Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte jordvarme med pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af MichaelK » 15 nov 2011 00:07

Ja, jeg kan jo så heller ikke se, hvorfor det ikke skulle være et pillefyr? Forholdene
i en kælder, kunne jo besværliggøre omgangen med alternative brændsler?

Når nu det skal stå i kælderen, sådan som mit også gør, og lige under køkkenet, som
mit også gør, så er piller da det helt rigtige :great: Og med et pillesug, der kan hente
pillerne 20 meter væk (BioLyt/BioWin), så vil evt. besværlige adgangsforhold jo ikke
være noget problem.

Se f.eks. den her: http://windhager.dk/index.php/1451964
Eller her: http://www.bvsmontage.dk/hoval_biolyt.html

Du kan frit kontakte begge forhandlerne, jeg kan 100% stå inde for dem begge to :great:
(Også selvom Du ikke lige skulle bo i nærheden af dem (Du burde udfylde din profil 8) ))


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 15 nov 2011 00:09

Prisen i indkøb spiller ikke den store rolle. Jeg betaler i forvejen alt for meget i strøm for ikke at have det ret varmt, så jeg kan strække mig ret langt. Det fuldautomatiske lyder meget interessant, har du et navn på det, Tom?

Og det med kælderen: hvor meget røg kommer der ud? Skal jeg bekymre mig for røg i huset?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 15 nov 2011 00:12

martin_b » 15 Nov 2011, 00:09 skrev:Prisen i indkøb spiller ikke den store rolle. Jeg betaler i forvejen alt for meget i strøm for ikke at have det ret varmt, så jeg kan strække mig ret langt. Det fuldautomatiske lyder meget interessant, har du et navn på det, Tom?

Og det med kælderen: hvor meget røg kommer der ud? Skal jeg bekymre mig for røg i huset?
MichaelK har allerede nævnt et par stykker. Men måske du bliver nødt til at alliere dig med en klog mand der kan hjælpe dig med at dimensionere fyret korrekt. Der er jo også Passat og Baxi. Men om de laver noget der passer præcis til dig skal jeg ikke kunne sige.

Der er ikke andet for end at du må igang med lidt research. Og så skal der nok også være folk der kigger forbi i morgen :-)

Der er allerede skrevet en del i nævnte Biowin/Biolyt/Hoval. Så kig rundt i forum :wink:

Jeg tror ikke røg bliver et problem. Og er du alligevel nervøs for det kan der jo monteres noget røgsuger du kan tænde for når fyret skal åbnes for rengøring. Men som tidligere skrevet, er det et fyr med rengøring 1-2 gange årligt finder du nok ud af det også :-)

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 15 nov 2011 00:16

Nu kommer der godt nok mange indlæg i denne tråd - og tak for det - men jeg et nyt spørgsmål rejser sig.

Jeg har to små kælderrum - et fyrrym og en kartoffelkælder. I samme plan og kun adskilt af en mur. Jeg tænker på, om jeg kan lave pilleopbevaring i kartoffelkælderen? Skal tanke med piller ligge højere end fyret for at pillerne kan nå frem?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 15 nov 2011 00:17

Nej, med pillesug er det ligemeget.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af martin_b » 15 nov 2011 00:18

Tom_AT » 15 Nov 2011, 00:12 skrev: MichaelK har allerede nævnt et par stykker. Men måske du bliver nødt til at alliere dig med en klog mand der kan hjælpe dig med at dimensionere fyret korrekt. Der er jo også Passat og Baxi. Men om de laver noget der passer præcis til dig skal jeg ikke kunne sige.

Der er ikke andet for end at du må igang med lidt research. Og så skal der nok også være folk der kigger forbi i morgen :-)

Der er allerede skrevet en del i nævnte Biowin/Biolyt/Hoval. Så kig rundt i forum :wink:

Jeg tror ikke røg bliver et problem. Og er du alligevel nervøs for det kan der jo monteres noget røgsuger du kan tænde for når fyret skal åbnes for rengøring. Men som tidligere skrevet, er det et fyr med rengøring 1-2 gange årligt finder du nok ud af det også :-)
Min tilmelding til dette forum er også starten på min research ;) Men hvor skal man starte? Jeg har haft besøg af en såkaldt proff fra et firma i nærheden, og han siger nemlig, at det er dumt at have i kælderen pga. røgen. Så hvad søren skal man regne med? :)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 15 nov 2011 00:31

Prøv at læs lidt her viewforum.php?f=89

Hvad VVS folk angår. Så er det ikke dem alle der burde have lov til at sætte pille/stokerfyr op. Det er min erfaring.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af hudle » 15 nov 2011 00:36

der er ingen røg i forbindelse med rensning af fyr.. jeg har ikke haft problemer... vores står i tilknytning til baggangen og der er absolut ingen problemer... heller ikke når det bliver renset.. så er det bare en askestøvsuger på og så kører det.. jeg er imponeret over det minimale svineri det laver..

Jeg ville ringe til Søren fra dansk vvs center.. han ved hvad det går ud på.. og så er der samtidig rabat når man er på forummet her..

Ring til ham og fortæl hvad du har af ønsker og krav så er jeg sikker på han har en løsning og en god hjælp til dig..

Det gjorde jeg og da jeg lagde røret på var jeg ikke i tvivl om hvad jeg ksulle have og heller ikke hvorfra...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af hahomi » 15 nov 2011 00:44

martin_b » 15 Nov 2011, 00:18 skrev:
Min tilmelding til dette forum er også starten på min research ;) Men hvor skal man starte? Jeg har haft besøg af en såkaldt proff fra et firma i nærheden, og han siger nemlig, at det er dumt at have i kælderen pga. røgen. Så hvad søren skal man regne med? :)
Jeg tror bestemt heller ikke det er røgen, ser skal afholde dig fra at gå igang med et stoker- eller pillefyr.

M.h.t om det skal være stoker eller pille, tror jeg bare man får en betydelig længere levetid i en kvalitetsstoker samtidig med der altså nu engang er større frihed til at vælge brændsel og ikke kun være afhængig af piller, jo jeg ved godt jeg selv har pillefyr, men begrundet i mit lave forbrug. Skal nok lade være med at nævne mærker, så vi undgår en diskussion om hvem der kan pege mest fingre af hvad.

Hardy
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Udskifte jordvarme med pillefyr

Indlæg af hahomi » 15 nov 2011 01:07

Vælg dine kampe med omhu.


Besvar