Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erstatning til 3000 l. olie

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Mike N » 22 okt 2011 07:30

Det der menes med arbejde i forbindelse med at fyre med træ er at du skal skove træ, kløve, stable osv. Du skal fyre hver dag, an på opbygning og forbrug. Håndfyring giver mere aske og rengøring. Tilgengæld kan det være gratis at fyre og dermee gøre din tilbage betalingstid meget kort.
Med sådan et m20i anlæg får du også muligheden for at kombi fyre eller køre stoker.
Grunden til jeg valgte twin heat er den store fyrboks som tqger 70cm træ og kun skal fyldes to til gange for at varme 3000l akku op.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Bigfoot » 22 okt 2011 07:54

Julehund » 21 Oct 2011, 23:00 skrev:hvis du vil investere i solpaneler ud i fremtiden, skal du da ha jordvarme!! det spiller godt sammen, og du får ikke sorte finger af at vise det frem til naboen!! jeg har jordvarme og det er bare noget der virker (også ved -10 og blæsevejer) :)
ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, så er jordvarme for dyrt.... alt alt alt for dyrt.
Det koster også alt for meget at etablere det.

Men ja, solceller ville da gøre det billigere, men for helvede da, de koster jo en formue.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af timkenneth » 22 okt 2011 08:24

når du har så meget hegn, er planteavler og 7 hektar pil. så skal du ha have en altædende stoker som der hedder så fint.
pil'en får du jo skårlagt. der er bare så meget arbejde ved det flis, krævende opbevaring. afhængig af hvordan fyrrum er udformet kunne du jo få en dejlig stor silo du kan fylde med en staldkat.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af snubbi » 22 okt 2011 08:41

hvis der vælges en reka kan der næsten flise ned i tanke ,den klar meget høj vand %
det flis jeg har set min kammerat har fyret med da hade min baxi opgivet for længst frisk skove nåle flis

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Mike N » 22 okt 2011 09:41

Twin Heat har 3 programmer, et til piller, flis og et ekstra som du selv kan ændre.

Jeg vil heller ikke anbefale jordvarme, der er din udgift fast (høj) med alternativ energi kan du selv styre prisen an på hvor meget arbejde du lægger i det. OG den spiser aviser, gamle paller, grene og alt hvad der ellers kan gå ild i. Og så spare du ture med traileren om lørdagen :-)

De fleste der bor på landet kan vel godt lide at lave lidt og elsker et godt bål :-)

Hvis du så vælger solceller spare du bare på din alm el forbrug. :-)
Varmen har du jo billig i forvejen.

Det med flis er nok meget godt men de fleste anbefaler man fyre med tørt flis og det kræver man har et stort lager og en fx. 700L tank som på TH m20i skal fyldes ofte hvis der skal 50kvm i gennem. Derfor har jeg valgt at beholde mit pind i 70cm stykker og så håndfyre og en gang i mellem bruge piller hvis jeg ikke er hjemme nogle dage (om vinteren)


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Julehund » 22 okt 2011 09:50

Bigfoot » 22 Oct 2011, 07:54 skrev: ligegyldigt hvordan du vender og drejer det, så er jordvarme for dyrt.... alt alt alt for dyrt.
Det koster også alt for meget at etablere det.

Men ja, solceller ville da gøre det billigere, men for helvede da, de koster jo en formue.
det er klart at hvis man sætter alternativt brændsel til nul kr. så er jordvarme alt for dyr!

hvis det er så dyrt som du skriver, er det lidt underligt at vi (ikke mig) i "mit" firma næsten ligger vandret mht montering/etablering.
det kan ikke svare sig at skifte fra træpiller til jordvarme. men at gå fra olie til jordvarme er en god forretning!

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af MichaelK » 22 okt 2011 10:51

Hej


Jordvarme er helt sikkert super, for den rette type hus/varmeinstallation, ellers ikke!

Her tænker jeg selvfølgelig på, om man får den rette rådgivning? For der er jo huse
derude, der ikke egner sig til den lave fremløbstemperatur, som jordvarmeanlæg
operere med. Kernen i den problematik er naturligvis, om man opvarme sit hus, uden
hjælp fra den indbyggede el-patron? For det er mit indtryk, at det er her det ofte går
galt, når det efter endt fyringssæsson, viser sig at varmeregnskabet ikke kan holde!
Ender man her, så har man fået meget ringe rådgivning!

Jeg er overbevist om, at man får den bedste udnyttelse, hvis man vælger jordvarmen
til ved nybyggeri. Her vælges jo ofte gulvvarme, fordi det er en energirigtig og ikke
mindst komfortabel måde at opvarme sit hus på.

Eksisterende bygninger kan ikke altid skifte til jordvarme, uden forholdsmæssige store
udgifter til ombygning af varmeinstallationerne, der reelt set ikke vil kunne forrentes
på en økonomisk forsvarlig måde. Det er her stoker- eller pillefyr, og evt. solvarme
kommer ind i billedet.

Man kunne stille en meget simpel spørgsmål op for, hvornår man skal vælge det ene,
eller det andet. Har man en påkrævet fremløbstemperatur, for holde varme på huset,
på mere end ca. 40 grader i vinterperioden, så er det jo reelt set her det svaret ligger.

Har man en høj temperatur på fremløbet, kan man jo undersøge om den kan tvinges
ned ved at ændre på varmeinstallationerne, og mindske husets varmetab evt. ved ud-
skiftning af vinduer, og efterisolering af loft og vægge. Men disse tiltag kan sagtens
udvikle sig til en væsentlig del af det samlede anlægsbudget. Og så er vi tilbage ved
spørgsmålet, om den huset kan forrente den investering på forsvarlig vis?

Læg venligst mærke til, at jeg ikke kommer med en endelig konklusion i mit indlæg.
For man kan jo sagtens opstille nogen generelle retningslinier for, men i den sidste
ende skal det vurderes fra sag til sag, hvad der bedst?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Bigfoot » 22 okt 2011 12:47

Julehund » 22 Oct 2011, 09:50 skrev: det er klart at hvis man sætter alternativt brændsel til nul kr. så er jordvarme alt for dyr!

hvis det er så dyrt som du skriver, er det lidt underligt at vi (ikke mig) i "mit" firma næsten ligger vandret mht montering/etablering.
det kan ikke svare sig at skifte fra træpiller til jordvarme. men at gå fra olie til jordvarme er en god forretning!
jamen det er da ikke kun jer der gør det... det gør mange vvs'ere for tiden. Men det sælges på et forkert grundlag ved mange.
Det er jo et total komfortabelt anlæg, altså ingen rengøring eller noget som helst, pånær svineriet fra ham der begår selvmord når han ser sin elregning. :roll:
Mange sælger det uden først at lave en jordbundsprøve, og derfor er slangerne ikke altid dimensioneret korrekt. Det ser vi meget herude vestpå, hvor jordlagene kan ændre sig en del.
Det gør at mange kører med for små anlæg, og derfor presses de for højt op i ydelse, og kan tit ikke holde varmen, og derfor eksploderer elregningen grundet elpatron og lignende.
At etablere sådan noget, koster jo i omegnen af 100.000 kr plusminus diverse og sådan. Alt efter hvor meget graveri der skal til. I den pris er gravearbejdet til jordvarmeslangerne sjældent regnet med.
Jeg fik et tilbud, med en jordbundsprøve, og det ville årligt koste 12.500 i el at have det kørende.
Til gengæld ville det koste 138.000 + moms, at etablere inkl gravearbejde.
Når jeg så brugte for 20.000 i olie, og nu for 10.500 i piller, så kan jeg ikke se hvordan en difference på sølle 7.500 om året, skulle kunne tilbagebetale et anlæg til den pris.
Desuden har jeg siden fået at vide, at den elpris jeg var oplyst, ikke havde kunne passe, og derfor nok nærmere havde været det dobbelte :shock: Fordi der i den beregning lå at huset her kun krævede 6.5kW i drift, men det har vist sig at være noget højere end det.

Men jordvarme er smart, især i nye huse. Men i gamle huse, vil det være total tåbeligt at installere. Jeg kunne aldrig finde på det, især fordi det her er så nemt at have en stoker. Da bygningen den står i, ikke bruges til andet. Så svineri og sådan, rager mig en høstblomst.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

CHB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20 okt 2011 19:45

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af CHB » 22 okt 2011 13:28

Tak for svarene!
Jeg er helt enig MichaelK, og netop derfor er det lækkert med sådan et forum her, specielt når der kommer et velargumenteret svar, som fra dig!
Jeg kender en energirådgiver der senere skal tæske hele situationen igennem, og stille det op i et skema. Og så skal vi ud fra det + vores mavefornæmmelse afgøre, hvilken løsning vi vælger.
Debatten her på siden er med til at give mig indikationer over, hvilke anlæg der dur, og hvilke der ikke dur, og dermed kan jeg bedre få det helt rigtige tilbud på det helt rigtige stokeranlæg, til at sammenligne investeringen med alternativet, som i dette tilfælde er jordvarme.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af snubbi » 22 okt 2011 14:04

det er en stor viden tank, her på sp .


Besvar