Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Bigfoot » 28 nov 2011 20:51

nu bliver huset jo omtalt som et ældre hus af blandet isoleringsgrad... udelukker det så ikke økonomien i et jordvarmeanlæg?????
Bevares, det er nemt til, men jeg tror sku han ville være bedre stillet med en kondenserende oliefyr istedet for jordvarme da. Det vil nok være billigere.

Selvfølgelig kan man jo sige, at med et solcelleanlæg, så vil elniveauet være meget lavere, måske endda under nul, alt efter hvordan anlægget er strikket sammen.
Men jordvarme, og så et hus på 250kvm som er middelisoleret. Det kan kun blive dyrt i strøm.

Et jordvarmeanlæg af en ordentlig kvalitet, koster jo desværre stadig imellem 100 og 140.000 kr.
Prisen for 32 solcellepaneler er jo også omkring 100.000 kr.
Totalt taler vi så 200.000 kr som minimum. For et anlæg der forhåbentlig vil rende i nul, hvilket jeg tror kan være lidt svært.

Jeg kan virkelig ikke se fidusen i jordvarme.... på ingen måde.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af hahomi » 28 nov 2011 20:58

Jeg kunne ikke sige det bedre selv Bigfoot :wink:
Vælg dine kampe med omhu.

deer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 dec 2010 21:03

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af deer » 28 nov 2011 21:38

Super med input også med nye vinkler, som jordvarme. Men jeg har lagt jordvarme ideen fra mig, da jeg mener at det bedst egner sig til nyere godt isolerede huse-hvad mit ikke er. Men har tænkt i både vind og sol.....?
Nu kan jeg forstå at jeg skal grave lidt dybere i muldvarpen, for at få en ordentlig stoker, hvor meget skal jeg regne med og hvilken model taler vi om? Tak for diverse indspark.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af hahomi » 28 nov 2011 21:40

Mit forslag er enten en TwinHeat eller en Reka
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Bigfoot » 28 nov 2011 22:06

twinheat er også mit forslag

http://dvcenter.dk/twinheat-cpi12-350-liter.html

Reka kender jeg ikke så meget til. Men twinheat'en har jeg gode erfaringer med.
Reka har vist noget vandrerist i bunden af kedlen, hvilket gør den rigtig god til korn og flisfyring. Hvor twinheat'en kører med en brænder ind i siden af kedelrummet, som faktisk blæser/skubber aske og slagger ud i askerummet.

Jeg tror dog stadig at flis ikke skal være noget du skal satse mange år på, for min tanke er at om et par år, så gider du det simpelthen ikke mere.

Men hvis du vil have ren komfort og ikke røre en finger, så skal du nok slet ikke kigge på en stoker. For det vil kræve noget arbejde, både med fyldning, og rengøring. Hvis du vil være fri for den slags. Så køb et oliefyr. Det er billigere i anskaffelse, men lidt dyrere i drift. Til gengæld skal du ikke røre en finger. Det eneste du skal sørge for, er at olien bliver leveret.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af EKP » 28 nov 2011 22:10

hahomi » 28 Nov 2011, 21:40 skrev:Mit forslag er enten en TwinHeat eller en Reka
Det er jeg enig i er to gode produkter.

Vil du fyre med vanskelige alternative brændsler er Reka "the way to go".

Vil du primært fyre med flis, piller og evt. også lidt korn er Twinheat et godt valg.

Vil du primært fyre med korn og piller (og elsker automatik er Benekov et godt alternativ.

Korn kommer du nok kun til at fyre med hvis det er billigt og du selv dyrker det eller kender en landmand...bare for at være realistisk. I dit tilfælde tror jeg jeg ville vælge en Twinheat. Den er god til piller og du kan også bruge korn. Som "forsikring" kan du også putte pinde i (hvis du laver en akkutank) eller bruge den til flis.

Husk bare at den koster måsker 60.000 kr. mere end en scotte og holder ikke nødvendigvis længere. Holder den 20 år så betaler du 3.000 kr. ekstra om året for at kunne fyre med alternative brændsler. Det kan man jo få en del sække af de bekvemmelige piller for... :-)

Emil

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Mike N » 28 nov 2011 22:11

Jeg vil også sige Twin Heat, med em M20i opfylder du næsten alle dine krav. Du kan købe komforten til som renseset, krit dodsere hvis det er korn du vil fyre med. Det er dyrt, grund model koster ca 70 plus installation. Som hurtigt løber op i 20 til 40k ekstra en på akku tank og hvad der ellers skal bruges og hvor meget du selv vil lave. Men så kan du også fyre med alt! Der er dog ikke auto tænding på . Men med solvarme slukker du for anlæget om sommeren. Og kvaliteten taget i betragtning så har du anlæg i rigtig mange år og du bestemmer selv dine varme udgifter ud fra hvor meget arbejde du vil lægge i det.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af KristianVilhelm » 29 nov 2011 06:59

EPK

Hvad i alverden får dig til at tro en benekov, kun fyre med piller og korn? Jeg har haft noget godt langt skovflis, igennem min uden de store problemer. De har jo forskellige modellen :)

Se evt. Klaus herreværelse: viewtopic.php?f=19&t=8509

Når det er sagt, er jeg meget enig i de 3 mærker stoker, det var de samme jeg kom frem til, da mit valg stod i sommers.

Hvis jeg skal give råd, så må det være, tag ud og se en referrence (Helst med præcis samme opstilling som du selv ønsker. mht. magasin, placering osv.) der fyre med alt muligt, og ikke kun korn eller piller. Spørg ind til levering/service/div problemer.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af snubbi » 29 nov 2011 19:16

jeg fyr med flis .hvis du overvejer det ,skal din silo ikke være under 700 lt for ellers skal du fylde hver dag .
Du skal nok bruge 70-80 kilo +/- lidt
af gode stokerfyr, ksm ,reka .twinheat, bennekov , baxi ,kc stoker.
vælg så stor silo som du har plads til .
ilt styring bør der også være ,det er specelt godt hvis du bruger brændesel af svingene kvalitet

kort sagt TAG UD OG SPARKE STOKERFYR helst flere forskældig

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp mangler overblik til valg af varme kilde

Indlæg af Tom_AT » 29 nov 2011 20:25

Jeg har et blacksmith stokerfyr som jeg er godt tilfreds med. De leveres med magasiner op til 750 liter. Men kan så vidt jeg ved også leveres med cellesluse så der kan fyres direkte fra en større silo eller lignende.

Prisen er ganske rimelig synes jeg. Og service fra Blacksmith er der absolut intet at sætte en finger på.


Besvar