Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte jordvarme med pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 14 nov 2011 22:53

Hej!

Jeg er ny her på boardet.

Jeg har et gammelt hus fra 1864(!) på 400 m2, som opvarmes med et jordvarmeanlæg suppleret med oliefyr.

Jeg brugte sidste år ca. 19.000 kWh i strøm til jordvarmeanlægget og ca. 100 liter olie (anlægget er fra 1980 og blev dimensioneret til at oliefyret skal supplere på meget kolde dage).

Huset er efterisoleret så meget som det er muligt og har nyt tag og vinduer. Jeg synes dog stadig, at en årlig udgift til varme på over 35.000,- kr. er for meget - specielt, fordi der ikke kan blive ordentlig varmt. Jordvarmen kan kun køre frem med ca. 40 grader, og det er altså for lidt, fordi der er gamle støbejernsradiatorer mange steder. Der er simpelthen ikke nok varme på fremløbstemperaturen til at der kan blive en behagelig temperatur indenfor når det er rigtig koldt udenfor.

Derfor tænker jeg, at jeg skal have et anlæg, der kan sende vand rundt i systemet med en temperatur der er lidt højere end 40 grader. Oliefyr er udelukket, da det vil koste op imod 70-80.000,- kr. om året. Fjernvarme er heller ikke et alternativ, da fjernvarmen her i byen er en af landets dyreste.

Er et pillefyr det rigtige, hvis jeg vil sende vand rundt i mine radiatorer, der er mere en 40 grader varmt?
Og kan jeg mon placere pillefyret i samme kælder, hvor jeg nu har oliefyr og jordvarmeanlæg? Der er hvælvingsloft og der skulle ikke være noget i vejen mht. brandfare - jeg tænker mere på, hvor meget rød/sod der kommer ud ved brug? Fyrrummet ligger under mig køkken, og der skal jo helst ikke lugte af røg i huset.

På energistyrelsens hjemmeside kan jeg beregne, at mit årlige forbrug på ca. 19.000 kWh er indenfor normalen - men det er stadig for dyrt synes jeg. Ifølge selvsamme beregner, vil jeg kunne nøjes med ca. 12 tons piller om året. Det svarer til en udgift på ca. 12-15.000,- kr. Kan det virkelig passe, at jeg vil kunne spare så mange penge ved at skifte til et pillefyr?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Martin
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 14 nov 2011 22:58

12 tons piller vil koster ca 21000,- årligt.. plus minus :-)

Men jo, et pillefyr lyder da som en fornuftig løsning når i nu ikke har gulvvarme. Alternativt et gasogen brændefyr hvis du er frisk på sådan noget :-)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Zarge » 14 nov 2011 23:00

Argh det bliver nok ikke nemt at finde pillerne til 1 kr kiloet...;-)

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 14 nov 2011 23:03

Okay, det var bare første pris jeg fandt på et tons piller via google :) Tror også jeg kan hente piller i Tyskland eller Polen og spare en del ad den vej.

Håber på svar min andre spørgsmål også.

Mvh. Martin
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 14 nov 2011 23:09

Hvad har du forestillet dig det må koste?


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 14 nov 2011 23:11

Anlægget eller pillerne? Det vil koste 180.000,- kr. at få et moderne jordvarmeanlæg, der måske vil kunne give mig lidt mere behagelig indetemperatur - men ingen garantier, og der er stadig ikke gulvvarme overalt. Og driftsudgiften vil ikke blive lavere med et nyt anlæg. Så maks 180.000,- kr. må pilleanlægget koste.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 14 nov 2011 23:15

Skal der være lige så nemt som jordvarme? Man kan jo få pillefyr som stort set intet kræver. altså med pillesug til påfyldning og som kun skal rengøres og tømmes for aske 1-2 gange årligt. Men sådan noget koster jo. Vel omkring 100.000 i dit tilfælde, med så stort et hus. Måske mere.

Alternativt er fx Scotte/Woody pillefyr 20-30kw som vel koster i omegnen af 30000,- Som jeg forstår kræver der lidt mere rengøring, da det ikke er automatisk. Måske 1-2 gange år måned.

Men der er garanteret nogle rigtigt pille-kloge hoveder der melder ind her engang senere. Jeg kender slet ikke alt det stads i deltaljer.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af hahomi » 14 nov 2011 23:41

For 180.000 kr kan du godt nok få meget grej, som stort set kører af sig selv. Som du ser i viewtopic.php?f=156&t=12033 , mener jeg ikke et pillefyr er det rigtige, men derimod et stokkerfyr. Kan forstå du skal have det i kælderen, så for at undgå du skal slæbe for meget, vil det nok være en overvejelse værd om du skal lave en silo med automatisk udtag, der er masser af muligheder.
Vælg dine kampe med omhu.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 14 nov 2011 23:47

Hvorfor skulle et pillefyr ikke være det rigtige? Det lader jo til han kun vil fyre med piller. Og kan således opnå langt større komfort end med en stoker.

Du er jo heller ikke specielt nuanceret i den tråd du linker til. Du nævner selv at du er nødt til at skrabe aske ud hver dag pga dit brændsel. Hvis nu trådstarter er vant til jordvarme og oliefyr kunne man let forestille sig at han gerne vil have noget med fuldautomatisk rensning som fx Passat, Biowin, Hoval osv. tilbyder. Der er sikker flere pillefyr der kan det samme.

Det er jo ikke alle der sætte billigt brændsel som første prioritet, langt fra. Langt de fleste, tror jeg, vil hellere have fornuftigt forhold mellem økonomi og komfort som fx Scotte tilbyder. Og så er dem der vil have endu mere komfort og køber et pillefyr som nævnt med fuldautomatisk rensning osv.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af hudle » 15 nov 2011 00:07

Halløj..

Jeg har selv hus i næsten samme dimension.. Jeg har 320 m2 og er vildt glad for mit scotte 20 kw anlæg.. Det er ikke slemt med rengøring.. jeg gør mit rent ca hver 3 uge i tiden og tømmer akse hver 14 dag.. så det er ikke meget der skal gøres der..

Jeg har brugt ca 30000 kr på det og der kan jo købes uendelig udstyr til det.. Dit problem kunne være opbevaring af piller.. jeg fylder op hver 5. dag lige nu.. og det er et magasin der kan indeholde 210 kg... ikke liter men kg. Der er noget i forskel.. Så jeg ville foreslå dig at få et scotte fyr og så en større tank på end det jeg har.. evt sætte den i et andet rum eller noget.. nu ved jeg ikke hvor stor tank til piller du kan have..

Jeg ser ikke nogen grund til at ofre så meget på en installation.. Jeg er ovenud tilfreds med mit fyr og man skal ikke være særlig teknisk for ata kunne finde ud af fyret.. og går der en fotocensor eller eltænder som er det hyppigste, så skruer du to skruer ud og skifter den del der skal skiftes og på igen med det nye og så er du kørende.. Dette indenfo 10 minutter...Delene koster ca 150kr pr styk... og så kører anlægget bare...

Jeg har købt 10 ton piller og regner med at det holder til et år.. jeg har siden 25. juli brugt 1925 kg eller 17,5 kg pr dag... Den sidste måned her har jeg brugt ca 950 kg....

Forbruget stiger i tiden men det ville jo også være mærkelig andet...

Håber du kan bruge dette til noget
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar