Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Fer » 15 aug 2011 19:40

Jeg bliver lidt forvirret over din brug af enheder :) Men er nok lidt fag skadet..

Du skriver 30W/m2. + 1000W. Dvs det bliver så 7300W. Eller 7,3KW.

Jeg vil mene at et 10KW fyr passer fint, men kender ikke til lovgivning om det er ok at installere et der er lidt større.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


trogdrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19 jun 2011 11:23
Mit fyr: Passat C2 svvingarm 400L
Areal: 100
Brændsel: rapsafrens, rapspiller, fritureolie
Fremviser gerne i postnummer: 9320
Dagligt forbrug: ca. 3m3 pr. 14 dage
Geografisk sted: Hjallerup
Kontakt:

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af trogdrup » 15 aug 2011 22:22

Hej alle

Jeg er ikke helt enig med Tommy.

Du må bruge 7300 kwh om året på opvarmning, varmt vand og køling.

Hvor stort fyret skal være er en beregning udfra det energi behov der er en dag med minus 20 grader.

Mit råd er at du snarest skal have kontakt til en der en lave energiberegning. Han vil også kunne svare på dine spøgsmål. Du skal have lavet en uanset hvad.

Steen
Intet kommer af sig selv - undtagen lommeuld.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Fer » 16 aug 2011 16:01

Arrr... ok, det giver straks mere mening :) Dvs du må bruge ca. 1,5 tons piller. Det var dælme ikke meget. Tvivler lidt på et så lavt forbrug er fornuftigt med et pillefyr.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 16 aug 2011 20:04

Hej Fer,

Det er jo kun et spørgsmål om at få det godkendt, når det er godkendt vil jeg også ha et fastbrændselfyr som supplement til når jeg gider skove træ selv :) Det er jo "bare" en stak formler der skal gå op før jeg må slippe for at installere gas.

Det er jo så smart bygget op at hvis jeg ved kommunen vil ha dispensation for IKKE at blive tilsluttet gas, skal huset pludselig opfylde BR15 istedet for den ellers normale BR10.

Jeg får jo en bonus for varmegenvindings anlægget - men skal muligvis have solceller for at det går op.. Men jeg har sat energimanden på opgaven, så han vender tilbage en af dagene.. Jeg skal nok lige gi lyd fra mig hvorvidt jeg kan få et pillefyr under BR15 eller det skal hjælpes undervejs af solvarme / solceller.

Mvh
Søren

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 29 aug 2011 20:01

Hej

Ville lige smide en update, husets grundplan er nu på plads og vi har møde med entreprenøren her i ugen, om at få de sidste ting på plads. Ham der skal beregne energi er dog ikke vild med mit ønske om pillefyr, han siger det er praktisk talt umuligt at få regnestykket til at gå op, på trods af 3 lags ruder, varmegenvinding, etc.

Han siger der går for meget varme spildt i skorstenen? Har set pillefyr med op mod 98% virkningsgrad, kan ikke forstå hvis spildet er for stort til at opfylde en BR15? Jeg mener Jordvarme kan opfylde kravet til BR15, og det er en energisluger uden lige, og den energi kommer primært fra kul kraftværker. Vil mene et pillefyr er mere energirigtigt hvis man ser på hele kæden.. men nok om det.

Hvad med Biotech, Ecotech, Lindner & Sommerauer, og i den stil, de må da være effektive nok til selv skarpe energikrav?

Energimanden begynder efter næste møde og lave beregningen (vi skal ha størrelser på vinduer på plads først) og så må vi se - men inden han går igang ville jeg gerne vide om effektiviteten er af afgørende betydning, eller om 93 eller 95% er ligegyldigt..

Alle indspark er velkomne!

Mvh
Søren


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af pille bruger » 29 aug 2011 20:23

Ørn » 29 Aug 2011, 20:01 skrev:Hej

Ville lige smide en update, husets grundplan er nu på plads og vi har møde med entreprenøren her i ugen, om at få de sidste ting på plads. Ham der skal beregne energi er dog ikke vild med mit ønske om pillefyr, han siger det er praktisk talt umuligt at få regnestykket til at gå op, på trods af 3 lags ruder, varmegenvinding, etc.

Han siger der går for meget varme spildt i skorstenen? Har set pillefyr med op mod 98% virkningsgrad, kan ikke forstå hvis spildet er for stort til at opfylde en BR15? Jeg mener Jordvarme kan opfylde kravet til BR15, og det er en energisluger uden lige, og den energi kommer primært fra kul kraftværker. Vil mene et pillefyr er mere energirigtigt hvis man ser på hele kæden.. men nok om det.

Hvad med Biotech, Ecotech, Lindner & Sommerauer, og i den stil, de må da være effektive nok til selv skarpe energikrav?

Energimanden begynder efter næste møde og lave beregningen (vi skal ha størrelser på vinduer på plads først) og så må vi se - men inden han går igang ville jeg gerne vide om effektiviteten er af afgørende betydning, eller om 93 eller 95% er ligegyldigt..

Alle indspark er velkomne!

Mvh
Søren
Tja, det er jo teoretiske værdier, for når først fyret er startet og har kørt et stykke tid,
så er virkningsgraden jo mindre.
Rens eller ikke rens, den falder.
Dog mest uden rens. icon_cheesygrin.gif
Men det gør den jo også på et jordvarme anlæg.
Pumpe mm. er jo også slid dele.
Så hæng fast i pille fyret, der er klart det billigste pt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 29 aug 2011 21:02

Hej Michael,

Vil også helst ha pillefyret, men da det er nyudstykning kræver kommunen BR15 hvis man vil bruge en anden varmekilde end gas. Det er her mit problem er.

Alternativt får jeg byggeriet godkendt med gas og får så vvs-manden til at gøre klar til at stille et pillefyr op sammen med gas fyret så jeg kan køre med begge dele. Det er dog bitre penge og smide efter gas fyret, og også nitten at få gas lagt ind. Planen var at få byggeriet godkendt med pillefyr (sådan et AA scotte fyr) og så gøre klar til fastbrændselsfyr sammen med til når jeg gider skove træ selv.

Men det ser ud til min plan løber lidt ud i sandet :-/

mvh
søren

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 08 sep 2011 22:18

Hej,

Tænkte jeg lige ville dele "dommen" med jer. Jeg har fået svar fra energiberegningen. På trods af varmegenvinding, ypperlig isolering, trelags thermo ruder, så kan jeg ikke engang opnå en BR10 med et pillefyr :( Har endda sendt 2 til deres beregning, et scotte og et Hapero, men ingen af dem kom i nærheden af hvad BR10 (og for den sags skyld BR15) kræver.

Så enden bliver nok at jeg få lagt gas ind (suk) og så et pillefyr eller fastbrændsel kedel ind som supplement.

Jeg kunne dog muligvis få lov at installere pillefyret hvis jeg installerede et 6kw solcelleanlæg, men det lå lige og vippede så det krævede en ny beregning. Men ok det er jo os ~150k for sådan et anlæg.

Nå men i skal ha tak for "indsatsen", jeg ville lige dele resultatet med jer.

Mvh
Søren

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Flunk » 09 sep 2011 08:52

Tak for tilbagemelding. Det er en viden der kan bruges af mange i samme situation som dig.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar