Hej alle
Her en lille update fra mit projekt.
Jeg har de seneste dage (med -5 til -10 grader) logget et behov på maksimalt 20kW døgnet rundt og et par af de andre dage omkring 17-19kW. Dette er ved de nuværende 710m2. Dette ligger meget godt i tråd med min energiberegning som siger 18kW gennemsnit i februar måned ved et årligt energibehov på 110kWh/m2. Pillefyret kan ikke klare de her dage. Jeg kan til nøds presse 20-22kW ud af det, men kun i nogle timer før det igen skal renses uden ydelsen falder. Med rensning og renblæsning har det således ikke 100% oppetid, og der er simpelthen ikke nok kapacitet til at de kan indhente det tabte. Jeg kører derfor med brændefyret de her dage, det kræver én optænding morgen og én aften.
De 110kWh/m2 er justeret efter det nuværende forbrug, og jævnfør Teknologisk institut ligger dette år cirka 19% under normalåret, det justerede energibehov bør derfor være 130kWh/m2. Hvis jeg indtaster 850m2 og 130kWh/m2 i min energiberegner vil gennemsnittet for februar blive 26kW. I teorien bør jeg således kunne nøjes med et RTB 30kW (ydelse 26-28kW) og dermed være i hus (under forudsætning at det i den helt kolde tid kan køre 100% i flere dage. Alternativet er et RTB 50kW, og med det vil jeg altid ligge på maksimalt 50% ydelse. Resten af året ville et RTB 50kW være alt for stort da det først er hen imod November jeg kommer over 10kW ydelse. Alternativt skal jeg købe 2x16kW, men føler det bliver for dyret og ikke mindst besværligt. Min plan er stadig at have en 500 eller 1000 liters buffertank til solvarme.
Pillefyret skal også varme noget af denne tank op for at sikre stabilitet ved et variende forbrug. Jeg har over tid fundet ud af, at det er noget værre rod at have en kedelpumpe/shunt + en fremløbsshunt uden at have en buffer i midten. Den kraftige fremløbspumpe kan overstyre kedelshunten og dermed lave rod i hele reguleringen. Ved at have en buffertank vil jeg bryde denne forbindelse og pillefyret og fremløbsshuntens flow kan således ikke påvirke hinanden. Jeg har brug for den kraftige fremløbspumpe kvag det store anlæg. Med sådan en buffertank, så ville et RTB50kW måske være okay da det så varmer tanken op til et set-point (e.g. 85grader) - slukker og starter op igen når vandet er 55 grader.
Nogle der har noget input til dette?
I øvrigt flader mine beregning for energibehov per graddag lidt ud og jeg synes beregningen giver god mening.
kwh/graddag TI
Oktober 18.99 kWh/graddag
November 20.38 kWh/graddag
December 22.07 kWh/graddag
Januar 22.25 kWh/graddag