Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af Flemmingth » 12 mar 2011 21:04

Fyringsolie bliver kun dyrere :evil: , så nu skal den oliefyrede kedel UD !! og en stoker ind - men hvilken ??
Har i forgangne vinter registreret døgnforbrug på op til 17 liter (= ca. 170 kWh/d), så 15 kW må være rigeligt.
Spekulerede en kort overgang på at montere en Kroll brænder på kedlen, men ser at bioolie følger fyringsolieprisen, så det er opgivet.
Bor på landet så der skal være mulighed for andre brændsler end træpiller, så Woody/Scotte typen er ude af billedet.
De helt billige stokeranlæg har jeg ikke meget fidus til, så de er også ude af billedet, medmindre nogen kan overbevise mig om noget andet.
Lurer på en Benekov R15 med autotænd.
Er der noget der matcher den teknisk / prismæssigt ? ? ? - når det nu skal være til korn og andre lignende "løsagtige" brændsler, med træpiller som basis.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af snubbi » 12 mar 2011 21:19

hvad er budgete til kedel, hvad skal der primert fyres med ,korn, flis, pille ? lidt flere data så skal der nok komme nogle bud.

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af Keld » 13 mar 2011 01:49

Efter dit billede på profilen, ligner du en selvskover med egen motorsav. Du har i forvejen en brændekedel og akutank, så det er vel kun et pillefyr du skal have som sikkerhed, eller vil du helt stoppe med brændefyring? Du skriver at det skal kunne fyre med alternative brændsler,hvis du lukker ned for brændefyringen og fliser dit brænde, så vil jeg foreslå en KSM FX, men den er ikke billig at anskaffe, så hvis du vil forsætte med brændefyringen skal du vælge pillefyr som starter selv når der er behov.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af Albert » 13 mar 2011 08:48

En Twinheat er meget fleksibel med hensyn til brændsel,det er en Benekov også,men Twinheaten kan nok klare noget der er mere grov end Benekov.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af Flemmingth » 13 mar 2011 10:19

Budget: Det som det nu engang koster - dog uden at frådse :)
Skal ikke være Rolls Royce, og heller ikke billigt skrammel, men nærmere gedigen Toyota kvalitet til overkommelig pris.

Det er rigtigt at jeg i mange år har fyret med brænde. Brændet har alt sammen kostet gratis, idet jeg har ryddet op i omegnens læhegn og diverse mindre skovbeplantninger. Det er nu begyndt at svinde kraftigt i ledigt træ, og der er kommet konkurrence :( , så brændefyring vil nok være for aftagende, og ende med at blive sekundært.
Hvis jeg skal til at købe brænde som skal saves og kløves, vælger jeg nok at købe piller (og briketter når jeg falder over billige tilbud).
Kunne selvfølgelig også nøjes med at fyre med briketter i Vigas'en, men det kræver jo at man er hjemme dagligt, og det viljeg ikke binde mig til. Derfor pillefyring.
Flis har jeg fravalgt pga. omkostningerne til udenomsmaskineriet og opbevaringsfaciliteterne.

Så jeg går efter pillefyring som det primære, med mulighed for korn og andet "løst".
Vigas'en vil så komme i brug når billige briketter eller gratis brænde viser sig.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af Keld » 13 mar 2011 12:42

Så er det en stoker af god kvalitet du skal have, vælg nu en der er lidt for lille da du har vigassen du kan starte op de få gange om vinteren hvor stokeren ikke kan følge med. det vil give den beste fyringsøkonomi året rundt,

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af Bigfoot » 13 mar 2011 19:35

skulle du komme til at tænke på en baxi 1.5, så bor jeg jo kun lige ovre på roustvej, hvis sådan en skiderik skal anses....

Den kan godt nok ikke tænde selv, men den er ret så stabil i drift.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af Flemmingth » 13 mar 2011 20:19

Hej Bigfoot,

1000 tak for tilbudet. Baxi er én af dem jeg har overvejet, men den er gledet lidt i baggrunden, dels pga. prisen men også pga. manglende autotænd og andre tekniske finesser.
Det er ikke sikkert jeg får væsentlig bedre fyringsøkonomi med al den teknik, men trods 35 år som maskinmester og tekniknørd, har jeg stadig tendens til at falde for den slags tingel-tangel.
Nu er der lige 14 dages arbejde der skal erlægges langt hjemmefra.
Derefter ku' det godt være jeg kigger over alligevel, om ikke andet så for at se en Baxi i drift og få en generel snak om dit og dat. Det er jo egentligt lidt fjollet at sidde her og skrive, når afstanden ikke er større.
Sender dig nok en PB om 2-3 ugers tid.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af Bigfoot » 13 mar 2011 20:24

Flemmingth » 13 Mar 2011, 20:19 skrev:Hej Bigfoot,

1000 tak for tilbudet. Baxi er én af dem jeg har overvejet, men den er gledet lidt i baggrunden, dels pga. prisen men også pga. manglende autotænd og andre tekniske finesser.
Det er ikke sikkert jeg får væsentlig bedre fyringsøkonomi med al den teknik, men trods 35 år som maskinmester og tekniknørd, har jeg stadig tendens til at falde for den slags tingel-tangel.
Nu er der lige 14 dages arbejde der skal erlægges langt hjemmefra.
Derefter ku' det godt være jeg kigger over alligevel, om ikke andet så for at se en Baxi i drift og få en generel snak om dit og dat. Det er jo egentligt lidt fjollet at sidde her og skrive, når afstanden ikke er større.
Sender dig nok en PB om 2-3 ugers tid.
det er bare i orden.....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Oliefyr ud - stoker ind - men hvilken

Indlæg af Flemmingth » 13 mar 2011 20:36

Har efterhånden kigget på adskillige stokere.
Ka' det virkelig passe ? ? ? - at ingen matcher Benekow mht. autotænd, 0-100% modulerende drift, PC-opkobling, virkningsgrad, udgange til solvarme/akku.tank og hvad der ellers kan hægtes på.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar