Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte ældre pillefyr.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
skrot1

Re: Udskifte ældre pillefyr.

Indlæg af skrot1 » 30 nov 2018 21:38

Troldmand. skrev:
30 nov 2018 21:22
skrot1
Kigger du "aktive emner" Hvormange tråde handler så om pillefyr, der ikke kører efter hensigten / fejlfrit / problemfrit?
https://www.bolius.dk/danskerne-elsker- ... ler-45292/ Der var 100000 træpillefyr, og yderlige 20000 pilleovne i Dk , vel og mærke i 2016, og sikkert flere pt. Besvarer det dit spørgsmål, ydermere kræver et pillefyr man sætter sig lidt ind i sagerne, det gør en pumpe ikke.så langt skal du ha ret. Men at sammenligne nye pillefyr, med et fyr for bare få år siden, og påstå det er det samme, det kan kun skyldes uvidenhed. Fordi du måske har haft en ustabil gammel stokerslæde,du ikke har været tilfreds med, betyder jo ikke at alle nye pillefyr er ligesådan.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Udskifte ældre pillefyr.

Indlæg af Lintz » 30 nov 2018 21:53

Troldmand. skrev:
30 nov 2018 20:30
Folk er her fordi, de nye pillefyr har problemer.
Og der har du så en stor erfaring :? - eller du gætter vist lige nu.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Udskifte ældre pillefyr.

Indlæg af Troldmand. » 30 nov 2018 22:02

Lintz skrev:
30 nov 2018 21:53
Og der har du så en stor erfaring :? - eller du gætter vist lige nu.
Synes du, at pillefyrene er blevet mere problemfrie med årene?
Tværtimod synes jeg, der er kommet mange nye problemer til. Især hvad angår elektronik til fyrene, synes at have overtaget, fra da det kun handlede om smuld i pillerne.
Da jeg startede med pillefyr for ca.15 år siden, blev der kun talt om problemer, der handlede om dårlig pillekvalitet - især smuld i pillerne var dengang problemet. I dag er det helt andre problemer der trænger sig på.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Udskifte ældre pillefyr.

Indlæg af Lintz » 30 nov 2018 22:29

Troldmand. skrev:
30 nov 2018 22:02
Synes du, at pillefyrene er blevet mere problemfrie med årene?
Tværtimod synes jeg, der er kommet mange nye problemer til. Især hvad angår elektronik til fyrene, synes at have overtaget, fra da det kun handlede om smuld i pillerne.
Da jeg startede med pillefyr for ca.15 år siden, blev der kun talt om problemer, der handlede om dårlig pillekvalitet - især smuld i pillerne var dengang problemet. I dag er det helt andre problemer der trænger sig på.
Nu har jeg fulgt lidt med på sidelinjen i vel 4 tråde mener jeg hvor du kraftigt fremhæver din varmepumpe og jeg tror ikke at der er nogen der er i tvivl om at du mener den er guds gave til menneskeheden.
Først skulle der sammenlignes mellem kw og antal pillesække for at vise hvor meget du har sparet - Nu skriver du at man slet ikke kan sammenligne økonomi mellem varmepumpe og pillefyr.

At du så nu kommer med en påstand om at stort set alle nye pillefyr kører ad H. til er en direkte usalig begrundelse set fra min side.
- Og at varmepumper åbenbart bare kører og kører mens man sidder i lænestolen og drikker Marguerita.

Mon ikke at der er problemer i begge lejre - Nogle store og nogle små, for min del kan jeg sige at jeg har haft mit pillefyr siden 2011 og kan ikke ligefrem påstå at jeg har ligget og skruet som en gal i det.
Nogle få lys-sensorer samt el-tændere som er alm sliddele er den største udgift. 2 vvb´er og 3 cirkulationspumper kan man vist ikke give pillefyret skylden for.
Her bliver der tømt aske nok 1 gang måndeligt og fyldt pille på 1 gang ugentlig. Så vidt jeg lige husker skrev du vist et sted at du fyldte piller på 2 gange om året !!!! (kan godt være jeg husker forkert)

Troldmand - Du er glad for din varmepumpe, og det er bare godt men skal du anbefale sådan en bør du holde dig til saglige argumenter og lade være med at påstå at alle pillefyr faktisk er behæftet med fejl. - For det passer simpelthen ikke.
Prøv du selv at lave en optælling herinde og sæt det op mod de 100.000 pillefyr som der åbenbart er her i landet ifølge Skrot1 påstår.
En del af dem er også nye på området og flere laver en "fejl40" (som jeg også selv har gjort) fordi de enddu ikke helt kender til systemet.

Til sidst vil jeg lige nævne at dette forum jo primært er et pille/stoker forum hvor "Varmepumper" på et tidspunkt er blevet tilføjet så brugerantallet med varmepumper herinde er nok ikke så stort i forhold til dem som har pille/stoker.
Hvis der findes et forum derude med varmepumper som primært varmekilde vil der nu nok være en del der som har småproblemer af den ene eller anden art.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Udskifte ældre pillefyr.

Indlæg af Troldmand. » 30 nov 2018 22:59

Lintz skrev:
30 nov 2018 22:29
Nu har jeg fulgt lidt med på sidelinjen i vel 4 tråde mener jeg hvor du kraftigt fremhæver din varmepumpe og jeg tror ikke at der er nogen der er i tvivl om at du mener den er guds gave til menneskeheden.
Først skulle der sammenlignes mellem kw og antal pillesække for at vise hvor meget du har sparet - Nu skriver du at man slet ikke kan sammenligne økonomi mellem varmepumpe og pillefyr.

At du så nu kommer med en påstand om at stort set alle nye pillefyr kører ad H. til er en direkte usalig begrundelse set fra min side.
- Og at varmepumper åbenbart bare kører og kører mens man sidder i lænestolen og drikker Marguerita.

Mon ikke at der er problemer i begge lejre - Nogle store og nogle små, for min del kan jeg sige at jeg har haft mit pillefyr siden 2011 og kan ikke ligefrem påstå at jeg har ligget og skruet som en gal i det.
Nogle få lys-sensorer samt el-tændere som er alm sliddele er den største udgift. 2 vvb´er og 3 cirkulationspumper kan man vist ikke give pillefyret skylden for.
Her bliver der tømt aske nok 1 gang måndeligt og fyldt pille på 1 gang ugentlig. Så vidt jeg lige husker skrev du vist et sted at du fyldte piller på 2 gange om året !!!! (kan godt være jeg husker forkert)

Troldmand - Du er glad for din varmepumpe, og det er bare godt men skal du anbefale sådan en bør du holde dig til saglige argumenter og lade være med at påstå at alle pillefyr faktisk er behæftet med fejl. - For det passer simpelthen ikke.
Prøv du selv at lave en optælling herinde og sæt det op mod de 100.000 pillefyr som der åbenbart er her i landet ifølge Skrot1 påstår.
En del af dem er også nye på området og flere laver en "fejl40" (som jeg også selv har gjort) fordi de enddu ikke helt kender til systemet.

Til sidst vil jeg lige nævne at dette forum jo primært er et pille/stoker forum hvor "Varmepumper" på et tidspunkt er blevet tilføjet så brugerantallet med varmepumper herinde er nok ikke så stort i forhold til dem som har pille/stoker.
Hvis der findes et forum derude med varmepumper som primært varmekilde vil der nu nok være en del der som har småproblemer af den ene eller anden art.
Lintz.
Det er som alt ,vad jeg skriver om varmepumpe skal dolkes til jorden.
Jeg fejlciteres gang på gang på det groveste. Du skriver, du har fulgt med på sidelinjen. Du har ihvertfald ikke forstået budskabet!
Ved mindste mulighed, benytter man sig af at gå i flæsket på mig. Om det er fordi man ønsker mig hen hvor peberet gror, ved jeg ikke.
Da jeg oprettede tråden, var det udelukkende for at interesserede kunne følge en varmepumpe over en vinter. Og da stokerpro havde en mulighed for varmepumpe snak, blev det sådan.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Udskifte ældre pillefyr.

Indlæg af Lintz » 30 nov 2018 23:15

Troldmand. skrev:
30 nov 2018 22:59
Lintz.
Det er som alt ,vad jeg skriver om varmepumpe skal dolkes til jorden.
Jeg fejlciteres gang på gang på det groveste. Du skriver, du har fulgt med på sidelinjen. Du har ihvertfald ikke forstået budskabet!
Ved mindste mulighed, benytter man sig af at gå i flæsket på mig. Om det er fordi man ønsker mig hen hvor peberet gror, ved jeg ikke.
Da jeg oprettede tråden, var det udelukkende for at interesserede kunne følge en varmepumpe over en vinter. Og da stokerpro havde en mulighed for varmepumpe snak, blev det sådan.
Du kommer med nogle påstande som du absolut skal regne med at folk vil argumenterer imod.
Jeg føler ikke at du bliver dolket men jeg vil nok sige at med nogle at de ting du er kommet med stille du dig selv lidt ind foran skiven.

Bliv du endelig ved med at komme med nogle data omkring forbruget på din varmepumpe her hen over vinteren - Så har folk noget at forholde sig til.
Men at komme med usaglig ting som at påstå at alle pillefyr er behæftet med fejl er der ingen der kan bruge til noget.

Og så tror jeg vi i det mindste i denne tråd skal stoppe her og komme ind på sporet igen hvad ang trådstarters spørgsmål.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Udskifte ældre pillefyr.

Indlæg af thermik » 30 nov 2018 23:25

Troldmand. skrev:
30 nov 2018 20:30
Er du væk 4 uger af gangen, skal du slet ikke tænke på pillefyr. Nok er de blevet med selvrens og masser af anden elektronik. Fakta er bare, de kører ikke en pind bedre, end da man selv måtte svejse sin pille brænder samme. Folk er her fordi, de nye pillefyr har problemer. Nok mest på grund af formegen fikumdik ;-)
Har du et gammelt fyr stående, kan du få energitilskud til at skrotte det. Er det rigtig gammelt og umoderne, uden energimærkat, kan du få meget i energitilskud.

Nedsat elpris. Afhænger af forbrug. De første 4000KW timer er til fuld pris. Hvad der er af forbrug derover, får du lidt over 80øre i nedslag pr. KW time.
Det vil sige, du kommer til at betale ca. 1,5 kr pr. KW time der bruges over de 4000KWh.
120m2 hus med gulvvarme. Her vil jeg stile efter en 5kw luft vand pumpe. Panasonic har en 5kw luft vand, som du selv må sætte op. Til garagen vil en luft til luft måske være at foretrække. Du må selv sætte den op, men der skal der montør til at starte den op, da den kræver apparatur til opstart som man ikke normalt selv har .
Kæft noget ævl! Kan du ikke snart selv give dig mundkurv på igen som i en tidligere tråd (dog kan jeg se det ikke holder stik) man får jo nærmest et ønske om den internet forbindelse ikke var blevet lavet og der for evigt måtte være internet mangel på den matrikel.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Udskifte ældre pillefyr.

Indlæg af MichaelK » 01 dec 2018 02:46

Det er rigtigt at mange pillefyr fungere ganske uproblematiske, herunder undertegnedes.
Derfor findes der naturligvis også et pillefyr, der kan opfylde trådstarters behov. Det rigtige
anlæg vil kunne køre i et helt år, uden nogen former for tilsyn. Det kræver naturligvis at man
finder et godt produkt, der kan opfylde disse ønsker. Jeg har selv et fyr i den kategori, men
har dog sparet det automatiske pillesug væk, og skal selv fylde piller på. Siden mit fyr blev
installeret, så er de østrigske kvalitetsfyr kun blevet endnu bedre.

Jeg har en Windhager BioWin som jeg er yderst tilfreds med. Dette fyr, i en nyere og godkendt
udgave, er bestemt en mulighed. Jeg vil dog alligevel gerne anbefale et besøg ved et helt andet
mærke, nemlig www.hargassner.dk Simpelthen fordi jeg synes at det ikke bare er kvaliteten
af fyret, der skal være tip top, men også salg og service

Firmaet er landsdækkende, og forhandler nogle virkelig lækre kvalitetsfyr. Desuden er
Bent Christensen, der står bag, en yderst troværdig og serviceminded person. Han yder
helt klart en uovertruffen kundeservice, og er altid klar med svar på dine spørgsmål :great:

Jeg ved godt at Hargassner, som Winhager, høre til den dyrere gruppe af pillefyr, men jeg
mener det er værd at kigge på. Især når man ser på trådstarters behov for, at fyret kan klare
sig selv i længere perioder. Selvfølgelig kan man aldrig garanterer, at ting ikke vil gå i stykker
på et tidspunkt. Det er dog min personlige erfaring, at kvalitetsprodukter har længere perioder
mellem evt. fejl, end billigere alternativer.


Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar