Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
JensF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 jun 2011 00:34

Valg af pillefyr?

Indlæg af JensF » 12 jun 2011 00:58

Hej, jeg ved ikke om denne tråd er placeret korrekt, men det finder jeg vil ud af...
Konen og jeg købte i vinters et gammelt (og moderat til dårligt isoleret) bindingsværkshus på Sydfyn. Huset er på 140 m2 og opvarmes af et gammelt Salamader oliefyr. Der er radiatorer i alle rum, på nær badeværelset som har gultvarme.
Vi havde i går service til vores oliefyret. Fyren foreslog straks at vi skiftede til et pillefyr (og fik en bedre isolering i huset). Han foreslog et Woddy 10 el. 16 kW, som han i øvrigt forhandler.

Fyret skal ikke stå i stuehuset, men i et nærtstående udhus (6 m fra stuehuset). Varmtvandsbeholderen er placeret i stuehuset. Der bliver ca 10 m fra fyr til varmtvandsbeholder).

Nu har jeg brugt en stor del af dagen på bl.a. at læse på dette forum, men er stadig meget i tvivl om Woddy er det rette fyr for os. Ingen af os er store teknikgenier og vi ønsker et pilefyr som behøver så lidt vedligeholdelse og løbende justering som muligt. Prisen er i første omgang ikke det vigtigste.

Hvad vil i anbefale vi at installerer?


levi

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af levi » 12 jun 2011 01:04

JensF » 12 Jun 2011, 00:58 skrev:Hej, jeg ved ikke om denne tråd er placeret korrekt, men det finder jeg vil ud af...
Konen og jeg købte i vinters et gammelt (og moderat til dårligt isoleret) bindingsværkshus på Sydfyn. Huset er på 140 m2 og opvarmes af et gammelt Salamader oliefyr. Der er radiatorer i alle rum, på nær badeværelset som har gultvarme.
Vi havde i går service til vores oliefyret. Fyren foreslog straks at vi skiftede til et pillefyr (og fik en bedre isolering i huset). Han foreslog et Woddy 10 el. 16 kW, som han i øvrigt forhandler.

Fyret skal ikke stå i stuehuset, men i et nærtstående udhus (6 m fra stuehuset). Varmtvandsbeholderen er placeret i stuehuset. Der bliver ca 10 m fra fyr til varmtvandsbeholder).

Nu har jeg brugt en stor del af dagen på bl.a. at læse på dette forum, men er stadig meget i tvivl om Woddy er det rette fyr for os. Ingen af os er store teknikgenier og vi ønsker et pilefyr som behøver så lidt vedligeholdelse og løbende justering som muligt. Prisen er i første omgang ikke det vigtigste.

Hvad vil i anbefale vi at installerer?
Det anbefalede anlæg er et godt valg, - og det er kun avanceret hvis du selv er interesseret i at det skal være avanceret.

Ønsker du ikke at være en nørd som så mange online brugere er, - så er det bare at fravælge de features der kan fåes til Woody/Scotte anlæggene.

Woody/Scotte henvender sig til fru Hansen, - og Hr. Ingeniør, - det kan både være simpelt, - men også gøres ekstremt sjovt og avanceret :great:

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af tvivleren » 12 jun 2011 08:02

gør det at du finder en der vil vise dig et fyr, kom ud og røre ved det.


Hvor meget olie har du brugt det sidste år

JensF
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 jun 2011 00:34

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af JensF » 12 jun 2011 10:16

Mange tak for jeres hurtige og gode svar!
Jeg vil bare været helt sikker på, at vi ikke køber et pillefyr vi ikke kan finde ud af. Det næste må blive, at vi skal ud at se et Woody/Scotte.
Jeg har også været inde på BioWin-siden. Umiddelbart virker dette fyr mindre vedligeholdelseskrævende. Hvorfor skal jeg vælge en Woody/Scotte frem for fx et BioWin?

Vi har kun boet her i 5,5 mdr og er ikke helt klar over vores årlige olieforbrug.
Sælger, som var førtidspensionister, havde et oplyst forbrug på ca 2.000 l/år. De brugte ikke alle husets rum. Det kommer vi til. Jeg vil skyde på et forbrug på 2.500-3.000 l/år.
Stuen opvarmes i øvrigt også af en lille Morsø brændeovn.

Kan alle vvs'er opsætte et Woody/Scotte, eller skal de være godkendt af NBE? Bør vi vælge et større vvs-firma til at opsætte fyret, eller kan en mindre gøre det lige så godt? Jeg er mest bekymret for efterfølgende service og evt garanti. Er der nogle vvs'er som er at foretrække?

Jeg ved godt det er mange spørgsmål, men jeg vil helst vælge rigtigt pillefyr - første gang...

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af tvivleren » 12 jun 2011 10:41

det er prisforskellen der en ting, en anden ting er resevedel, jeg vil tro at du inden for en time kan skaffe en ny del på en time til penge du kan betale og selv skifte, prøv det med en biovin

du kan servicere din scotte mange gange for de penge du give mere for biovin

det som man skal se er også hvor det skal stå, biovin passer nok fin i en baggang med lidt plads og at man ikke kan udvide

du kan selv montere scotte

skulle det ske at nbe lukker tror jeg at en ny tager over lige efter.

man skal også passe på at man ikke er for forsigtig

det er rart at vide hvor folk kommer fra så kan bedre sige at du kan komme og besøge mig


Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af jordvarmekongen » 12 jun 2011 11:48

Det er rigtigt af resavedele ikke er noget du drejer ned omkring hjørnet og får til en biowin, hvorimod til en woody kan købes i enhver internet bix med vvs dele.
Dette skyldes bla. 2 ting:
Ja kik på de forskellige tråde.... hvor tit mangler en Biowin kunde resavedele kontra Woody kunde???

