Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 13:42

Hej varme guru'er ;-)

Vi er ved at planlægge nybyggeri som påbegyndes til foråret 2012. huset bliver 200 kvm + 100 kvm integreret garage (isoleret med gulvvarme). Jeg ejer en skov, så jeg har adgang til fastbrændsel. Da jeg af og til i efteråret er 1-2 uger i udlandet og arbejde skal jeg have et alternativ til fastbrændsel da konen ikke tør tænde op (fair nok).

Jeg har tænkt på følgende setup:

en Gasogen ovn og tilhørende (stor) akkumuleringstank. Til sommerhalvåret samt når jeg ikke er hjemme havde jeg tænkt om man kunne putte en el-patron i akkumuleringstanken som kan varme op hvis temp falder til under xx grader. Jeg havde så overvejet at installere et solcelle anlæg fra TreFor på 5kw (127k + montering), og håbede at det ku producere det meste af den strøm der bliver brugt totalt. (vi bruger p.t. ~4200 kwh / år 2 voksne 2 børn).

Vil det være aaaalt for dyrt i strøm at varme vandet op i sommerhalvåret samt de par uger om efteråret / vinteren hvor jeg ikk er hjemme? Solfanger er vel ikke aktuelt om efterår/vinter da den vel ikk ka varme vandet nok op.

Hvad vil i ellers foreslå? Skal jeg bide i det sure æble og bruge 50.000 på gasfyr i kombination med Gasogen ovnen? konen vil ikke have gasovn da hun er bange for den eksploderer eller vi bliver gasset...

Jeg har læst rigtig mange indlæg herinde og fået masser af god information, men kan ikke finde ud af om det er en "forkert" måde at bruge solceller på, eller om jeg har misset noget smart der ville være fornuftigt i mit setup.

Skal jeg sige til helvede med skoven og grave jordvarme ned? har bare hørt det kan være ret bekosteligt i strøm og pumper, og når jeg nu har skoven..

Alle kommentarer modtages med glæde!

på forhånd tak,

Mvh
Søren


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af MichaelK » 05 aug 2011 14:02

Hej


Hvis huset bygges som et såkaldt lav-energihus, så er det jo lige før solcelle anlæget
kan producere den strøm, et jordvarmeanlæg skal bruge. Så er der ingen ekstra arbejde,
og dermed mere fritid til dig selv. :great:

Alternativt vil jeg tage et fuldautomatisk pillefyr anlæg. Anlæg som BioLyt, BioWin, og VarioWin
er navne på super gode fuldautomatiske anlæg. En komplet installation (med pillesug), ender
vel i ca. 125.000,- (alt efter den valgte set-up).

Jeg tror Du vil blive træt af at fyre med fastrændsel. Jeg kender flere, der er gået fra fastbrændsel
mod træpiller. Simpelthen fordi de er blevet trætte af det ekstra arbejde.

VVB med elpatron er en dyr løsning. Omvendt vil Du jo have billig strøm, så mon ikke det kan gå
alligevel? Ellers så er der brugsvandspriortering som standard, med de anlæg jeg har nævnt her.

Du kan læse mere her:

www.bvsmontage.dk
www.multismeden.dk
www.windhager.dk



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Tom_AT » 05 aug 2011 14:13

Det du kalder en ovn, du mener brændekedel ikke ? For du snakker også om gasovn, mener du så gasfyr ?

Kombinationen er Atmos Gasogen-kedel og så et Scotte pillefyr kunne jo også være en mulighed?

Har du overvejet en husstandsvindmølle i stedet for solceller?

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 14:15

Hej Michael,

Tak for dit indlæg!

Men jeg tænker hele tiden - er det ikke dyrt at købe piller? Der skal jo tonsvis til pr år? Kan prisen på pillerne ikke stort set betale den strøm jordvarme ville tage? Installation af et godt pille anlæg kontra jordvarme er vel nogenlunde samme pris. Jeg skal ved bygmesteren give 96.000 for et Danfoss jordvarme anlæg.

Jeg ved ikke om huset bliver super lavenergi, men der er 360mm på loft og 150mm i vægge samt lidt mere end standard i gulv. Desuden bliver huset udstyret med genvex/danfoss/nilan/anlæg (har ikk besluttet mig for hvem endnu, danfoss skulle ha bedste fugtstyring).

Tak :)

Mvh
Søren

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Tom_AT » 05 aug 2011 14:17

96000,- for et komplet anlæg?
Det lyder dælme billigt. Synes jeg hører om priser på et godt stykke over 200000,- på sjælland og omkring 150000,- i jylland.

Der er jo mange muligheder for billig varme/energi. Men det afhænger jo også af hvad man gider rode med, og hvor meget man vil lægge af penge til etablering.

Et komplet jordvarme anlæg og dertilhørende solceller/vindmølle kunne bestemt være interessant. Men etableringen ville nok nemt løbe op i 300000,-


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af MichaelK » 05 aug 2011 14:23

Tonsvis af piller??? Nah, jeg vil gætte på maks. 4 tons/år i dit tilfælde.
Det vil i runde tal svare til ca. 7-9.000,-/år. Det er da ikke dyrt.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 14:25

Tom_AT » 05 Aug 2011, 14:13 skrev:Det du kalder en ovn, du mener brændekedel ikke ? For du snakker også om gasovn, mener du så gasfyr ?
Kombinationen er Atmos Gasogen-kedel og så et Scotte pillefyr kunne jo også være en mulighed?
Har du overvejet en husstandsvindmølle i stedet for solceller?
Hej Tom,

Sorry det gik lidt stærkt :) Gasfyr som i naturgas og, og med gasogen ovn mener jeg sådan en atmos eller orlan kedel til fast brændsel.

Er bange for pille fyr da jeg ikke tror damen magter at starte det hvis det går ud / eller der går ged i tilførslen af piller..

mvh
søren

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Ørn » 05 aug 2011 14:32

Hej igen :)

først mange tak for alle jeres kommentarer.

ja 96k er det "store anlæg" til huse over 170 kvm (400m slange), det lille til hus til 170 kvm koster 86000 incl etablering. også danfoss varmepumpe.

Jamen de 7-9000 vil jo omtrent ku betale strømmen til jordvarmen? Og hvis man siger jordvarmen koster ~100.000 for det store anlæg og så solceller for 150.000 så er det jo alligevel en god sjat..

argh jeg ved simpelthen ikke.. jeg er nemlig også bange for at blive træt af at rende og kløve brænde hele foråret.

mvh
søren

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af Tom_AT » 05 aug 2011 14:44

Hvis man ikke har tiden til brænde, så tror jeg også som du selv er inde på, at det måske kan blive lidt træls.

Men ellers må du jo lige forklare fruen hvordan man håndterer sådan et pillefyr.
Min kæreste har for længst hittet ud af at holde gang i vores stokerfyr når jeg er 2 mdr i grønland, så mon ikke også I kan finde ud af sådan et bette pillefyr i fællesskab :-)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Nyt hus - Ny varmeinstallation

Indlæg af pille bruger » 05 aug 2011 14:54

Du kunne jo også vælge en Scotte, med Stokerkontrol.
Så kan du styre fyret over nettet.
Laver du siloen tilpas stor, er det kun nedbrud det kan bøvle.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar