Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 17:39

Hej Tom,

Ja skriver osse at jeg var inde og se på den der bælev linket i dit indlæg, men var den ikke både til olie, piller og træ? tænkte man skulle ha en bare til træ og piller, men måske det er standarden at den kan alle 3 typer?

Kan man lave det så der er akku tank på fastbrændselsdelen og ikke på pille delen, eller skal man lige skifte rundt på en kontakt?


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Tom_AT » 05 aug 2011 17:43

Der står jo bare at man kan tilslutte pille- eller oliebrænder. Ergo beregnet til træ og piller.

Tror ikke der er nogen decideret fastbrændselsdel og pilledel. Det er vist en og samme kedel med en studs til fremløb og en studs til retur. Så du skal have gang i noget laddomat/termovar som kan blændes af osv.

Men jeg ville ikke røre ved sådan en kombikedel. Det er ikke mange basseører dyrere at købe en fastbrændselskedel og så have et pillefyr ved siden af. Det er sådan jeg er ved at sætte mit op.

Og lige en ting jeg ikke helt forstår, tror jeg.
Der er INGEN i denne tråd der på nogen måde vil anbefale dig at købe en kombikedel. Så hvorfor er du så så opsat på den? Altså forstå mig ret, tråden er oprettet fordi du søger hjælp, og det får du i alverdens afskygning. Men netop det folk vil have dig til at undgå, det er det du allerhelst vil have... Så er det ikke nemt :-P

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Landlyst » 05 aug 2011 19:24

Der er noget jeg ikke helt forstår.... Du skal til at bygge nyt, efter det nye bygningsreglement.... Hvorfor så kun 360mm på loftet? Såvidt jeg ved hedder det min. 400mm!?

Du er inde over at du er villig til at betale for at få noget der virker, solceller og dyre pillefyr og genvex....

Hvorfor nu når du er igang at sørge for at få huset bygge (og udført!!) i bedste energiklasse og så ind med genvex, jordvarme og hustandsmølle,

De bedst tjente penge du ka bruge er på isolering, så din grarage ville jeg isolere som huset også, fuld genvex og et jordvarmeanlæg (F.eks. IVT frekvensstyrret på måske 6Kw) Og så en husstandsmølle så stor og effektiv som muligt (den ka jo afskrives over skatten), Så tror jeg du er rigtigt godt kørende og fruen har ikke nogle spekulationer... Om du vil ha en brændeoven ind er nok mest et hygge spørgsmål ,(men tør fruen tænde op/fyre i den?) Men lavet rigtigt med styrringer og føler, så har du en meget lav varmeregning, når det er kombineret med genvexen også...

Men hvad er du villig til at betale her og nu for komforten? Det er jo i sidste ende det det kommer anpå.... Men under alle omstændigheder er isoleringen den BEDSTE investering.....

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 20:06

Hej Landlyst,'

hmm måsker bygherren ikke har haft opdateret hans infoblad, for han bygger jo nok efter de nyeste normer..

hov hov, er ikke specielt interesseret i en kombi ovn, det var bare en af mulighederne jeg har haft vendt. Jeg vil allerhelst have jordvarme, genvex med fugtstyring samt varmegenvinding, men er bare nervøs for at lægge mig fast på noget der sluger så meget strøm som jordvarme gør. El stiger jo helt vildt i pris.

Mht vindmølle har jeg læst at de ikke leverer nær det lovede, og langt mindre end samme pris i solceller. Jeg ved det dog ikke, da jeg desvære ikke kender nogen med en husstandsvindmølle.

Jeg regnede med at bruge omtrent 200.000-250.000 på energi/varme, og aller helst med top komfort så man intet skal lave selv - året rundt :) bygherren installerer som sagt danfoss jordvarme til 100.000 for den store model, hvad er det du har imod deres jordvarme? De laver en god genvex løsning, og jeg har flere steder læst at de er de eneste der laver fugtstyring der rent faktisk virker.

