Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er jeg klar til et pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
12V

Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af 12V » 24 maj 2011 22:27

Hej Forum, jeg er ny her og har en masse spørgsmål.

Jeg kunne godt tænke mig at skifte til pillefyr, fra min nuværende gas løsning. Har læst lidt her på forum og der er lige nogle spørgsmål tilbage.

Starter lige med at liste mit eksisterende system og mine ønsker op:

Gammel stor kedel fra olie tiden med en gasbrænder fra starten af 80'erne.
Trykekspansionsbeholder.
Muret skorsten med et stålrør indeni, har lige målt rør'et til ca. Ø 13 cm?
Rimelig ny Metro varmvandsbeholder.
P.t. ca. 200 m^2 med 50/50 radiator/gulvvarme. Der kommer ca. 100 m^2 mere senere når loftet bygges ud.
50 m^2 stor kælder opdelt i tre rum (ikke opvarmet) hvor hele anlægget er i det ene rum.

Jeg har ikke tænkt mig at fyre med andet end træpiller.
Billigt men godt anlæg, jeg kigger på Skotte/Woody brænder + kedel.

Mine spørgsmål:

1. Har brugt excel arket fra NBE og den anbefaler en 16KW løsning, det kan jeg vel stole på?

2. Kan/må jeg tilslutte kedlen til min skorsten med stålrør, eller skal jeg have en isokern i? Havde lidt svært at komme til da jeg målte så min måling er lidt gættet. Så jeg kan ikke med sikkerhed sige om den er 12 eller 13 cm i diameter. Der står J.U.B. Skorstensforing Type 775 Nr. 2520 på rør'et med det er fra før google's tid :wink:

3. Hvor meget larmer sådan en løsning hvor pillerne falder ned i brænderen, kan det høres gennem to lukkede døre?

4. Er der noget med maks. pillemængde man må opbevare i samme rum som fyret? Må jeg lagre resten i rummet ved siden af, med en dør imellem. Måske endda bygge en større silo på den anden side og lade sneglen gå gennem væggen?

5. Hvad skal der til udover det man får i et "komplet set". Trækudligning til skorstenen og sådan en shunt tingest for at hæve returløbstemperaturen?

Håber jeg har husket det hele, hvad siger i til det? :)


wan43962
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 08 jan 2011 14:51
Mit fyr: woody 16 kw
Areal: 190
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 15-20
Geografisk sted: Voldby v. Hammel

Re: Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af wan43962 » 24 maj 2011 22:32

Hvorfor vil du skifte til piller når du har gas???

12V

Re: Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af 12V » 24 maj 2011 22:39

Fordi jeg tror mit gamle anlæg er meget uøkonomisk.

Min VVS man kalder det for et 50/50 anlæg, og dermed mener han fordelingen af varmen mellem huset og fuglene der hygger sig på min skorsten :wink:

Valget står p.t. mellem pillefyr eller ny kondenserende gaskedel. Anskaffelsesprisen er rimelig ens, men pillefyret er jo noget billigere i forbrug hvis jeg har læst rigtig.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af thoken » 25 maj 2011 00:03

Hej!
Det lyder som en fin ide! Jeg har selv for snart 8 år siden skiftet fra naturgas til træpiller, og det er simpelthen nogle af de bedste penge jeg har hældt i mit hjem.

Det lyder ikke helt ved siden af med en 16 kw, jeg vil mene den lille 10 kw er for lille til dig.

Tag en snak med din skorstensfejer ang. skorsten, og de brandtekniske ting, han giver gratis rådgivning :great:

Og han skal alligevel godkende det hele bagefter.

Det støjer lidt, men det er jo meget individuelt hvad man kan acceptere. Personligt ville jeg gøre alt for at holde larm og knirke lyde ude af mit hus, derfor har jeg installeret mit fyr i min garage. Men det er jo ikke sikkert du har den mulighed.

Men tag rundt og se nogle anlæg i drift, og snak med "fyrmestrene", det er nok det bedste råd.

Held og lykke med det.

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af Flunk » 25 maj 2011 07:34

Der mo oplagres 4 m3 træpiller i fyrrummet så vidt jeg husker.
Se evt efter i BTV32 her:

http://www.skorstensfejermester.dk/BTV_32/btv32.pdf
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


12V

Re: Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af 12V » 25 maj 2011 08:44

>Thoken: Kunne godt placere den i garagen, men så skulle der laves meget om på systemet. Så jeg vælger i hvert fald min kælder, hvis det så kan høres i stuen må jeg lydisolere døren bedre ned til kælderen. Jeg hører lige min skorstensfejer ang. mine muligheder.

>Flunk: Tak for linket! Har fundet dette:
Hvis brændselsmagasinet er større end 0,75 m^3 , skal fyrings­
anlæg og brændselsmagasin placeres i en selvstændig
brandcelle med mindst BD-dør 30 til andre rum
Så mangler jeg bare en BD30 dør hvis jeg vil have et større magasin. Til at starte med ville jeg nok bruge den mindre silo der følger med, så jeg også bedre kan følge med.

Der var lige nogle flere punkter i den vejldening som jeg ikke var klar over, f.eks. at der maks. må være 10 m. ud til fri tærren fra fyrrummet og så at der skal være en BD30 dør til fyrrummet (ned til kælderen). Så den skal jeg lige nærlæse en gang.

Takker for svarene.

Brugeravatar
heinri
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 02 nov 2010 22:15
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 115 fra 1937
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: Ca 4 ton
Geografisk sted: Finderup

Re: Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af heinri » 25 maj 2011 09:43

Vi har også vores pillefyr i kælderen, man kan godt høre pillerne falde ned. Men når lemmen til kælderen er lukket, skal man spidse øre for at høre det i rummet oven for. Og lemmen er 12mm krystfiner med et lag gips på. Man kan efterligne lyden i fyrrummet ved at tabe nogle pille ned i en dyb tallerken. Men vil anbefale dig at tage ud og se nogle ansæg, så er det lettere at vurdere.
Tror skorstenen er fin nok, men hør skorstensfejeren.

12V

Re: Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af 12V » 25 maj 2011 09:46

Hvor kan man se et Scotte/Woody eller lign. i aktion i sønderjylland (er selv fra 6280 Højer)?

Brugeravatar
heinri
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 118
Tilmeldt: 02 nov 2010 22:15
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 115 fra 1937
Brændsel: German pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: Ca 4 ton
Geografisk sted: Finderup

Re: Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af heinri » 25 maj 2011 09:53

klik på "Tilmeldte brugere" for oven, og sorter efter postnummer/by og så skriv til en i nærheden.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Er jeg klar til et pillefyr?

Indlæg af Fer » 25 maj 2011 19:43

Godt at se dig her også :)

En BD30 skal du formegentligt have i rummet alligevel. Der er lidt krav til fyrrummet. Ikke brændbare vægge og lofter, og så en BD30

16kW lyder også som det rigtig anlæg for dig.

Ang. din skorsten, så er det typisk et jernrør du bruger som røgrør. Det du skal se er hvordan din skorsten er indenvendigt. Er det mursten, isokern eller stålforing? Det kan din skorstensfejer også hjælpe dig med.

Udfordringen er at din røggas ikke er ret varm, og derfor skal der en isoleret kerne i din skorsten. (kan være du har det allerede)

Når du nu engang begynder at snakke med en smed, så skal du passe på ikke at lade dig "forføre" med historier om f.eks. at baxi er det eneste fyr der dur eller lignende. Jeg syntes man har hørt om en del historier hvor folk har mødt en negativ holdning imod deres ønske.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar