Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronens Pellmax UB m. Viking Bio 20

Her kan du skrive en anmeldelse at dit anlæg.
Det kan være stoker, pillefyr, brændekedel, solvarme, oliefyr, vindmølle, solcelle osv.
Forumregler
Følgende skal indgå i beskrivelsen:

1. En overskrift med anlægets officielle handelsnavn og type.
2. Gerne en beskrivelse/gennemgang af anlæget.
3. Gerne hvorfor du valgte dette 'anlæg frem for andre alternativer (fordele/ulemper).
4. Hvor let er driften/betjening af anlæget (herunder påfyldning af brændsel, rengøring af kedel osv.).
5. Beskrivelse af, hvad der eventuelt har været af driftstop, samt grunden hertil.
6. Har du billeder af "vidunderet", vil læserene helt sikkert værtsætte dette. Er dog ingen betingelse.

Vær opmærksom på at alle anmeldelser skal godkendes inden de kan læses. Derfor kan dit indlæg ikke læses umiddelbart efter det er skrevet.
Besvar
nemocharley

Värmebaronens Pellmax UB m. Viking Bio 20

Indlæg af nemocharley » 09 okt 2015 18:26

1. Värmebaronens Pellmax UB m. Viking Bio 20 brænder kombineret med et solvarmeanlæg fra Varmtvandfrasolen.dk (Mini-anlæg).

2. Anlægget blev sat op i sommeren 2013. Viking Bio brænderen er fra det svenske firma Värmebaronen, den har tre indstillinger 15kw, 15-20kw eller bare høj ydelse på 20kw. Det er ligeledes muligt at køre med forsinket start på op til 135min. Brænderen modulerer ikke, men starter op ved en bestemt temperatur og slukker når en bestemt temperatur er nået, enten over termostaten i kedlen eller via en føler i en akkumuleringstank. Pillefyret kan fint køre uden buffertank, men er ifølge producenten skabt med kombianlæg for øje (typisk solvarme, men både brændekedel og varmepumpe benytter sig akkumuleringstanke). Målet er få lange tændings/forbrændingsfaser og lange pauser, for en god fyringsøkonomi. Man kan sige at min buffertank er centrum i varmeanlægget, da det er herfra varmen sendes ud i huset. Om sommeren (reelt fra midt april til midt oktober) er fyret helt slukket, solvarmen og elpatronen (overskudsstrøm fra solceller) tager sig af varmebehovet i den periode.

Solvarmeanlægget er er egentlig udmærket beskrevet på Varmtvandfrasolens hjemmeside, så jeg henviser dertil. Eneste forskel er at jeg har brugt 60 rør istedet for de 3 plane fangere, som er i standardpakken. I praksis betyder det, at jeg i højsommeren skyder overskudsvarme i cirka 40m2 tung gulvvarme for at undgå, at det bliver for varmt i tanken.

3. Jeg valgte pillefyret fordi det virkede robust, var enkelt (jeg er ikke håndværker-typen) uden for meget lir (net forbindelse er godt nok en mulighed over solvarmestyringen, men jeg gider ikke bruge tid på den slags). Den danske forhandler var meget reel, han delte rundhåndet ud af hans viden, sine synspunkter uden at oversælge eller tale andre mærker ned. Han var rigtig god til at forklare hvad fyret kunne, og hvad det ikke kunne - hvilket til syvende og sidst gjorde udslaget for mig. Erfaringer fra et svensk forum har bekræftet mig i min vurdering. Pillefyret minder på mange måder om Atmos dxxp kedlerne med A25 brænder, selvom de er designet ret forskelligt.

Solvarmen blev valgt fordi, den sender varmen ud i huset direkte, og varmen til brugsvand hentes via varmtvandsstationen. Dette blev gjort ud fra en tro på, at det samlet set ville gøre solvarmen mest effektiv. Efterfølgende har jeg lært, at det nok er marginaler, når man alligevel har tung gulvvarme. En almindelig 300l solvarmebeholder og masser af rør på taget, havde været ligeså fint (og en tand billigere måske). Jeg har dog stadig den fordel, at fyret kan få lov til at varme akkutanken noget hårdere end hvad der ville være godt for en almindelig solvarmebeholder, hvilket jo gør at jeg kan eksperimentere med lidt længere forsinkelser på opstarten. Forhandler af solvarmen var meget vidende, og har været en god hjælp til det meste.

4. Fyret og især kedlen er nem og brugervenligt lavet. Men da det er uden automatik, så skal man selv rense (den nye Viking Bio 200 har mekanisk rens og digital styring). Derfor er det ikke uvæsentligt, hvort stort et forbrug man har, og hvilken kvalitet træpiller man bruger. Hurtig rengøring tager 5-7 min, grundig rengøring inkl asketømning (der kan være aske fra cirka 1½ palle i askeskuffen), brug af askesuger, opfyldning af 120kg magasin og lidt oprydning tager 20-25 minutter. Jeg rengør fyret 4-5 gange om året inkl. 1-2 grundige rengøringer.

Solvarmen er af god kvalitet og passer sig selv, udover at man self. skal holde øje med det basale vedligehold. Det gik dog ikke helt uden problemer, da både styring og følere var rigget forkert til i starten (af en smed, som ikke har noget at gøre med de nævnte forhandlere).

5. Efter fyret var blevet stillet korrekt ind, har det kørt uden problemer. Den lange ½års pause lader heller ikke til at være et problem. I starten gik det let ud, men det var fordi startdoseringen var for mager, og trækstabilisatoren var ikke indstillet optimalt, hvilket blev tydeligt i blæsvejr fra syd-vest (min skorsten er knap 6m høj, isokern med 150mm lysning, hvilket ifølge manualen skulle være fint), men også her viste forhandler fornemt ansvar og var uden beregning på et hurtigt indreguleringsbesøg.

Mht. solvarmen skulle der til sidst en professionel ud og rede kastanjerne ud af ilden. For mig har det været en lektion i, at hvis man som teknik-spasser køber noget, der ikke er så udbredt, så vær sikker på, at der er et professionelt netværk i nærheden.

6. Der er billeder under min profil, og yderligere diskussion/kritik i denne tråd: viewtopic.php?f=19&t=14402


Besvar