Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Str på fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
bakman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2011 13:24
Mit fyr: scotte 20 kw
Areal: 310 m2
Brændsel: træpiller og brænde
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: nordsjælland

Str på fyr

Indlæg af bakman » 20 okt 2011 07:41

mit hus er på godt 300 m2 i 2 plan og det er ikke hele huset som er varmet op pt. vil nu gerne kunne køre med varme på hele huset, størstedelen er godt isoleret, men ca 100 m2 er ringe isoleret. vil også på sigt gerne have vandvarmer koblet på. har meget gammelt oliefyr idag som jeg gerne vil lade stå som backup, da jeg er hjemmefra 14 dage af gangen og det så er mine forældre som skal fylde piller på fyret og stå for driften. så fyret skal kunne holde de 14 dage jeg er væk, har kigget på scotte 16 kw men er i tvivl om at det er lige småt nok, hvad er jeres mening ?. og vil fyret kunne køre i 14 dage hvis jeg monterer kompressorrens på det, så mine forældre kun skal fylde piller i magasinet. vil også gerne have monteret interface på det så jeg kan følge med i driften fra mit arbejde. er der mulighed for at kunne justere varmen over nettet ??, så jeg kommer hjem til varmt hus. hvordan ville i sammensætte anlægget og hvilken str ?. ser frem til at høre jeres svar


dannidines

Str på fyr

Indlæg af dannidines » 20 okt 2011 08:05

Hejsa,

Indledningsvis, hvor mange L olie bruger du om året?! det giver en meget god rettesnor til at "gætte en størrelse"

Jeg mener, at idag når man køber en Scotte/Woody brænder, så hedder den 10 kw, 20 kw, 30 kw osv.. det er størrelsen på Blackstar kedlen (S,M,L) der afgører om hvorvidt 20 Kw yder 16 KW (S) eller 20 Kw (M) ...

Altså Jeg tror ikke du får problemer med en 16 kw, men vent til nogen af de kloge hoveder kommer forbi inden du farer ud og køber..

Personligt har vi 220 m2 som vi opvarmer og jeg har (for sjov) sidste vinter haft drosslet effekten på min ned til maks 10 kw og det gik uden problemer inkl det varme vand.

Jeg ville dog nok vente lidt med at købe men står du og skal skifte nu og med dit arbejde hvor du er væk og behøver online overvågning af fyret, så evt. snak med Jannich/Brian fra scotte.dk eller Levi/Søren fra dvcenter.dk om hvorvidt du kan købe et setup med V6.XX styring til og få den byttet til V10 styring når den kommer til en "fixed" pris. V10 er (så vidt jeg har læst mig til) med netværkstilslutning til direkte i styringen og behøver derfor ikke en pc ved siden af....

Mht. dine forældre og fylde piller på, jamen hvis du køber udbyggelsessættet til siloen (320 kg?!) så er der alene der til en 10-12 dage (med mit vinter forbrug hvertfald) og så køber du piller i 16 kg sække, så snakker vi en 5-6 sække de skal hælde på og lige trække askeskuffen ud for at tømme, intet problem. Jeg er væk i 6-7 mdr. af gangen og det var kun et problem sidst da vi havde købt i 25 kg sække, det var konen ikke helt tilfreds med, hehe..

Mht. kompressorrens, så kan fyret godt køre 14 dag uden hvis det er justeret korrekt, gode piller osv.... dog ville jeg nok smide en kompressorrens på, det savner jeg lidt herhjemme, så det blive næste ønske fra mig.

Afslutningsvis vi vil jeg anbefale et brugsvands solfanger anlæg (et lille altså) det giver dig komforten ikke at skulle tænke på noget som helst om sommeren og det bidrager til varmt vand størstedelen af året. Det er et minefelt at anbefale dette blandt pillebrugerer (noget med forrentnings tiden osv) men for "os som er lang tid væk" giver den komfort i form af sparet arbejde for dem derhjemme en ekstra gevinst

bakman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2011 13:24
Mit fyr: scotte 20 kw
Areal: 310 m2
Brændsel: træpiller og brænde
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: nordsjælland

Str på fyr

Indlæg af bakman » 20 okt 2011 08:13

vil tro jeg ligger på et forbrug på ca 2500 liter olie pt, men der har jeg jo også lukket af for en del af huset så det kun lige er frostfrit, vil gerne holde en konstant temp. når jeg er væk på minimum 15 grader, og så stiger forbruget jo, supplerer også med brændeovn nu og den fyrer jeg meget i når jeg er hjemme, da jeg kan få billigt brænde, men det forlyder at det snart slutter med dette og derfor vil det jo også give en forøgelse på olieforbruget, og brændeovnen har efter 14 års drift også begyndt at vise alderstegn, så overvejer at slutter det med det billige brænde at bare gå helt over til pillefyret

dannidines

Str på fyr

Indlæg af dannidines » 20 okt 2011 08:16

Hej igen,

Jeg sad og kiggede på vores energimærkning fra da vi købte huset - tidligere ejer brugte olie og 3878 L af slagsen... Nuvel, vi har lagt isolering på loftet (fra 100mm til 310mm) men stadig, det s.... mange L olie til 220 m2 (de opvarmede vist ikke engang kældere)

Jeg tror, og det er med henvisning til det jeg skrev før mht. at du skal vente på de kloge hoveder har været forbi, men at et 20 kw (16 kw) er et passende anlæg. Men som sagt, vent på dem...

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Str på fyr

Indlæg af hudle » 20 okt 2011 09:48

Halløj.. jeg stod i samme situation for ca 4 måneder siden.. jeg har 340 m2 middel isoleret nedlagt ejendom fra 1935...

Jeg har købt et 20 kw scotte fyr med VVB prioritering.. og det kører fantastisk.. nu hhvor det har stormet sådan så er alle rasiatorer på 3-3,5 og det samme med gulvvarme og det kører med under 40 % i drift... så jeg ville vælge en 20 kw scotte..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


dannidines

Str på fyr

Indlæg af dannidines » 20 okt 2011 09:51

Hej Hudle,

Hvilken størrelse kedel har du valgt til dit anlæg?! mere for at bakke min påstand op omkring ydelsen samt at give det reele billede af hvilket anlæg bakman skal vælge

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Str på fyr

Indlæg af hudle » 20 okt 2011 09:55

Det er en large kedel...med 20 kw brænder..

Og så ville jeg ringe til søren DVV og snakke om behov og krav så får man det rigtige første gang og ingen bøvl hvor det er dårlig service og rådgivning... det er helt i top...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

dannidines

Str på fyr

Indlæg af dannidines » 20 okt 2011 09:56

Enig, bum!

bakman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 19 okt 2011 13:24
Mit fyr: scotte 20 kw
Areal: 310 m2
Brændsel: træpiller og brænde
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: nordsjælland

Str på fyr

Indlæg af bakman » 21 okt 2011 21:50

hælder selv mest til en 20 kw, havde en snak med min skorstensfejer idag for at høre hvordan han ville have mit nye fyrrum til at se ud, det var ikke så slemt de krav han havde, men jeg spurgte ham så hvormange piller jeg måtte have i rummet sammen med fyret, og der sagde han 750 kg, mener jeg har hørt der må være mere men ville ikke diskutere det med ham, så kommer de bare til at stå ved siden af fyrrummet, hvad har i fået forståelsen af man må have stående i samme rum ??

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Str på fyr

Indlæg af klinten » 21 okt 2011 21:58

Fra BTV.32:
4.3.1 I fyrrum må der højst være 4 m' faste og findelte biobrændsler i sække, silo eller lignende (forbrugslager). Volumen
af forbrugslager og magasin må højst være 4,75 m3 tilsammen.

I bygninger med fyrrum, hvor forbrugslageret er større end 4 m3 , skal fyringsanlægget anbringes i en selvstændig
brandcelle og forbrugslageret uden for denne.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Besvar