Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte jordvarme med pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Lille put i kedlen » 26 jan 2012 23:44

Du kan jo altid bare lade jordvarmeslangerne blive liggende i jorden - måske kommer der om nogle få år nogle meget bedre og billigere varmepumpeanlæg. Det er også mærkeligt at disse anlæg i f.eks. Sverige er meget billigere end i DK :(


mrjyden
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 250
Tilmeldt: 12 okt 2008 18:38
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9750
Geografisk sted: nordjylland

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af mrjyden » 27 jan 2012 00:08

har du hørt andre pille fyr leveradør hvad de kan tilbyde eller har du beslutte dig for en scotte synes du skal prøve og se dig lidt mere omkring om der måske var andre piller kedler der kunne være intresant

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 27 jan 2012 00:23

Mrjyden: kan du nævne eksempler på andre pillefyr end scotte/woody som har el-tænding og til en fornuftig pris? En lokal leverandør har et system med støbejernskedel i stedet for black star's pladejern, men brænderen har ikke el-tænding og kører derfor på vågeblus i visse situationer, f.eks. om sommeren.

Lille put: jeg kunne jo sagtens hente VP hos Vølund i Sverige, hvor den produceres. Men det er ikke vildt meget billigere alt taget i betragtning. Og husk, at i Sverige dimensionerer man sjældent et jordvarmeanlæg til mere end 60% af varmebehovet; resten fås ved el-patron. Det er noget af forklaringen på hvorfor et samlet jordvarmesystem er billigere i Sverige. Men det kan vi jo ikke herhjemme med de el-priser vi har i DK.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af hahomi » 27 jan 2012 00:26

martin_b » 27 Jan 2012, 00:23 skrev:Mrjyden: kan du nævne eksempler på andre pillefyr end scotte/woody som har el-tænding og til en fornuftig pris? En lokal leverandør har et system med støbejernskedel i stedet for black star's pladejern, men brænderen har ikke el-tænding og kører derfor på vågeblus i visse situationer, f.eks. om sommeren.

Lille put: jeg kunne jo sagtens hente VP hos Vølund i Sverige, hvor den produceres. Men det er ikke vildt meget billigere alt taget i betragtning. Og husk, at i Sverige dimensionerer man sjældent et jordvarmeanlæg til mere end 60% af varmebehovet; resten fås ved el-patron. Det er noget af forklaringen på hvorfor et samlet jordvarmesystem er billigere i Sverige. Men det kan vi jo ikke herhjemme med de el-priser vi har i DK.
Tør godt nok ikke at nævne navnet, men mener dog er er mindst en :wink: og så er der jo ligesom også nye pillefyr på beding, også nævnt her i forum.
I øvrigt mener jeg jo slet ikke, at et pillefyr er det rigtige valg, men nok om det andet steds.
Vælg dine kampe med omhu.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 27 jan 2012 00:29

Nu er et stokerfyr jo ikke svaret på alverdens dårligdomme, selvom du ofte forsøger.

Hvis det skal være lidt avanceret til en rimelig pris kunne Ekoheat jo også overvejes. Der skrives lidt om det i et par tråde.

http://www.ekopower.dk/index.php?option ... l&Itemid=8

Priser
http://www.ekopower.dk/images/stories/E ... e_2012.pdf

Ved ikke om det er noget. Men synes da bestemt det ser interessant ud.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 27 jan 2012 01:11

hahomi » 27 Jan 2012, 00:26 skrev: Tør godt nok ikke at nævne navnet, men mener dog er er mindst en :wink: og så er der jo ligesom også nye pillefyr på beding, også nævnt her i forum.
I øvrigt mener jeg jo slet ikke, at et pillefyr er det rigtige valg, men nok om det andet steds.
Jeg er dum og forstår ikke din hentydning til at du ikke tør nævne navnet på et alternativ. Kunne du uddybe lidt? Og hvad mener du med at et pillefyr ikke er det rigtige valg, når det nu er fastslået, at jordvarme IKKE er en praktisk og økonomisk mulighed i mit hus, sådan som det ser ud nu.

Tom: mener du med din kommentar vedr. stokerfyr, at der er forskel på et stokerfyr og et pillefyr? Jeg fatter som sagt intet, og vil gerne være klogere. Jeg gik og troede at de to ord var en slags synonymer.

Mvh. Martin
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Landlyst » 27 jan 2012 05:18

Et pillefyr kan KUN fyre med piller... En stoker ka fyre med alt der ka findeles, f.eks. flis, savsmuld, korn og meget andet.....

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af lamborg » 27 jan 2012 08:38

Hej Martin.
Så din tråd starte da jeg gik i samme tanker som dig. Jeg har også et jordvarme anlæg stående som kostede omkring 37000 om året i strøm og ikke kan fyre huset op til mere end 16-18 gr om vinteren. Men DET er slut nu. Satte i dec. en scotte 30kw op. Jeg bruger mellem 60 og 90 kg om dagen alt efter hvormeget jeg fyrer op. Du skal nok ikke helt regne med mig fordi jeg har nogle enorme lokaler som der skal varme på når vi har fester . Nu gider jeg ikke læse denne tråd for det er en lang fætter så jeg ved jo ikke hvad andre har skrevet. Men jeg vil tro du kan bruge mine erfaringer da vores udgangspunkt var nøjagtigt det samme. Jeg ville ikke ofre en masse tid og penge på en stoker som både kunne kører det ene eller det andet. Det skal kunne kører selv når jeg ikke er her. Tror ALDRIG jeg ville få fyret så meget med anden brændsel at den ekstra udgift ville svare sig . Så derfor scotten . Og det duer bare. Jeg kan fyrer så familien rende rundt i undertøj og gæsterne smiler op over begge ører. Og jeg regnede med en besparelse på ca 1000 kr i mdr. Det holder ikke . Hvis det forsætter som det har gjort efter jeg har fået styr på narkomanen så spare jeg ca 1200 i mdr ifh til el regningen . Så jeg er en glad mand. Udgangs punktet for mig var at skide være med om jeg sparede noget bare jeg kunne holde varmen. Jeg vil kører med VV priotering til sommer på varmepumpen da jeg tror det er mere økonomisk end pillefætteren desuden skal solvarmen startes op igen . Den tidligere ejer har fået strømmen afb til det fordi det var for dyrt ?? Fjols !!! . Jeg har haft strøm på den men den vidste 100 gr i fangeren . Det troede han nok var mega dyrt at få lavet men jeg tror det er en pt1000 føler som er brændt i hegnet og den koster 150 kr at skifte ... Jeg har altid i mine andre huse haft fjernvarm eller gas men efter jeg har fået pillenarkomanen har jeg fundet ud af hvad det vil sige at have en mande ting (andet end biler ) .
Når der skal renses-slæbes piller- fyldes i silo så smid en rock skive på spilledåsen , snup et par kølige fra skabet , skræld en frisk pakke politisk ukorrekte smøger og spis et par spegepølse mader med sorte fingre.Desuden er der knapper man kan trykke på medens man med kendermine vudere flammer og udtænker måder hvorpå man kan spare 5 kg piller om året .Det er sgu da kvalitets tid for en mand.
Så købe en scotte er helt klart mit bud. Den er ligesom en gammel folkevogn. Der er ikke den stump du ikke selv kan udskifte til små penge og både her - på fyrrum.dk og på stokerforum er der mange dygtige folk som er mere en villig til at hjælpehvis man rende ind i noget. Og der findes utroligt mange scotte/woddy anlæg i dk men det er altså kun småting folk spørger om. OK du kæmper med det ene eller det andet men du har varmen i mens
MVH'
Claus
Ps
Skriv en pb til mig hvis du vil ringe og hører mere eller komme og kikke på mit narkoman. Det sner !! nu skal sommerskoene skiftes til vintersutter . Skal til kbh i aften.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af hahomi » 27 jan 2012 09:08

martin_b » 27 Jan 2012, 01:11 skrev: Jeg er dum og forstår ikke din hentydning til at du ikke tør nævne navnet på et alternativ. Kunne du uddybe lidt? Og hvad mener du med at et pillefyr ikke er det rigtige valg, når det nu er fastslået, at jordvarme IKKE er en praktisk og økonomisk mulighed i mit hus, sådan som det ser ud nu.

Tom: mener du med din kommentar vedr. stokerfyr, at der er forskel på et stokerfyr og et pillefyr? Jeg fatter som sagt intet, og vil gerne være klogere. Jeg gik og troede at de to ord var en slags synonymer.

Mvh. Martin
Sorry, det er bare fordi at når man nævner BioMax her, er der som regel nogle stykker der farer til tasteturet, fordi det ikke er "in" at have det her.

Som pille fyr tænker jeg på BioMax 30, Benekov og Ekoheat, se viewtopic.php?f=96&t=12783 Der er sikkert også andre, der er værd at kigge på.

Et pillefyr kan som udgangspunkt kun fyre med kvalitetspiller, hvorimod en stoker er noget mere alsidig, men også noget dyrere. Merinvesteringen forrentes meget nemt og målt i.f.t. piller, tjener du også penge, hvis du fyrer med andet end kvalitetspiller. Se evt. viewtopic.php?f=156&t=12033

Held og lykke
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af hahomi » 27 jan 2012 11:30

Lige inspireret fra anden tråd.
Skal du have fremmede til at installere nyt fyr, koster det jo det samme uanset om det er et stoker eller et pillefyr. Merprisen for et stokerfyr bliver så relativ lavere set i.f.t. et pillefyr og så tror jeg nok, jeg tør komme med den påstand, at stokeren har en betydelig længere levetid og mindre vedligeholdelses udgifter end et pillefyr. Der er ihvertfald ikke særlig mange indlæg her i forumet om velrenomerede stokere, på trods af at der er mange der fyrer med mere eller mindre opfindsomme brændsler.

At installationsomkostningerne betyder meget, gik virkelig op for mig, da jeg monterede min vvb. Udgifter til afhentning (diesel) og diverse fittings oversteg det jeg havde givet for beholderen. :evil:
Vælg dine kampe med omhu.


Besvar