Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det rette fyr til villa i skov.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
sunek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 aug 2011 22:27

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af sunek » 31 okt 2011 08:52

Hej

Jeg skal have installeret et fyr i en villa på ca. 150 m2 der ligger i en skov som jeg også ejer. Jeg har altså fri adgang til træ og kan ligeledes lave flis, hvis jeg køber eller lejer det rette udstyr.

Samtidig er jeg lidt mageligt anlagt. Jeg vil gerne arbejde for at holde varmen men vil også gerne have muligheden for at tage nogle dage, hvor der ikke skal fyres.

Jeg har et muret udhus på små 20 m2, der ligger lige op af huset som jeg forventer fyret skal være i. Udhuset fungerer også som værksted og redskabsskur.
Jeg er nået frem til at det jeg gerne vil er muligheden for at fyre udelukkende med træ, udelukkende med piller eller en kombination.
Løsningen må gerne være (relativt) prisbillig dog har den rette løsning hovedfokus.

Da markedet er ganske stort har jeg set på produkter fra Gejs da de har et overskueligt antal produkter, der kan kombineres så det dækker de flestes behov (eller sådan ser det ud for en novice).
Som kedel kan jeg forestille mig en Alcon 6 da jeg der har mulighed for at fyre med både fast brændsel og piller.
Når det kommer til stokeren er jeg mere i tvivl. Skal det være billigt kan jeg tage fx et 400 liters magasin, der udelukkende kan tage piller. Ønsker jeg større fleksibilitet skal jeg helt op de noget større Gajs modeller (850-1250 liter), der kan tage flis, skovflis, korn næsten alt andet. Den løsning er noget dyrere.

Når jeg ønsker at fyre med træ bliver jeg nok nødt til at have en akkumuleringstank (1000 eller 1500 liter?), hvilket passer mig fint da jeg godt kunne tænke mig at koble noget solvarme til anlægget når økonomien tillader det.
Kan du se ud fra de oplysninger jeg har givet om valget af stoker og kedel er fornuftigt. Bør jeg se efter noget andet end Gejs?

Som sidenote skal nævnes at Gejs har vandslukning som jeg er blevet advaret imod. Jeg tror heller ikke at anlægget har automatisk tænding – det er vel rart om sommeren når man kun skal brænde lidt piller ind i mellem til det varme vand?

Tak for hjælpen

sunek


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af Flemming DJ » 31 okt 2011 12:10

Hvis du har tid til, at dit træ tørrer før, du fliser det, kunne du satse udelukkende på en (altædende) stoker med omrører i magasinet. Så kan du glemme akkutanken. De findes i rimeligt automatiserede udgaver, vist også med selvtænding, hvis det skulle være.

Hvis du laver solvarme om sommeren, er selvtænding ikke så vigtig, da fyret kan slukkes helt, når sommeren nærmer sig. Jeg vil til enhver tid synes, du skal satse på et kombianlæg, der også kan opvarme huset. Men, der er ikke meget økonomi i solvarme, når man fyrer med eget, gratis træ, for man får jo aldrig anlægget tjent hjem i sparet brændsel. (Bruger du strøm til varmt brugsvand om sommeren, gi'r det dog lidt mere mening. Men, med et fyr med selvtænding og evt. brugsvandsprioritering, noget mindre mening... som i "lad være at købe solvarmeanlæg").

Det der med vandslukning, er det ikke kun ved tilbagebrand??? Det skal der da vist være på et fastbrændselsfyr?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af Tom_AT » 31 okt 2011 12:29

Hvad er budgettet?
jeg ville kigge på en Atmos/Scotte løsning. Et kombifyr er sjældent meget ved.

Jeg har selv en Alcon 6 kedel til min stoker. Den egner sig IKKE til fyring med træ, den har en alt for dårlig udnyttelsesgrad i forhold til fx Atmos.

Jeg er heller ikke sikker på det er lovligt at fyre med brænde i en nyopstillet Alcon 6 kedel.

sunek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 aug 2011 22:27

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af sunek » 31 okt 2011 13:30

@Flemming DJ: det er absolut nogle gode tanker du har omkring solvarme. Bedste argument for solvarme er nok at jeg ikke behøver at fyre i sommerperioden men der er mange penge at spare ved at smide nogle pinde på fyret hen over sommeren.

@Tom_AT

Jeg har snakket med Gajs og det er faktisk ikke lovligt at fyre med fast brændsel i en Alcon 6. De har derimod en kedel til fast brændsel Eco-ck 25, hvor der laves et hul i siden til en stoker. Det lever op til de nuværende lovkrav. Udnyttelsesgraden er 78-81 % og det er vel, hverken imponerende eller helt ude i hampen.

Jeg vil umiddelbart kombinere brænderen med en 400 l stoker, der kun kan tage piller og korn.

Mit budget er 100 K for en samlet installation, incl. radiatorere, varmvandsbeholder og accu. tank.

Endnu engang tak for jeres tanker.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af Tom_AT » 31 okt 2011 13:40

Hvorfor skal det være Gejs?
Hvis du alligevel kun vil fyre med korn og piller ved siden af træ. Hvorfor så ikke overveje den nævnte Atmos/scotte løsning? Prisen er den samme, men virkningsgraden er langt bedre.


sunek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 aug 2011 22:27

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af sunek » 31 okt 2011 13:43

Eneste grund er at den VVS montør der skal installerer fyret anbefalede Gejs. Jeg antager at han får en god rabat.

Jeg vil lige checke Atmos/Scotte løsningen.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af Tom_AT » 31 okt 2011 13:44

Du får næsten garanteret en bedre rabat hvis du handler hos http://www.DVcenter.dk og benytter stokerpro rabat.

Den brændekedel fra Gejs du har kig på er ikke en Gasogen kedel, og dermed væsentligt ringere virkningsgrad end Fx Atmos og Vigas kedler. Det vil efter min mening være lidt fjollet at installere en forældet kedel i ny-installation.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af Flemming DJ » 31 okt 2011 13:54

Så kan du også bare la' scotten klare brugsvandet om sommeren. Det koster vel et par kilo piller i døgnet.

Du har dog ikke nævnt noget om evt. rumvarmebehov i sommerperioden?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

sunek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 aug 2011 22:27

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af sunek » 31 okt 2011 14:05

Jeg er lidt af en novice når det kommer til fyringsløsninger. Er det du foreslår en løsning med både en Atmos gasogen brænder til fast brændsel og en scotte brænder med stoker til piller?

sunek
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 aug 2011 22:27

Det rette fyr til villa i skov.

Indlæg af sunek » 31 okt 2011 14:09

Hej Flemming

Vi skal have gulvvarme i stuen men om det skal bruges om sommeren ved jeg ikke. Jeg har kun boet i huset i 14 dage så jeg er ikke helt skarp på vores behov.
Den tidligere ejer har fyret med en brændeovn i stuen siden 1984 og flyttede soveværelse ind i stuen når vintrene blev for hårde. Af samme grund er der ikke lavet en energi rapport på huset.

Mvh

Sune


Besvar