Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Slettet 4927

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af Slettet 4927 » 17 sep 2011 23:24

InterFire kører kun når solfanger, eller IRLEH ikke fungerer. Jeg vil tro at det er omtrent 15-20% af varmebhovet den dækker i fyringssæsonen. Fra april til september er det hele slukket og vi kører kun på solvarme. Jeg har fået fyldt min silo med 4 kbm piller i sptember 2010 og har ½ tilbage. Sffaldstræ er som bekendt billigst (læs gratis), det er solvarme også. Derfor er det for det meste gasogen der trækker læsset.
De 60 rør har givet omkring 3 kW omendt i korte perioder i snit er den på 1,2-15 kW. I forhold til gas giver det os 6-7000 kr i årlig besparelse.Har 2 digitale varmemålere monteret, een på solvarme, anden på fælles IRLEH/InterFire kredsløb.
InterFire når den kører alene og skal dække alm. behov for varme/varmt vand kommer aldrig over 11-13 kW. Kun når den store akkutank er kold og skal varmes hurtigt op kommer den op på 18-20 kW i kort periode.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Størrelse på pillefyr - og andre spsm. fra en begynder

Indlæg af Landlyst » 18 sep 2011 10:13

Birch-Nielsen » 15 sep 2011 21:45

Hej Jungdal

Hermed lige et lille start-bidrag på lægmands plan. Udfra dit ordvalg antager jeg at du allerede ER i VVS-branchen. Ellers benytter man ikke ord som "bøjningsradius" og "styroporblokke" Jeg er ikke i branchen, men jeg har et hus på 220 m2 i to plan - jeg har brændeovn og benytter den flittigt i efterår/vinterperioden, og så har jeg en 10kW Scotte på en BlackStar 20S kedel, og det kører fantastisk. Jeg har aldrig været i varmeunderskud (men jeg har naturligvis heller ikke 3 teen-age-tøser der skal i bad!) Mit hus er et alm. mellemisoleret parcelhus, hvor der ikke er efterisoleret, hvilket vil sige, at jeg på loftet max. har 100 mm. RW. Det samme i murerne. I skrivende stund har jeg - og nu skulle jeg vel nok skrive VI, for vi er en husstand på 2 voksne og to små børn - endnu ikke brugt de 3 (skriver tre) tons. Barlinek piller jeg købte til opstarten d. 24. nov. 2010

Håber det kunne give lidt inspiration, men når det kommer til alt det tekniske, så er der masser af andre gutter herinde der kan tage over

Mvh Folke
Tjae... Men hvor meget træ har du så brugt?? :shock: :shock: icon_cheesygrin.gif

Besvar