Garagen bliver lavet som resten af huset med samme isolering, og så et par højt isolerende porte.

Fruen vil også helst undgå brændeovn i stuen, så du er på rette spor..

Så det grove regnestykke ser jo ud som følger
jordvarme 100k
genvex løsning 50-75k
solceller 150k

har læst at nogle bruger i snit 20 kwh på jordvarmen i døgnet, det er jo en 7-8000 kwh på årsbasis. og når det stiger som det gør er det jo en dyr affære. Selvfølgelig skærer solcellerne noget af men det anlæg skal jo osse forrentes. Så jeg ved simpelthen ikke hvad den bedste løsning ville være..

man kunne jo supplere jordvarmen med en fastbrændselkedel som kan ta toppen af de kolde mdr, det kan vel ikke koste det store..

Ville du skippe solcellerne når der er stort genvex? jeg mener pumpen skal måske ikke køre så hårdt når der er varmegenvinding?

mvh
søren

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Tom_AT » 05 aug 2011 20:18

Okay, mig det tolkede dig forkert så. Jeg undskylder :-)
Jeg har også læst at husstandsvindmøller ikke leverer det de lover, men det er kun de små modeller. De større modeller klarer sig efter sigende ganske godt. Men det er selvfølgelig noget der skal undersøges, hvis det er noget man seriøst vil overveje.

Det med jordvarme sammen med fastbrændsel synes jeg virker som en noget ugennemtænkt løsning. Det må kunne gøres smartere.

Jeg tror stadig på et rent pillefyr er løsningen for dig. Evt en Biotech/Biowin løsning.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af MichaelK » 05 aug 2011 20:24

Jeg tror ikke Du skal være så nervøs for jordvarmeanlæget. Vel er der folk, der
har problemer. F.eks. større elregninger, end de var blevet lovet.

Der hvor der er problemer, er som regel der hvor folk er blevet vejledt forkert.
Der findes varmeinstallationer, der slet ikke, eller i meget ringe grad, egner sig
til jordvarme. Radiatoropvarmede huse, men især huse med et-strengssystem,
egner sig dårligt til jordvarme.

Gulvvarme er den eneste rigtige opvarmningsform til jordvarmeanlæg.

Det problem står Du jo ikke med, for Du bygger jo nyt. Du kan derfor, helt fra start
af, få et system, hvor de enkelte dele spiller helt perfekt sammen.



Mvh.



PS.:

En BioWin, BioLyt, har fuldautomatisk rens, og askeskuffen tømmes 1 gang årligt.
Jeg bruger ca. 5 tons, og tømmer 3 gange på 2 år. Køber Du anlæget med pillesug,
så kan der jo bygges en silo, med plads til et helt årsforbrug ad gangen. Anlæget
vil derved opføre sig helt som et oliefyr. Altså minimalt tilsyn :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Landlyst » 05 aug 2011 20:37

Ørn » for 18 minutter siden

Hej Landlyst,'

hmm måsker bygherren ikke har haft opdateret hans infoblad, for han bygger jo nok efter de nyeste normer..

Øh bygherre er vel dig?? Hmm infoblad? Tror lige jeg ville tjekke lidt op på det, da det er der det varmeanlæg du får ka volde problemer hvis ikke huset rent faktisk er så godt isoleret som man trodede...

hov hov, er ikke specielt interesseret i en kombi ovn, det var bare en af mulighederne jeg har haft vendt. Jeg vil allerhelst have jordvarme, genvex med fugtstyring samt varmegenvinding, men er bare nervøs for at lægge mig fast på noget der sluger så meget strøm som jordvarme gør. El stiger jo helt vildt i pris.

Der for er det også meget interessant at selv kunne producere sin strøm og under 6Kw løber måleren jo baglæns...

Mht vindmølle har jeg læst at de ikke leverer nær det lovede, og langt mindre end samme pris i solceller. Jeg ved det dog ikke, da jeg desvære ikke kender nogen med en husstandsvindmølle.

Har jeg også hørt, men kender en der har dem i sit program som påstår en 6Kw mølle er oppe på at levere mellem 15000-18000kwh og holder det så er det jo meget interessant...

Jeg regnede med at bruge omtrent 200.000-250.000 på energi/varme, og aller helst med top komfort så man intet skal lave selv - året rundt bygherren installerer som sagt danfoss jordvarme til 100.000 for den store model, hvad er det du har imod deres jordvarme? De laver en god genvex løsning, og jeg har flere steder læst at de er de eneste der laver fugtstyring der rent faktisk virker.

Hvad er den store og lille model??

Garagen bliver lavet som resten af huset med samme isolering, og så et par højt isolerende porte.

:great: :great:

Fruen vil også helst undgå brændeovn i stuen, så du er på rette spor..

Hmm med genvex kunne den jo også placeres i garagen f.eks.

Så det grove regnestykke ser jo ud som følger
jordvarme 100k
genvex løsning 50-75k
solceller 150k

har læst at nogle bruger i snit 20 kwh på jordvarmen i døgnet, det er jo en 7-8000 kwh på årsbasis. og når det stiger som det gør er det jo en dyr affære. Selvfølgelig skærer solcellerne noget af men det anlæg skal jo osse forrentes. Så jeg ved simpelthen ikke hvad den bedste løsning ville være..

man kunne jo supplere jordvarmen med en fastbrændselkedel som kan ta toppen af de kolde mdr, det kan vel ikke koste det store..

Tjae det vil jo koste det samme som kun at have fastbrændsel + alt det andet oveni... Kedel og akkutank skal jo være det samme også styrringer med mere...

Ville du skippe solcellerne når der er stort genvex? jeg mener pumpen skal måske ikke køre så hårdt når der er varmegenvinding?

Hvor droppe dem? genvex'en bruger jo strøm...

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 20:59

Hej Landlyst - tak for dit svar.

Jo, mener selvfølgelig bygmesteren/entreprenøren. Han har 2 valg af jordvarme, 1 til under 170 kvm og 1 til over. deraf det store og lille anlæg. Det er henholdsvis 300 og 400 meter slanger. Det er dog af mærket Danfoss, som du ikke virker begejstret for?

Jeg er lidt nervøs for vindmøllerne at de kan skabe splid i kvarteret hvis de larmer, jeg har arbejdet i vindmølle industrien og har hørt forskellige meninger. Dog synes jeg ikke de vindmøller jeg har været oppe i (de store..) larmer. Men måske sådan en lille hidsig en larmer? Ville være træls hvis naboerne er generet af det, det er jo trods alt et villa kvarter. Men det lyder fristende, 15000 kwh så kan man jo nærmest installere el gulvvarme i hele hytten :)

Har du nogen erfaring med hvad et nyt hus i den størrelse bruger af energi i forbindelse med jordvarme?

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af anderswitt » 05 aug 2011 21:09

jeg vilde vælge et ivt jord varme anlæg og solceller på 6kw http://solarpanels.dk/velkommen
og så hvis jord varmen bruger mere end 6208 kwh vilde det vel ikke gøre noget at man skulde
bruge 2-3000 kr i strøm om året

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 21:16

anderswitt » 05 Aug 2011, 21:09 skrev:jeg vilde vælge et ivt jord varme anlæg og solceller på 6kw http://solarpanels.dk/velkommen
og så hvis jord varmen bruger mere end 6208 kwh vilde det vel ikke gøre noget at man skulde
bruge 2-3000 kr i strøm om året
Hej Anders,

tak for dit indlæg.

Det er sådan et setup jeg gerne ville have, og du har helt ret i at det ikke ville være slemt at betale lidt mere årligt i strøm. Er der nogen der ved om de anlæg energiselskaberne tilbyder er "dyre" i forhold til f.eks den side du linker? Eller Wellmore f.eks?


Besvar