Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ud med olien!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
dafinalone
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 24 okt 2011 13:26
Mit fyr: Scotte 16 KW Ver. 6,35
Areal: 200
Brændsel: 8mm Samba Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8464
Dagligt forbrug: Ukendt endnu
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Ud med olien!

Indlæg af dafinalone » 24 okt 2011 14:01

Mit gamle oliefyr og VVB synger på sidste vers, og jeg er villig til at gøre store krumspring for at undgå at skulle kobles på naturgas. Derfor er mit valg faldt på at jeg vil fyre med piller.

Jeg bor i et klasisk 70’er hus på 160 kvm + 50 kvm kælder. Der er 300 mm isolering på loftet, ellers er resten vist ikke opgraderet i forhold til isolering. Der er derudover brændeovn som der bruges meget gennem hele fyringsperioden.

Derfor har jeg i fællesskab med min svoger(som er autoriseret vvs-installatør) blevet enige om at et fyr på 11-15 Kw vil være rigeligt til mit behov.

Jeg har selvfølgelig også forhørt mig med min svoger omkring hvilket fyr der skal vælges til mit hus. Problemet er bare at min svoger mener at alt andet end BAXI og Passat er noget lort. Derfor tror jeg at jeg har brug for nogle andres meninger også før jeg løber ud og køber et fyr som koster 35-40% mere end et Scotte eller Biomax fyr. Mit spørgsmål går derfor i alt sin enkelthed på:

Hvad må jeg give afkald på hvis jeg køber et ”billigt” fyr frem for et BAXI- eller Passat-fyr, for de må vel være bedre til et eller anden siden der er så stor en forskel i priserne?


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Ud med olien!

Indlæg af snubbi » 24 okt 2011 14:24

du kan købe næsten 2 woody/scorte til den samme pris som en baxi ,og baxien har ikke el tænding .
baxi op pasaten kan fyre med bla.korn det kan en woody/scorte ikke det er kun pille

webjoe
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 88
Tilmeldt: 09 nov 2010 13:33
Mit fyr: Scotte 10 Kw
Areal: 170
Brændsel: Viking træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Geografisk sted: Jebjerg
Kontakt:

Ud med olien!

Indlæg af webjoe » 24 okt 2011 14:44

jeg har selv lige fået installeret et nyt 10 kw scotte fyr her i weekeden, og jeg er rigtig godt tilfreds... det hele spiller bare :) mine bedre halvdels onkel ville også gerne have mig til at købe en Baxi eller andet fyr hvor jeg har flere muligheder med brændsels, men når jeg nu ikke har de gode aftaler med f.eks. landmænd med hensyn til korn så besluttede jeg mig altså for et ganske normalt pillefyr der kun skal fyre med piller... og jeg er rigtig godt tilfreds..

Vores hus er fra 50érne og med tilbygning i 70érne eller sådan noget... men hvis du har mulighed for det synes jeg da helt klart du skal ud at prøve at se på nogle forskellige anlæg inden du beslutter dig. Jeg selv har set baxi, gejs, KL2, biomax inden jeg besluttede mig for at købe en scotte...

En anden fed ting ved scotte (ved godt det mest er til gejl) er stokerkontrol, hvor du kan se data på din forbrændig, og generelt kan styre hele fyret med en computer...

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ud med olien!

Indlæg af Tom_AT » 24 okt 2011 15:36

dafinalone » 24 Oct 2011, 14:01 skrev:Mit gamle oliefyr og VVB synger på sidste vers, og jeg er villig til at gøre store krumspring for at undgå at skulle kobles på naturgas. Derfor er mit valg faldt på at jeg vil fyre med piller.

Jeg bor i et klasisk 70’er hus på 160 kvm + 50 kvm kælder. Der er 300 mm isolering på loftet, ellers er resten vist ikke opgraderet i forhold til isolering. Der er derudover brændeovn som der bruges meget gennem hele fyringsperioden.

Derfor har jeg i fællesskab med min svoger(som er autoriseret vvs-installatør) blevet enige om at et fyr på 11-15 Kw vil være rigeligt til mit behov.

Jeg har selvfølgelig også forhørt mig med min svoger omkring hvilket fyr der skal vælges til mit hus. Problemet er bare at min svoger mener at alt andet end BAXI og Passat er noget lort. Derfor tror jeg at jeg har brug for nogle andres meninger også før jeg løber ud og køber et fyr som koster 35-40% mere end et Scotte eller Biomax fyr. Mit spørgsmål går derfor i alt sin enkelthed på:

Hvad må jeg give afkald på hvis jeg køber et ”billigt” fyr frem for et BAXI- eller Passat-fyr, for de må vel være bedre til et eller anden siden der er så stor en forskel i priserne?
Den eneste negative side jeg lige har kunne for øje på ved Scotte/woody fyr er at eltænder og en anden dims (kan ikke huske hvilken) ikke holder mere end 1-2 år ad gangen. Hvis man kan leve med dette, så er det jo et fantastisk fyr til pengene.

En anden ting som måske også er værd at overveje er holdbarheden. Det skulle ikke undre mig at Baxi, Passat og andre dyre fyr holder længere. Men det er ren spekulation.

volund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 okt 2011 07:43

Ud med olien!

Indlæg af volund » 24 okt 2011 15:50

Hej.
Når du køber en proff kedel får du feks (Vølund Pellux 200);

Aut tænding, udeføler der regulerer din fremløbstemp 30-70¤, indbygget VV prioritering med ladepumpe, selvrensende i røggasvejene ( øger din nyttevirkning mærkbart), 10-14-20 kw arb område efter behov, indbygget lagdelt buffer på 160 ltr- (længere driftperioder = færre opstart) desuden får du reservedelsgaranti samt en servicepartner:)

Mvh Anders


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ud med olien!

Indlæg af Tom_AT » 24 okt 2011 15:53

volund » 24 Oct 2011, 15:50 skrev:Hej.
Når du køber en proff kedel får du feks (Vølund Pellux 200);

Aut tænding, udeføler der regulerer din fremløbstemp 30-70¤, indbygget VV prioritering med ladepumpe, selvrensende i røggasvejene ( øger din nyttevirkning mærkbart), 10-14-20 kw arb område efter behov, indbygget lagdelt buffer på 160 ltr- (længere driftperioder = færre opstart) desuden får du reservedelsgaranti samt en servicepartner:)

Mvh Anders
Lige en omgang reklame for firmaet der??

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ud med olien!

Indlæg af From » 24 okt 2011 16:04

volund » 24 Oct 2011, 15:50 skrev:Hej.
Når du køber en proff kedel får du feks (Vølund Pellux 200);
En styring der er 10 år forældet (ingen modulering) og en pris der svarer til 2 scottefyr

volund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18 okt 2011 07:43

Ud med olien!

Indlæg af volund » 24 okt 2011 16:16

Hej, nu er det sådan at du har et virkelig begrænset behov for modulering med 10 kw med 160 l buffertank! Husk iøvrigt at sammenligne ydelser/pris :)

Mvh Anders

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Ud med olien!

Indlæg af hahomi » 24 okt 2011 16:50

dafinalone » 24 Oct 2011, 14:01 skrev:Mit gamle oliefyr og VVB synger på sidste vers, og jeg er villig til at gøre store krumspring for at undgå at skulle kobles på naturgas. Derfor er mit valg faldt på at jeg vil fyre med piller.

Jeg bor i et klasisk 70’er hus på 160 kvm + 50 kvm kælder. Der er 300 mm isolering på loftet, ellers er resten vist ikke opgraderet i forhold til isolering. Der er derudover brændeovn som der bruges meget gennem hele fyringsperioden.

Derfor har jeg i fællesskab med min svoger(som er autoriseret vvs-installatør) blevet enige om at et fyr på 11-15 Kw vil være rigeligt til mit behov.

Jeg har selvfølgelig også forhørt mig med min svoger omkring hvilket fyr der skal vælges til mit hus. Problemet er bare at min svoger mener at alt andet end BAXI og Passat er noget lort. Derfor tror jeg at jeg har brug for nogle andres meninger også før jeg løber ud og køber et fyr som koster 35-40% mere end et Scotte eller Biomax fyr. Mit spørgsmål går derfor i alt sin enkelthed på:

Hvad må jeg give afkald på hvis jeg køber et ”billigt” fyr frem for et BAXI- eller Passat-fyr, for de må vel være bedre til et eller anden siden der er så stor en forskel i priserne?
Du kan læse min ydmyge mening om BioMax 16 her viewtopic.php?f=198&t=11534#p115416
Vælg dine kampe med omhu.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Ud med olien!

Indlæg af Fer » 24 okt 2011 16:54

volund » 24 Oct 2011, 16:16 skrev:Hej, nu er det sådan at du har et virkelig begrænset behov for modulering med 10 kw med 160 l buffertank! Husk iøvrigt at sammenligne ydelser/pris :)

Mvh Anders
Det passer dælme ikke.. Du kan kun have omkring 5-6kwh stående i sådan en bette buffertank.

Jeg har et hus der er væsentligt dårligere isoleret end der omtales i denne tråd. Derudover er der 40kvm mere. Jeg klarer mig med 11KW.. En dag som igår havde jeg problemer med at fyret ikke kunne modulere langt nok ned, hvilket gav en start og stop nogen gange... Den har minimum på 2,4KW.

Jeg mener ikke trådstarter skal bevæge sig over 10KW til hans hus.

Du skriver man skal se på hvor mange KW man får pr krone.. Det giver ikke mening, hvis man ikke har brug for den ekstra effekt, den giver dig kun problemer.

Det Vølund fyr har dog automatisk rens, hvilket er et stort plus i min bog, endda ret billigt. Jeg ville dog nok ikke kunne leve med den ikke kunne modulere

Biomax har ikke det bedste ry herinde.. Mange er glade for scotte/woody
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar