Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
jungdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 jul 2011 14:28
Mit fyr: Woody 20kW på OPOP 30kW
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9560

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af jungdal » 15 sep 2011 21:12

Hej

Jeg overvejer stærkt at udskifte mit oliefyr med et pillefyr. (olietanken står for udskiftning, oliebrænderen er 8-10 år gl. og kedel og VVB er 24 år).

Oliefyret står i stuehuset, men der er ikke ordentlig plads til et pillefyr. Så jeg tænker at opstille pillefyret i mit udhus, hvor spildvarmen så kan lune i værksted mm. Der er ca 8 m mellem udhus og stuehus. VVB regner jeg med at opsætte i det gl. fyrrum.

Jeg ser at I varmt anbefaler Scotte-pillefyr, men jeg er i tvivl om, hvilken størrelse fyr der vil passe til mit behov.

Stuehuset er fra 1932 men gennemrenoveret og ret godt isoleret. Arealet er ca. 225 m2 i 1½ plan. Der er gulvvarme i hele underetagen. Nuværende forbrug er ca. 3000 l olie pr. år (incl. varmt vand til 3 teenagepiger! :) ).
Der er en brændeovn i stuehuset.

Jeg har en fornemmelse af at en 10 kW er i underkanten, men vil jo heller ikke overdimensionere. Der må også godt være lidt ekstrakapacitet til fx at holde et større udhusrum lunt.
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres bud på brænder- og kedelvalg.

Jeg skal have ny skorsten til fyret, og har mulighed for at vælge muret eller stålskorsten. Loftet i det fremtidige fyrrum er træ med puds, som beklædes med gipsplader. Hvilken type skorsten kan anbefales- og hvad er en passende skorstenslysning?

Der skal trækkes varmerør i jorden frem til stuehuset. Hvilken type og dimension skal man vælge?
Jeg har tænkt på at lægge varmerørene ned i trykfaste styroporblokke for at få mindst muligt varmetab. Nogen der har erfaring med, om det kan svare sig?
Jeg har set drabelige billeder af folk der borer store skrå huller gennem betongulv og fundament til varmerørene. Men er der noget i vejen for "bare" at gå ud gennem væggen og via en bøjning ned langs soklen i stedet? (selvfølgelig behørigt isoleret - især over jorden). Hvor lille bøjningsradius kan præisolerede varmerør mon lægges med ?

Huset ligger godt for at opsætte solfanger til varmt brugsvand, men jeg ved ikke rigtig om der er økonomi i det, sammen med et pillefyr.

I plejer at være flinke til at øse af råd og erfaringer, så jeg glæder mig til at se jeres kommentarer.

På forhånd tak. :great:

Jungdal


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af pille bruger » 15 sep 2011 21:29

Jeg tror en 16 kw er helt fin.
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/pillefyr.html
(nederst i højre hjørne er et skema)

Før du går i gang med fyrrummet, så få lige en fejer ud og få en snak.
Det plejer ikke at koste noget, og så får du alle detaljer afklaret med det samme.
Hvis loftet f.eks er pudset, og pudset er tykt nok, er det ikke sikket at der behøver gips.
Der er en masse regler http://www.skorstensfejerlauget.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Birch-Nielsen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 26 sep 2010 11:11
Mit fyr: 10kw Scotte på Blackstar20S
Areal: 220m² i to plan
Brændsel: GP og Scan/Andersen 10
Årligt forbrug: 3 tons.
Geografisk sted: Brande

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af Birch-Nielsen » 15 sep 2011 21:45

Hej Jungdal

Hermed lige et lille start-bidrag på lægmands plan. Udfra dit ordvalg antager jeg at du allerede ER i VVS-branchen. Ellers benytter man ikke ord som "bøjningsradius" og "styroporblokke" :D Jeg er ikke i branchen, men jeg har et hus på 220 m2 i to plan - jeg har brændeovn og benytter den flittigt i efterår/vinterperioden, og så har jeg en 10kW Scotte på en BlackStar 20S kedel, og det kører fantastisk. Jeg har aldrig været i varmeunderskud (men jeg har naturligvis heller ikke 3 teen-age-tøser der skal i bad!) Mit hus er et alm. mellemisoleret parcelhus, hvor der ikke er efterisoleret, hvilket vil sige, at jeg på loftet max. har 100 mm. RW. Det samme i murerne. I skrivende stund har jeg - og nu skulle jeg vel nok skrive VI, for vi er en husstand på 2 voksne og to små børn - endnu ikke brugt de 3 (skriver tre) tons. Barlinek piller jeg købte til opstarten d. 24. nov. 2010 icon_cheesygrin.gif

Håber det kunne give lidt inspiration, men når det kommer til alt det tekniske, så er der masser af andre gutter herinde der kan tage over :P

Mvh Folke

jungdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 jul 2011 14:28
Mit fyr: Woody 20kW på OPOP 30kW
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9560

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af jungdal » 15 sep 2011 22:00

Hej Michael

Tak for svaret.

Ja jeg skal have fejeren ud at kigge - men vil gerne vide lidt mere om, hvad jeg vil, først.
Jeg tror ikke pudslaget er tykt nok - derfor gipspladerne. :)

Jeg synes det er svært at gennemskue angivelsen af effekter på websiden. Jeg kan fx ikke se nogen 10 kW brænder - og hvilken kedel er der tale om til 16 kW (Mindste BlackStar ser ud til at være 20 kW, mindste Woody 30 kW). Vil den mindste brænder (2-16 kW) og en 20kW BlackStar kedel være et godt valg?

