Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte jordvarme med pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Erik2 » 11 dec 2011 09:58

Vi er vel enige på en måde. Min konklusion er bare at da trådstarteren tydeligvis ikke har været mand for sætte sig ind i sin nuværende varmepumpes drift, så kræver det at en anden skal gøre det hvis han skal have en ny. Det bliver rigtigt dyrt, hvis man overhovedet kan finde en der magter det. Havde det været et moderne hus, ville det have været en anden sag.
Nej jeg synes at han skal købe et pillefyr på 20 - 25 kW, så han kan få den varme i stuerne han har drømt om. Det bliver muligvis dyrere end med en varmepumpe, men det vil være fordi varmetabet er større jo højere stuetemperaturen er..
Der er mange flere muligheder for at få rigtig dårlig drift med en varmepumpe end med et pillefyr.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 11 jan 2012 00:53

F1250 » 06 Dec 2011, 23:42 skrev:Hej Martin!
Undre mig lidt over at fyret ikke kan hæve fremløbstemperaturen? (de 40 gr)er der en eller anden shunt/begrænsning i dit flow?
Sidder fyret før eller efter VP?
Ved du hvor mange meter slange der er gravet ned? Ellers tror jeg kommunen kan hjælpe, da man jo søger byggetilladelse idag.

Hvordan gør du med varmt vand? bliver de så også "kun" 40 grader? - har du elvandvarmer?
En Nibe (vølund) 1145 fåes i sverige til +/-50.000 Dkk i 15KW. modellen. Installationen er jo lavet, så det kan ikke tage en vvs'er mange timer at sætte den til :-)

Sikke en smøre :-)

/Flemming
Hej Flemming.

Det er lavet sådan, at oliefyret slår til, når VP ikke kan hæve fremløb til 40 grader. Så kører oliefyret indtil vanet i buffertanken (100 l) er 40 grader, og så slår fyret fra igen. Fyret sidder efter BP. Mens fyret kører, er radiatorerne meget varme, omkring 65 grader, men falder så lige så langsom til 40 grader igen, når VP tager over.

Har ikke el-vandvarmer. Den ene af mine to kompressorer kan lave varmt brugsvand på 60 grader.

Jeg har 600 meter slange ned. Det tilbud jeg har fået på et 22 kW Vølund anlæg indbefatter nedgravning af yderligere 800 meter slange.

Mvh. Martin
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 11 jan 2012 00:56

F1250 » 11 Dec 2011, 08:15 skrev:Korrekt Erik!

Til sammenligning (det kan man reelt ikke da 2 huse ikke er ens) har vi i april-maj-juni brugt 1 ton piller pr md.
Siden vi fik VP den 10/11 har vi brugt 725 kwh - og det er med alle pumper og varmt vand - jeg er meget tilfreds!

/Flemming
Hej Flemming. Det lyder godt nok fedt med din nye VP! Tillykke med det. Hvor stort er dit hus, radiator/gulvvarme etc?

Mvh. Martin
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 11 jan 2012 00:57

Hej alle.

Min e-mail-advisering var åbenbart gået fløjten, og jeg havde slet ikke set alle de nye indlæg før nu.

Status er nu, at jeg har afmonteret udeføleren, så den uigennemskuelige styring i anlægget ikke siger til systemet, at den kun skal sende vandet rund i huset med max 40 grader. Nu kan radiatorerne blive ret varme og fremløbstemperatur er ca. 55 grader, og jeg kan få temperaturen i stuen og resten af huset op på 25(!) grader, selv i blæsevejr. Oliefyret er også koblet fra, fordi jeg ville se, hvor meget VP selv kunne klare.

Problemet er, at jeg nu bruger 128 kWh i døgnet, og det er jo en smule dyrt...

Mvh. Martin
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Erik2 » 11 jan 2012 06:02

Dit hus egner sig bare ikke til varmepumpe med de danske elpriser, med den temperatur du gerne vil have i stuerne.
Fremløbstemperatur på 55 grader er lig en elendig COP (forholdet mellem el-kilowatt ind og varmekilowatt ud. Anlægget kører max COP = 3 nu, så de 128 kWh ind bliver til 375 kilowatttimer varme i huset per døgn, svarende til 38 liter olie eller 95 kilo træpiller.
Men du har jo oliefyret, så sluk for varmepumpen og lad fyret køre med den samme fremløbstemperatur og mål olieforbruget
Den letteste måde at måle fyrets forbrug er ved at lade det suge olien fra en dunk og tage tid.
Så kan man regne olieforbruget ud i liter per time, og med en timetæller på fyret kan man udregne forbruget over lang tid, med tilstrækkelig præcision.
Man kan ikke få mælk uden at hive koen i patterne, og man kan ikke diagnosticere et varmeanlæg uden målinger.


F1250
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29 nov 2011 15:34

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af F1250 » 11 jan 2012 09:44

Hej Martin!
Vores hus er en gammel gård fra 1864 - dog gennemrenoveret igennem de seneste 5-10 år.
Det er 275 kvm i et plan og med gulvvarme i primære rum. 3 væresler med radiator. Middel isoleret.
Vi har nu været på jordvarme i 2 måneder, og har et snitforbrug til dato på 29 kwh/døgn - igen inkl alle pumper og varmt vand!
Vi bruger derudover 12-14 kwh/døgn til alm husholdning. Er dine 128 kwh kun til Varmepumpen?
Ønsker du indendørstemp på 25 grader? her kan vi "nøjes" med 21-22 gr.
Det kunne være intressant om du kunne lave testen som Erik2 foreslår ovnenfor - på den måde kan du relativt nemt se hvad varmepumpen burde yde (hvad varmebehovet i huset egentligt er).
Jeg tror du har en eller anden blande-shunt eller lign, der "forstyrrer" billedet lidt - for 95 kg træpiller er heller ikke gratis (forudsat at Erik2's gisninger er korrekt).

/Flemming P

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 11 jan 2012 16:23

Flemming, mit hus er sjovt nok også fra 1864 og ret godt (efter)isoleret og med nyt tag og vinduer - færdiggjort sidste år. Der opvarmes 396 m2, og på 1. sal er der store, tre-lamels-radiatorer overalt under vinduerne, og de klarer den lave fremløbstemperatur noget bedre end nedenunder, hvor der er gamle støbejernsradiatorer placeret midt i rummene. Mine 128 kWh er kun til VP - jeg har en separat el-måler på.

Hvis jeg har en fremløbstemperatur på 40 grader i stedet for 55 grader, kan jeg også holde en stuetemperatur på 21-22 grader, og ved denne indstilling bruger jeg 86 kWh i døgnet for at opvarme alle 396 m2 i denne tid. Jeg har en testrapport udført af Vølund for 8 år siden, og der fik anlægget en COP 2,7, og det er utvivlsomt lavere nu, da det er ret slidt.

Kan du eller Erik forklare mig, hvordan en beregning af gennemsnitligt olieforbrug kan sige mig om hvad min varmepumpe burde yde? Det forstår jeg nemlig ikke.

Mvh. Martin
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

F1250
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 29 nov 2011 15:34

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af F1250 » 11 jan 2012 17:11

Hej Martin!

Det med udregningen af gennemsnitligt olieforbrug, ville jeg bruge til at give en indikation af hvor meget dit varmetab var/er på.
Både for at kunne dimensionere, og også for at se hvor VP lå rent COP-mæssigt.
Jeg skal på "udflugt" imorgen, og kan muligvis kigge forbi hvis det har interresse? mit nr er 29841188, send gerne en sms :-)

Jeg syntes det er HELT vildt at bruge så meget dyr strøm, hvis det ikke er nødvendigt. Den gamle prøverapport, står der ved hvilken temperatur man kommer frem til den cop? Har du temperaturmålere på både fremløb og retur?

/Flemming

Erik2
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Erik2 » 11 jan 2012 17:37

Støbejernsradiatorer midt i rummet, så kan det dårligt blive værre, der er jo ligesom ikke noget varmetab indad i huset, vel?
Med 80 grader fra et oliefyr kan man få en masse strålevarme fra radiatorerne, med 40 grader stort set intet.

COP 2,7, dvs 1 krone per kWh i grove træk, eller det samme som et oliefyr, der giver 10 kWh pr. liter.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 11 jan 2012 20:16

Flemming, jeg har sendt dig en sms :)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Besvar