Biowin varetages af installatør i landet som er uddannet i netop dette fyr, og har et netværk imellem så der er backup i nærheden af dig.
hvis du juleaftens dag er så uheldig at din eltænder brænder af i fyret og du har købt det over nettet og selv installeret har du så nem mulighed for at få en resavedel??

Vi har vores vagt telefon åben så i løbet af 2 timer med et biowin fyr har du varme igen.

Biowin ønskes ikke at blive til et "silvan" produkt. da drift stabiliteten også afhænger af kvaliteten af installationen og viden herom!!

Disse fyr er usamligenlige både pris og driftmæssigt..(pærre og bananer)
Man får rigtig meget pillefyr for pengene ved køb af Woody/scotte, hvorimod 100% komfort desværre koster mere.

uanset valg af pillefyr så sørg for der som minimum er klimastyring og brugsvandspriotering til fyret da denne komfort både vil give dig variabel temp. til dine radiator samt sparre dig for penge.

Mvh.
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk

levi

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af levi » 12 jun 2011 12:41

jordvarmekongen » 12 Jun 2011, 11:48 skrev:Det er rigtigt af resavedele ikke er noget du drejer ned omkring hjørnet og får til en biowin, hvorimod til en woody kan købes i enhver internet bix med vvs dele.
Dette skyldes bla. 2 ting:
Ja kik på de forskellige tråde.... hvor tit mangler en Biowin kunde resavedele kontra Woody kunde???

Biowin varetages af installatør i landet som er uddannet i netop dette fyr, og har et netværk imellem så der er backup i nærheden af dig.
hvis du juleaftens dag er så uheldig at din eltænder brænder af i fyret og du har købt det over nettet og selv installeret har du så nem mulighed for at få en resavedel??
Det er jeg nu ikke enig i.

Grunden til at så mange har reservedele liggende til scotte/Woody er fordi det er det mest solgte pillefyr i DK henover de sidste 10 år, - OGSÅ af installatører!

Forøvrigt, - hvis en eltænder/fotocensor går i stykker juleaften på en Scotte/woody, - så kan man nemt køre med fyret alligevel, - du kan tænde brænderen op ligesom du tænder en grill op mere eller mindre.

Fotocensoren kan man luse over, - så styringen ser konstant ild :great:

tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af tvivleren » 12 jun 2011 14:03

[quote="jordvarmekongen » 12 Jun 2011, 11:48"]Det er rigtigt af resavedele ikke er noget du drejer ned omkring hjørnet og får til en biowin, hvorimod til en woody kan købes i enhver internet bix med vvs dele.
Dette skyldes bla. 2 ting:
Ja kik på de forskellige tråde.... hvor tit mangler en Biowin kunde resavedele kontra Woody kunde???

Biowin varetages af installatør i landet som er uddannet i netop dette fyr, og har et netværk imellem så der er backup i nærheden af dig.
hvis du juleaftens dag er så uheldig at din eltænder brænder af i fyret og du har købt det over nettet og selv installeret har du så nem mulighed for at få en resavedel??

Vi har vores vagt telefon åben så i løbet af 2 timer med et biowin fyr har du varme igen.

Biowin ønskes ikke at blive til et "silvan" produkt. da drift stabiliteten også afhænger af kvaliteten af installationen og viden herom!!

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af abn » 12 jun 2011 14:06

Og da reservedelene er rimelige i pris har man vel altid et lille lager så man selv lige kan fixe det og ikke er afhængig af at der først skal komme en for at lave det.
Mvh Anders

elmeskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 26 okt 2008 09:01
Mit fyr: biowin 100
Areal: 230
Brændsel: 6 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4654
Årligt forbrug: 5,5
Geografisk sted: sydsjælland

Re: Valg af pillefyr?

Indlæg af elmeskov » 12 jun 2011 20:23

til jens f

biowin og skotte/woody kedler er lige så forskellige som fiat og mercedes.
køber man et billigere produkt som woody/skotte må man påregne at skulle arbejde lidt mere med hensyn til rensning og vedligeholdelse, og er man indstillet på det er det jo et glimrende produkt til prisen.

biowin pillefyr er et dyrere produkt, men også langt bedre kvalitets mæssigt,og pris og kvalitet hænger for det meste sammen.
windhager danmark har samarbejdspartnere rundt om i danmark og disse samarbejdspartnere har alle fået et kursus i installation
og indkøring af kedlen, og ved alle førstegangs installationer kommer windhager danmark ud og kontrolere og godkender installationen
og giver både kunden og installatøren informationer i hvordan de skal betjene anlægget.
da du kommer fra det sydfynske synes jeg du skal prøve at kontakte
refsvindinge smede de har for ca 3 uger siden monteret et anlæg

denne meddelelse skal forståes som at jeg virkelig synes du skal se både et skotte og et biowin anlæg så du kan sammelligne, og forhåbentlig
TRÆFFE den rigtige beslutning første gang.

mvh
Windhager Danmark
Importør
Ledende service teknikker
Kompetence partner


Besvar