Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra olie til alternativ helt blank og uden for mange penge.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
edge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29 jul 2018 12:57

Skift fra olie til alternativ helt blank og uden for mange penge.

Indlæg af edge » 29 jul 2018 13:52

Hejsa i forummet.
Jeg står og skal skifte min varme kilde som er oliefyr med egen skorsten der både bruges til varmt vand og varme på ca 110 m2
der er en side fløj på huset samt et værksted der har været opvarmet seperat af et oliefyr og et brændefyr (gl. salemander kedel )
disse to ting har deres eget sikret fyr rum og skorsten, der forefindes et lille extra rum ved siden af der evt kunne bruges til en vand tank
som det fremgår er der to kredse med rediator og også to cirkulations pumper. det samlede areal der skal dækkes er ca 280 m2.
drømmen er at koble de to kredse samme og bruge oliefyret i hoved huset til at leverer varmt vand og intet andet dette for at undgå evt for meget
pause fyring, tanken er at sætte haner ind ved oliefyrets retur og udgang til radiatorene og så ellers koble de to kredse sammen til en
Fra tid til anden har jeg adgang til billig grov flis så jeg ville gerne have et anlæg der skal kunne piller og flis, da pengene er meget meget små
skal det helt klar være en brugt løsning og gerne en der ikke er for elektronisk og sart.
tanken er at pille det gamle brændefyr og det gamle olifyr fra der står i værkstedet og så simpelthen slutte det nye/brugte anlæg til
evt med ny cirkulationspumpe da der er flere radiatore at trække.
Hvad siger i ? gerne med link til anlæg
gerne faldgrupper og ulemper ud over risikoen ved et brugt anlæg
:shock: :shock: :shock:


Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Skift fra olie til alternativ helt blank og uden for mange penge.

Indlæg af Pawgs » 29 jul 2018 17:39

Og hvad er dit budget så?

edge
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 29 jul 2018 12:57

Re: Skift fra olie til alternativ helt blank og uden for mange penge.

Indlæg af edge » 29 jul 2018 18:38

tjaa alt imellem 0 og 10000 jeg skal bare have det til at holde i
4 års tid så skulle jeg kunne købe et helt nyt anlæg
diverse tilslutninger klare jeg et langt stykke af vejen selv
skulle behovet opstå er her en vvs til rådighed
huset er lidt under medium isoleret

pendec

Re: Skift fra olie til alternativ helt blank og uden for mange penge.

Indlæg af pendec » 30 jul 2018 17:13

med 10k får du ikke meget, måske heller ikke brugt, måske når det er ulovligt at sætte op igen :) Og så godkender skorstensfejer nok ikke opstilling.

Hvis du er alene, så kan en VVB(el) og en varm-luft blæser*2 løsning måske være nok.
Dit primære opholdssted kan nok klare 1 varmluft blæser til 110m2 , spørgsmålet er om det også vil være nok til dit andet rum(værksted).
Det kan være det ryger lidt over 10k hvis din eksisterende VVB ikke har elpatron du kan bruge.

Et forslag men måske ikke super, da det tilsvarende måske er dyrt i el, men så husk at du får pris nedslag over 4k kwh forbrug ved el som primær varme kilde.


Besvar