Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pellx+viadrus u22 kedel

Her kan du skrive en anmeldelse at dit anlæg.
Det kan være stoker, pillefyr, brændekedel, solvarme, oliefyr, vindmølle, solcelle osv.
Forumregler
Følgende skal indgå i beskrivelsen:

1. En overskrift med anlægets officielle handelsnavn og type.
2. Gerne en beskrivelse/gennemgang af anlæget.
3. Gerne hvorfor du valgte dette 'anlæg frem for andre alternativer (fordele/ulemper).
4. Hvor let er driften/betjening af anlæget (herunder påfyldning af brændsel, rengøring af kedel osv.).
5. Beskrivelse af, hvad der eventuelt har været af driftstop, samt grunden hertil.
6. Har du billeder af "vidunderet", vil læserene helt sikkert værtsætte dette. Er dog ingen betingelse.

Vær opmærksom på at alle anmeldelser skal godkendes inden de kan læses. Derfor kan dit indlæg ikke læses umiddelbart efter det er skrevet.
Besvar
kentwj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 mar 2007 18:45
Mit fyr: Pasat C1+ og pellx p21
Areal: 175
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: ca20 kg
Årligt forbrug: ca5,5 tons
Geografisk sted: Hårlev Stevns

pellx+viadrus u22 kedel

Indlæg af kentwj » 10 jan 2008 00:06

Hej.

Efter at have fyret med brænde i ca.20år, og min ellers udmærkede salamander-kedel var ved at blive lidt tynd i elementerne,synes jeg det blev tid til noget nyt grej.

Så det var ud og se hvad der var på markedet, og puha hvor var og der meget at tage stilling til, men efter moden overvejelse blev det til dette anlæg:

pellx p20 brænder,købt hos søren rasmussen,ejby pris 15900,-og en viadrus u 22 støbejernskedel,købt hos vvs-eksperten,roskilde pris knapt 8000,-.

mont af brænder var ikke noget prob.mont-flange følger med brænder, der skal laves et hul i nederste låge på kedel, dette har jeg selv gjort med en stiksav,en god klinge og noget tålmodighed, kan også få søren rasmussen eller anden vvs-mand til at montere brænderen.

Opstart af brænderen er rimeligt simpel, der følger en god brugervejledning med (dansk),deri står der en anbefalet fabriks-indstilling, det omhandler hvor stor en opstarts og drift-dose den skal have og hvor megen luft,lav og høj drift,og start og sluk temperatur.følger man dette er brænderen kørende i løbet af en time.

Brænderen er på 20kw,men kan justeres fra 12,5kw-27kw, og kedlen er en 29kw type, det anbefales ikke at kedlen ikke er for lille, da det giver mange start stop.der skal ikke monteres nogen former for tilbagebrandslukning,da brænderen slukker helt ned,når max temp. er nået(ingen pausefyring)skulle det værst tænkelige ske,at der skulle ske tilbagebrand,så smelter pille-tilførselsslangen.

Jeg købte anlægget i 2006, til opstart i oktober og frem til maj,hvor min combi-vandvarmer på 110l,tager over,og brugte ca 5,5ton til forbrugsvand+opvarmning af 175kvm,har prøvet at køre i en periode i sommers,forbrug 10-12kg pr.dag.og det er med en indstilling af brænderen til 15kw.brændrøret renses hver 14.dag og kedlen 1 gang om måneden, sammenlagt ca 1,5 time pr.mdr.
Kedeltypen er nok ikke den mest effektive,røggas temp. ca 190+, men er ikke så sart med hensyn til retur-vandstemp.(tæring),og kan bruges til brændefyring, om galt skulle være.
brænderen har kørt uden problemer,der er eftermonteret et udblæsnings-system,som gør at rensnings-intervaller øges,afhængig af pillekvalitet,som er en ulempe ved denne brænder, den tåler ikke alt for dårlig kvalitet piller,rapspiller deriblandt, det kan der læses om andetsteds på dette forum.

Jeg kan kun anbefale dette anlæg,brænderen funger uden prob. er let at starte op og justere på,valget af kedeltype kan man altid diskutere,men der er jeg gået lidt på kompromis.anlægget er godkendt af skorstensfejeren uden problemer.hvad angår service,ja så har jeg ikke haft brug for det endnu,men har fået mange gode råd,både fra vvs-eksperten og søren rasmussen. :)

Stiller mig gerne tilrådighed,for evt.fremvisning,eller gode råd.

mvh Kentwj. icon_cheesygrin.gif
DEN LYKKELIGE PELLX-MAND MED SOLFANGER


Besvar