvertfald rigeligt af, så hvis alle de her alternativer er noget billigere, så tror jeg da det er et stoker jeg skal have, som jeg forstår det kan man få det for omkring 40-45K? og det tager jo også stadig piller også hvis det er det! Og er det ikke også med magasin den selv fodrer fra? Jeg kan godt se man skal tømme mere aske af og sådan hvis man bruger det billigere, men det er vel ikke noget der tager så farlig lang tid?
40-45 k for nyt stokerfyr er nok lige en tand for optimistisk, hvis du skal ha noget der duer. En halv gang mere og så tror jeg du er rigtig godt kørende.

De 2 stokerfyr jeg foreslog er Twinheat Cpi12, som du kan få for godt 50 k, se http://www.twinheat.dk/media/17386/twinheat_katalog.pdf .

Det andet Benekov http://www.liagro.dk/stoker-og-pillefyr/-r-15.html ligger i samme prislag (husk priserne er uden moms her)

Et tredie i samme prislag er PH12 http://www.ph-energy.dk/Dk/Produkter/PH12.htm .

Prøv at se dem igennem...........der er også andre gode fyr end de ovennævnte, f.eks. Gejs m.fl.. Nok lidt af en jungle, men også spændende.

God arbejdslyst
Vælg dine kampe med omhu.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af snubbi » 17 dec 2011 19:27

hej der er også en reka kedel til 54 kilo
den kan fyre med korn,flis,piller . der er 400lt silo så er der til ca,14 dage måske mere
den har ind bygge trapper rist så besværlig brændseler der laver slager eks. korn ikke kan sætte sig fast men bliver skubbe ud i askeskuffen

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket anlæg skal jeg så have?

Indlæg af hahomi » 17 dec 2011 19:41

snubbi » 17 Dec 2011, 19:27 skrev:hej der er også en reka kedel til 54 kilo
den kan fyre med korn,flis,piller . der er 400lt silo så er der til ca,14 dage måske mere
den har ind bygge trapper rist så besværlig brændseler der laver slager eks. korn ikke kan sætte sig fast men bliver skubbe ud i askeskuffen
Den havde jeg glemt, det er også et rigtigt godt bud :great:
Vælg dine kampe med omhu.


Besvar