Til Folke

Spændende at høre din erfaring med dit anlæg - den tyder på at et anlæg som dit også kunne opfylde mine behov.
Jeg er nu ikke VVS'er men har tilknytning til byggebranchen + mange års hjemmehåndværkserfaring :)

mvh

Jungdal

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af pille bruger » 16 sep 2011 08:15

jungdal » 15 Sep 2011, 22:00 skrev:Hej Michael

Tak for svaret.

Ja jeg skal have fejeren ud at kigge - men vil gerne vide lidt mere om, hvad jeg vil, først.
Jeg tror ikke pudslaget er tykt nok - derfor gipspladerne. :)

Jeg synes det er svært at gennemskue angivelsen af effekter på websiden. Jeg kan fx ikke se nogen 10 kW brænder - og hvilken kedel er der tale om til 16 kW (Mindste BlackStar ser ud til at være 20 kW, mindste Woody 30 kW). Vil den mindste brænder (2-16 kW) og en 20kW BlackStar kedel være et godt valg?

Til Folke

Spændende at høre din erfaring med dit anlæg - den tyder på at et anlæg som dit også kunne opfylde mine behov.
Jeg er nu ikke VVS'er men har tilknytning til byggebranchen + mange års hjemmehåndværkserfaring :)

mvh

Jungdal
Ring til http://dvcenter.dk/ og få en fagsnak med Levi.
Så kan han sætte et godt sæt sammen til lige netop dit behov.
Han kan finde det hele, også en skorsten der passer til.
Husk Stokerprorabatten.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af hudle » 16 sep 2011 13:06

vedr. pillefyr og slvarme, så ved jeg ikke om det efterhånden kan svare sig sammen... helt klart fåen VVB prioritering på og så er der jo kommet muligheden med Solceller i stedet.. ex få en elpatron i VVB og så have solceller på taget... det er jo blevet temmelig god forretning med solceller..

Jeg har selv solvarme og det fungere fantastisk.. men skulle jeg vælge i dag så havde jeg valgt løsningen med solceller og mit pillefyr.. (6kw solcelleanlæg).. jeg har Blackstar 20 kw til mit mediumisolerede hus på 340 m2 i 2 plan.. jeg har nu heller ikke haft problemer med fyret... det kører også kun på 3. måned...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Slettet 4927

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af Slettet 4927 » 17 sep 2011 09:06

Har et hus på 250 kvm ret godt isoleret, nye vinduer, 1 sal åbnet til kip. Har solvarme med 60 rør, IRLEH 30 kW gasogen, InterFire 20kW pillefyr med iltstyring og 1200+300 l akkutanke. Det kører med solceller som første prioritet, er der ikke nok varme, fyrer jeg op i gasogen med affaldstræ, er der ikke varme nok i kedlen/akkutanke, så går InterFire i gang. Sidste vinter med minus 17 om natten sneg gasogen sig op 11 kW. Og vi have 24 grader i huset. Har ingen "kolde zoner" i huset. Så 20 kW fyr med god virkningsgard må siges at være nok.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af Jens » 17 sep 2011 22:22

Jep, så kan han også lige få lidt rådgivning omkring føringen af "fjernvarmerør", - jeg tror nemlig ikke det er sådan lige at bøje dem og føre dem ned langs sokkel, - skal også isoleres rigtigt godt, hvis der er konstant vindpåvirkning på kassen de bliver pakket ind i.

Personlig er jeg tilhænger af stålskorsten, hvis det ikke skæmmer bygningens udseende, - den er super isoleret og dermed lettere at holde tør ved lav røggastemperatur, - og så er den da i særdeleshed meget hurtigere og nemmere at sætte op.

Men lad den nu ende i et T i bunden, hvor fyret kommer ind i siden og der så er en sodspand under selve skorstensrøret, - den fåes færdiglavet.
Så kan fejeren nemlig feje skorstenen uden at soden ender i fyret og spanden er nem at klipse af og tømme.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

jungdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 jul 2011 14:28
Mit fyr: Woody 20kW på OPOP 30kW
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9560

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af jungdal » 17 sep 2011 22:45

Tak for de seneste svar også!

Hudle, tak for ideen om at sætte solceller op - det bør klart overvejes!

Marlif ... Det lyder til at du er rigtig godt udstyret med varmekilder. Så jeg tænker lidt, om det er muligt at vurdere hvor stor en del af opvarmningen, som din 20 kW InterFire er ansvarlig for?

Til Jens: Jeg hælder også mest til en stålskorsten - af de grunde som du nævner. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvor meget der skal til at bære skorstenen. Den vil vel fortrinsvis hænge i etageadskillelsen? Sodspanden lyder som en rigtig god idé!
Tanken var nu heller ikke at bøje rørene ned langs soklen, men at sætte en vinkel ved udgangen gennem muren (Pex/Pex eller stål/Pex) og derfra lodret ned. og ja, med en solid blok styropor omkring! ...

Mvh

Jungdal

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af Jens » 17 sep 2011 23:15

Jeg har under t-afgrening til fyret et stykke 5/4" rør, dvs jeg har taget et stykke røgrør på ca 8 cm og halveret så jeg har en halvskål, den er så udvidet lidt så den passer op under/om røgrøret inde på T-et.
Der er så svejst en 5/4" muffe på, og deri er rørstykket så skruet, den står på en 20*20cm jernplade på gulvet, for at fordele trykket.
Fordelen ved muffen er, at du får en understøtning, som kan finjusteres i højde.
Derudover hænger min også på en bærering over hvælvingerne.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar