Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody Stoker med Opop 412 kedel

Her kan du skrive en anmeldelse at dit anlæg.
Det kan være stoker, pillefyr, brændekedel, solvarme, oliefyr, vindmølle, solcelle osv.
Forumregler
Følgende skal indgå i beskrivelsen:

1. En overskrift med anlægets officielle handelsnavn og type.
2. Gerne en beskrivelse/gennemgang af anlæget.
3. Gerne hvorfor du valgte dette 'anlæg frem for andre alternativer (fordele/ulemper).
4. Hvor let er driften/betjening af anlæget (herunder påfyldning af brændsel, rengøring af kedel osv.).
5. Beskrivelse af, hvad der eventuelt har været af driftstop, samt grunden hertil.
6. Har du billeder af "vidunderet", vil læserene helt sikkert værtsætte dette. Er dog ingen betingelse.

Vær opmærksom på at alle anmeldelser skal godkendes inden de kan læses. Derfor kan dit indlæg ikke læses umiddelbart efter det er skrevet.
Besvar
start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Woody Stoker med Opop 412 kedel

Indlæg af start2008 » 04 feb 2008 22:51

Jeg havde haft et Benekov R15 fyr, men da der havde været nogen problemer med det, indvilgede Ligaro i at tage det tilbage, fin service.
Problemet var bare at jeg fra dag til dag stod uden varme i marts måned 2007. Derfor blev researched efter ny Stoker ikke så grundig.

Jeg ville gerne have et fyr der kunne tænde og slukke selv, havde en høj virkningsgrad, og var nemt at gøre rent.
Jeg ville oprindeligt også have haft et fyr der kunne fyre med andet end træpiller.
Jeg havde hørt at der var blandede erfaringer med kornfyring i Baxi.
Andre fyr der var gode til og fyre med korn (Reka & Twin Heat) var meget dyre, og da de generelt ikke kunne tænde selv, valgte jeg woodyen.
22.000 kr. for Stoker, snegl, pillemagasin og PC interface var heller ikke noget der talte imod valget af woodyen, men det der var vigtigt for mig var at få noget der duede.

Det gode ved Woody/opop er at brænderen/kedel er meget nem at gøre rent, og generelt køre problemfrit.
Dog kræver brænder piller af god kvalitet da der ellers lægger sig slagger yderst på brænderen, der skal fjernes for ikke at kvæle ilden. Ved piller af god kvalitet skal brænder måske rengøres hver 14 dag. ved medium kvalitet hver 2-3 dag (det oplever jeg nu med HP piller fra Statoil) ved dårligere piller kræver brænder rengøring op til 2 gange om dagen.

Der er dog en hel del minuser ved woodyen.
Det værste er en væsentligt dårligere virkningsgrad end hvad jeg kunne opnå med Benekovén. Jeg vil anslå at forbruget er 20 % højere med Woodyen. Specielt syntes jeg forbruget af piller er højt ved lav last/mange start stop.

I begyndelsen var det helt galt, men der var to faktorer der hjalp væsentligt på virkningsgraden:
Der er et indbyggede auto beregningsprogram, man afmåler hvor mange piller, sneglen giver på en bestemt tid. dette tal taster man ind i styringen, og brænder skulle være indstillet. I mit tilfælde var det helt hen i skoven. Manuelle indstillinger virker meget bedre.
Den anden ting var at fyret havde 200 start/stop i døgnet. Fyret tændte, og regulerede lynhurtigt op til 100 %, 10 minutter efter opstart var vand temperaturen steget 20 C, og fyret stoppede. Naturligvis kan optimal forbrænding ikke opnås når den indfyrede effekt ændrer sig så meget. Efter trimning af PID regulering kom der dog styr på dette.

Det ovenstående lyder naturligvis indlysende, men jeg brugte meget langt tid på at opnå gode indstillinger, specielt PID reguleringen drillede.

Der er også en anden skavank som Woody deler med mange andre faldstokere. det er at jeg har målt at snegl giver 40 % flere piller med en type piller, frem for en anden type piller = 40 % for meget (eller for lidt) luft til forbrændingen. Og generelt er doseringen fra snegl ikke særlig ensartet.
Det der kan gøre mit anlæg dårligere end andre Woody anlæg, er at jeg har en snegl på 2,3 meter, mod normalt 0,8 meter (tror jeg nok) Min snegl er samtidigt er meget stejl. jo kortere snegl, og jo mere fladt snegl ligger. Jo mere ensartet dosering.

Jeg har brugt fyret til at lave varmt vand i sommers, men kan ikke anbefale det. Jeg måtte skifte 2 eltændinger, og pilleforbruget var dyrere end hvis jeg havde brugt el.

Opop kedlen har de indlysende fordele at den er meget nem og gøre rent, og at man ser direkte ned på flamme under justering. Desværre er den utæt i låger, kedel er relativt dårligt isoleret. Og så brænder flammen lige ind i kedelsiden, hvilket helt sikkert vil forkorte levetiden. Men så kan man jo glæde sig over at den kun koster 5500 kr.

PC interface virker fint. Men kræver at det er forbundet til en tændt pc 24 timer i døgnet.

Det værste ved anlægget er den fuldstændige mangel på service man oplever fra Nordjysk Bioenergi (NBI)
Styringen brændte af en torsdag, fredag morgen blev de kontaktet, de sagde jeg skulle ringe til dem når jeg kom hjem fra arbejde. Tog hjem kl. 12, men kunne ikke komme i kontakt med nogen. Mandag fik jeg af vide at jeg kunne sende brænder/styring ind til reparation. Ikke det man ønsker at høre midt i fyrings sæson

Hvis jeg ikke have haft en anden stoker før, tror jeg at jeg havde været tilfreds med woodyen, da den generelt ikke kræver ret meget arbejde, men da jeg har brugt langt tid på at optimere på det lidt høje forbrug syntes jeg at jeg er faldet over en del ting der ikke er optimalt.

Jeg bruger 8 tons træpiller til at varme 135 m2 op. Jeg har solvarme til varmt vand, om sommeren.

I må gerne se anlæg


Besvar