Udskifte jordvarme med pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af no100 »

”Har du et konkret bud på en energikonsulent der kan regne varmetab ud?”
Desværre ikke men Prøv i stedet bygningskonsulent

to citater
”Ifølge to bygningskonsulenter truer ejendomsmæglere sig til bedre mærkninger af ejendomme, som de har til salg.
Bygningskonsulenter føler sig ifølge epn.dk pressede til at give huse bedre karakterer, end de kan bære - både i tilstandsrapporten og i energirapporten.”
http://www.dinepenge.dk/bolig/maeglere- ... onsulenter
no100.

Jens Olsen
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 112
Tilmeldt: 04 okt 2010 08:45
Mit fyr: Multiheat 2.5F
Areal: 200 + 175 værksted
Brændsel: Piller + flis
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Geografisk sted: Hårby Wild West Fyn

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Jens Olsen »

Jeg havde nok valgt at få en ny VP der er sket RIGTIGT meget fra 1980 til idag.
Forøvrigt kan det tilføjes at man dengang gravede varmeslangerne noget længere i jorden
Mange steder er de 2 m i, hvilket giver en højere indløbstemperatur.
Hvorfor man idag kun graver dem ned i 110-120, hvis man har muligheden for at gå længere ned, er mig en gåde.

Det kan være du kan afhjælpe dit varmeproblem med flere radiatorere ellers kunne man jo vælge at montere en pilleovn et sted i huset evt en som kan tilkobles vand så den også kan varme hele huset.
Som en af de andre skrive så havde jeg heller ikke valgt at gå over til et pillefyr fra jordvarme.

Forøvrigt hvor gammelt er oliefyret er det en gammel svend kunne man jo overveje at skifte den til et kondenserende og så bruge lidt mere olie istedet.......
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b »

Hvad mener du med dine betragtninger om slangernes dybde, Jens?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT »

martin_b » 19 Nov 2011, 20:44 skrev:Hvad mener du med dine betragtninger om slangernes dybde, Jens?

Han mener det han skriver. Længere ned med slangerne, giver højere fremløbstemperatur. Grundet højere temperatur i jorden må man gå ud fra.
Jens Olsen
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 112
Tilmeldt: 04 okt 2010 08:45
Mit fyr: Multiheat 2.5F
Areal: 200 + 175 værksted
Brændsel: Piller + flis
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Geografisk sted: Hårby Wild West Fyn

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Jens Olsen »

Jo længere de kommer i jorden jo højere temperatur.
Sidste vinter da vi havde hård frost var der mange som kørte ind med minusgrader
Havde deres slanger ligget 1 meter dypere ville den temperatur ligge over 0.....
Jo højere temperatur ind, jo mere får man ud af anlægget, dvs mindre forbrug........

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b »

Interessant oplysning, Jens. Tak for det.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af EKP »

Jens Olsen » 19 Nov 2011, 22:35 skrev:Jo længere de kommer i jorden jo højere temperatur.
Sidste vinter da vi havde hård frost var der mange som kørte ind med minusgrader
Havde deres slanger ligget 1 meter dypere ville den temperatur ligge over 0.....
Jo højere temperatur ind, jo mere får man ud af anlægget, dvs mindre forbrug........
Det er vel ikke sådan at dybere altid er bedre. Hvis de ligger for højt så bliver indløbstemperaturen for lav i vinterhalvåret. Hvis de ligger for lavt så når solen ikke at varme jorden op om sommeren og der opstår permafrost omkring slangerne. Jeg ved dog ikke hvor dybt de skal ned for at sidstnævnte bliver et problem.

Det er sådan jeg har forstået det.
F1250
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29 nov 2011 15:34

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af F1250 »

Hej Martin!
Tror også jeg ville gå efter en ny varmepumpe.
En alternativ måde at anslå dit energibehov ville være at montere en energimåler på din nuværende installation, så kan du i det mindste se hvor meget / lidt de 19000 kwh bliver til i varme (fastsætte cop)

Undre mig lidt over at fyret ikke kan hæve fremløbstemperaturen? (de 40 gr)er der en eller anden shunt/begrænsning i dit flow?
Sidder fyret før eller efter VP?
Ved du hvor mange meter slange der er gravet ned? Ellers tror jeg kommunen kan hjælpe, da man jo søger byggetilladelse idag.
Hvis der er slange-meter nok i jorden, ville jeg købe en ny vp af anerkendt fabrikat og nyde at jeg ikke skal rende og passe fyr - der må være nok andet at give sig til med 400 kvm gammelt hus?
Hvordan gør du med varmt vand? bliver de så også "kun" 40 grader? - har du elvandvarmer?
En Nibe (vølund) 1145 fåes i sverige til +/-50.000 Dkk i 15KW. modellen. Installationen er jo lavet, så det kan ikke tage en vvs'er mange timer at sætte den til :-)

Sikke en smøre :-)

/Flemming
Erik2
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Erik2 »

Det vigtigste med en jordvarmepumpe er at kunne aflæse temperaturen til og fra jordslangen. Slangen er sikkert alt for kort, og så bliver den for kold og kompressoren kan ikke løfte temperaturen højere end de 40 grader..

Jeg arbejder med vandbåren køl, og mit synspunkt er at en vand/vand varmepumpe kræver mindst den samme indsats og entusiasme som et pillefyr for at økonomien skal holde. Uden termometre allevegne, timetæller, starttæller og helst en måde at måle flow på finder anlægget selv den mest uøkonomiske driftbalance.
Elprisen er mest afgifter, og vil derfor stige, stige og stige.
Træpillerne kan du selv hente med trailer i Tyskland, og udbud og efterspørgsel skal nok holde priserne fornuftige.

En ny kompressor til din varmepumpe koster 7500 kr hos grossisten, og han sælger ikke til private. forvent at få lidt byttepenge tilbage på 20.000 næste gang kompressoren går. 10 kg kølemiddel skal du nok slippe 7500 for, alt afhængig af det lokale kartel.
F1250
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29 nov 2011 15:34

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af F1250 »

Korrekt Erik!
Kompressoren kan sikkert købes til 7500 og kølemidlet ligeså, men hele konstruktionen i den gamle VP er ikke optimal nok som jeg ser det (den er trods alt fra 80 - der er også sket et eller andet med eksempelvis biler siden 80'erne?)

Og det vigtigste ved en vædske/vand pumpe er, hvis du spørger mig, dimensionering. Gerne for meget slange, og så en VP der er stor nok til ikke at gå på elpatron i "starten af november" :-)

Netop 1145 modellen og den "søster" 1245, har indbygget logning, således at man kan sætte en usb-stick i og senere flytte den over i sin pc og følge med i hvad den foretager sig.

Det der undrer mig her, er at man ikke ved om VP nogensinde har skullet kunne aflevere mere end 40 gr varmt fremløb. Jeg kunne godt mistænke flow eller andet for at være synderen i den manglende varme - og den manglende cop i det høje elforbrug.

Til sammenligning (det kan man reelt ikke da 2 huse ikke er ens) har vi i april-maj-juni brugt 1 ton piller pr md.
Siden vi fik VP den 10/11 har vi brugt 725 kwh - og det er med alle pumper og varmt vand - jeg er meget tilfreds!

/Flemming

Besvar