Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KSM-Multistoker, erfaringer

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Lucinahøj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 jun 2011 19:34
Mit fyr: KSM multistoker 275-18
Areal: 235
Brændsel: træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Geografisk sted: Vestfyn

KSM-Multistoker, erfaringer

Indlæg af Lucinahøj » 11 jun 2011 23:00

Jeg står over for at udskifte mit gl. stokerfyr, og synes at KSM-Multistoker ser interessant ud, bl.a. pga. muligheden for at håndfyre med træ. Er der nogen der har erfaringer med sådan et?


levi

Re: KSM-Multistoker, erfaringer

Indlæg af levi » 12 jun 2011 00:40

Lucinahøj » 11 Jun 2011, 23:00 skrev:Jeg står over for at udskifte mit gl. stokerfyr, og synes at KSM-Multistoker ser interessant ud, bl.a. pga. muligheden for at håndfyre med træ. Er der nogen der har erfaringer med sådan et?
Hvis du vil fyre med træ, - så vil jeg hellere anbefale en brændekedel og en stor akkutank.

KSM anlægget er vist heller ikke godkendt til brændefyring mig bekendt ?

Lucinahøj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 jun 2011 19:34
Mit fyr: KSM multistoker 275-18
Areal: 235
Brændsel: træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Geografisk sted: Vestfyn

Re: KSM-Multistoker, erfaringer

Indlæg af Lucinahøj » 12 jun 2011 00:50

Jeg vil overvejende fyre med træpiller, jeg synes bare det ville være smart hvis jeg kunne fylde et par pinde på feks morgen og aften om vinteren for at drøje pillerne, og ellers fyre med træpiller resten af tiden. Den må da være godkendt, ellers må de da ikke sælge den.

levi

Re: KSM-Multistoker, erfaringer

Indlæg af levi » 12 jun 2011 01:09

Lucinahøj » 12 Jun 2011, 00:50 skrev:Jeg vil overvejende fyre med træpiller, jeg synes bare det ville være smart hvis jeg kunne fylde et par pinde på feks morgen og aften om vinteren for at drøje pillerne, og ellers fyre med træpiller resten af tiden. Den må da være godkendt, ellers må de da ikke sælge den.
Jo de må da godt sælge den hvis den er godkendt til piller, - men de må ikke sælge den som værende en brændekedel.

Min erfaring siger mig at når man først begiver sig ud i den fagre pilleverden, - så dropper man brændefyring helt.

Husk på hvis du skal have en ordentlig effekt på brændefyring, - så er det et must med en akkutank :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: KSM-Multistoker, erfaringer

Indlæg af Tom_AT » 12 jun 2011 04:28

Jeg må indrømme, hvis man overvejer at købe en kombi-kedel fordi man gerne vil fyre med piller og have muligheden for at fyre med brænde. Så drop tanken om en kombi-kedel og køb et pillefyr og et brændefyr. Fx en Scotte kombineret med en Atmos kedel. Det giver selvfølgelig lidt mere arbejder med installation, og der skal desuden akkumuleringstank til, men virkningsgraden vil være langt højere, specielt med brændefyring.


Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: KSM-Multistoker, erfaringer

Indlæg af jordvarmekongen » 12 jun 2011 12:03

Tom_AT » 12 Jun 2011, 04:28 skrev:Jeg må indrømme, hvis man overvejer at købe en kombi-kedel fordi man gerne vil fyre med piller og have muligheden for at fyre med brænde. Så drop tanken om en kombi-kedel og køb et pillefyr og et brændefyr. Fx en Scotte kombineret med en Atmos kedel. Det giver selvfølgelig lidt mere arbejder med installation, og der skal desuden akkumuleringstank til, men virkningsgraden vil være langt højere, specielt med brændefyring.
Netop :great:
Der stilles to forskellige krav til kedlen og en kombi løsning er et kompromis af begge= dårligere virkningsgrad.
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk

Lucinahøj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 jun 2011 19:34
Mit fyr: KSM multistoker 275-18
Areal: 235
Brændsel: træpiller/brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Geografisk sted: Vestfyn

Re: KSM-Multistoker, erfaringer

Indlæg af Lucinahøj » 12 jun 2011 12:23

Det lyder fornuftigt nok, men virkningsgraden er på 92,3% iflg. teknologisk institut med træpiller og det er det jeg vil bruge 90% af tiden, så det er jo på højde med de fleste andre, hvis jeg har en desideret brændekedel ved siden af skal jeg tænde op hver gang.
Jeg ville gerne høre fra nogen som har en KSM for at høre om de er tilfredse.

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: KSM-Multistoker, erfaringer

Indlæg af abn » 12 jun 2011 14:14

Jeg har en kollega som har ksm. Han fyrer også hovedsageligt med piller, men hvis han løber tør eller forår og efterår og han lige har lidt brænde fra byggeriet, ja så ryger det da der i og det fungerer fint. Han er godt tilfreds. Bare lidt dyrt, hvis man vil have lidt luksus tilbehør som f.eks eltænder
Mvh Anders

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: KSM-Multistoker, erfaringer

Indlæg af Jan_Al » 12 jun 2011 16:24

Jeg har prøvet med brænde i min KSM. Jeg havde kun store stykker brænde og ingen akku.beholder, så derfor ikke optimalt. Hvis man vil bruge muligheden for at fyre med brænde uden akku.beholder, så skal man bruge små stykker brænde og ikke fylde mere på end hvad huset kan aftage af varme. Lidt besværligt, men ikke umuligt. Hvad styringen angår, så er der ingen problemer. Du giver den bare besked at nu har du fyldt træ på og når træet er brændt ud går den selv tilbage på piller. :great:


Besvar