Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erstatning til 3000 l. olie

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Flemming DJ » 25 okt 2011 09:48

M.h.t. solvarme, så er det efterhånden nævnt mange gange herinde, at det næppe kan svare sig, når man har pillefyr med selvtænding (og timer/varmtvandsprioritering?).

MEN, hvis man så har fastbrændselsfyr eller fyrer med flis/korn (eller ens fyr ingen selvtænding har), gi'r det mere mening, for så kan man spare sig selv for en masse arbejde om sommeren i form af enten håndfyring eller kedelrensning (læs: SOD p.g.a. pausefyring). Det holder bare ikke at pausefyre en hel sæson, altså i min verden.

Til gengæld gi'r det en kæmpe komfortmæssig gevinst at ha' solvarme i det sidste tilfælde.

Har man så slukket fyr, ingen varme i huset, og bruger elvandvarmer om sommeren, kan man spare noget strøm til brugsvand (og evt. få lidt varme) med solvarme. Vi sparer godt 900 kWt fra 1. maj til 20. september, som er vores referenceperiode; fyret er slukket mere end det. Vi har kombianlæg med gulvvarme, 300 ltr solvarmebeholder og 9 m2 effektivt areal pladefanger. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


CHB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20 okt 2011 19:45

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af CHB » 26 okt 2011 08:57

Hvis der skal være eltænder på et anlæg, der kan fyre med flis, korn og træpiller, hvilket anlæg skal det så være? Det er klart, at anlægget ikke kan antænde våd flis og råddent korn. Men hvis nu man har træpiller om sommeren, hvor der er mange stop, kan det jo lade sig gøre at tænde. Og hvis ikke der er andre anlæg der kan håndtere de omtalte brændsler, kan jeg kan regne ud, at det ca vi koste 1.000,- kr. at pausefyre i 200 døgn.
Det vil jeg gerne give for at undgå solvarme. Jeg kender nogle stykker der har solvarme, og de er glade for prisen på den varme de får ind i huset, men mængden af varmen passer aldrig til behovet, så de fraråder alle solvarme i dag. Men nu var det jo ikke solvarme vi skulle snakke om :) tilbage til det "sjove".

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af snubbi » 26 okt 2011 11:04

hej CHB
du skriver at du har 7 hektar pil det dækker dit behov hvis du flise 1-1.2 hehtar og efter ca 3 år er pilen klar til at blive fliset igen
jeg tro du skal prøve at vælge flis/pille/korn.eller det skal være pind du skal fyre med
Da jeg for 6-7 år siden skifte mit gamle fyr til det jeg har nu ,lod jeg brænde fyret stå. Da jeg ikke hade brugt det i 3år blev det solgt.
for det var næmmer at køre pindene igennem flis huggeren og fylde siloen .
hvis du agter at fyre med flis vil jeg vælg en reka bla. pga. den vandre rist og den er udmure med ild faste sten den vandrene rise gør også at hvis du fyre med korn kan slagerne ikke brænde fast da de for et lille skub af den vandrene rist ,
jeg fylde den 600lt tank jeg har på baxien hver anden dag nå det er koldest,

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Ollii » 26 okt 2011 15:17

snubbi » 26 Oct 2011, 11:04 skrev:hej CHB
du skriver at du har 7 hektar pil det dækker dit behov hvis du flise 1-1.2 hehtar og efter ca 3 år er pilen klar til at blive fliset igen
jeg tro du skal prøve at vælge flis/pille/korn.eller det skal være pind du skal fyre med
Da jeg for 6-7 år siden skifte mit gamle fyr til det jeg har nu ,lod jeg brænde fyret stå. Da jeg ikke hade brugt det i 3år blev det solgt.
for det var næmmer at køre pindene igennem flis huggeren og fylde siloen .
hvis du agter at fyre med flis vil jeg vælg en reka bla. pga. den vandre rist og den er udmure med ild faste sten den vandrene rise gør også at hvis du fyre med korn kan slagerne ikke brænde fast da de for et lille skub af den vandrene rist ,
jeg fylde den 600lt tank jeg har på baxien hver anden dag nå det er koldest,
Til flis/korn ville jeg også vælge reka. pga. ryste rist systemet. Det virker rigtig godt.
Indrømmet jeg kender ikke meget til twinnheat.
Som alternativ med flis fyring findes der også manna stoker der laver nogle spændende flis magasiner.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af timkenneth » 03 nov 2011 08:11

har du valgt noget af overstående CHB? er lidt nysgerrig (;


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Bigfoot » 03 nov 2011 09:30

timkenneth » 03 Nov 2011, 08:11 skrev:har du valgt noget af overstående CHB? er lidt nysgerrig (;
ja det blev jo noget af et emne det her....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af snubbi » 03 nov 2011 22:53

hej CHB
hvis du mangler nogle indspark kan du prøve at gå ind http://www.folkevidencenter.dk der er mange gode indput .bla om flis -sol-vind og ander altenativer :great:

CHB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20 okt 2011 19:45

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af CHB » 09 nov 2011 13:35

Hej Folkens
Der er ikke investeret endnu, men det bliver der - men nok først til foråret. Har ikke tid nu - der skal laves andet fyrrum og udstødning. Jeg lover at finde denne tråd frem, og skrive lidt når der er nyt i sagen. Evt. lidt billeder?

Til de der har rost Twinheat og REKA i denne tråd:
Hvad er der galt med et Passat Bioheat anlæg, med autotænd, rørrens og det hele? :oops:
Blev næsten slået ned(lidt overdrevet) da jeg forleden snakkede med en bekendt om projektet, og fortalte at jeg ikke havde overvejet Passat. Vedkommende har selv Passat.... og er tilpas med det. Fyrer dog kun med træpiller.
Er vi i en helt anden liga både kvallitet og prismæssigt?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af Tom_AT » 09 nov 2011 13:42

CHB » 09 Nov 2011, 13:35 skrev:Hej Folkens
Der er ikke investeret endnu, men det bliver der - men nok først til foråret. Har ikke tid nu - der skal laves andet fyrrum og udstødning. Jeg lover at finde denne tråd frem, og skrive lidt når der er nyt i sagen. Evt. lidt billeder?

Til de der har rost Twinheat og REKA i denne tråd:
Hvad er der galt med et Passat Bioheat anlæg, med autotænd, rørrens og det hele? :oops:
Blev næsten slået ned(lidt overdrevet) da jeg forleden snakkede med en bekendt om projektet, og fortalte at jeg ikke havde overvejet Passat. Vedkommende har selv Passat.... og er tilpas med det. Fyrer dog kun med træpiller.
Er vi i en helt anden liga både kvallitet og prismæssigt?
Sådan er det jo altid. De fleste mener jo nok, at det eneste der duer, er det de selv ejer :-)

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Erstatning til 3000 l. olie

Indlæg af timkenneth » 09 nov 2011 15:51

ja der der mange anlæg og mange meninger.

når du har så god tid, så ville jeg, klart besøge nogle anlæg i drift som matcher dine ønsker for komfort og ikke mindst dine ønsker om mange forskellige brændselskilder.

ser frem til dit valg med billeder :)


Besvar