Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BioWin 100 Eksklusiv uden automatisk pillesug

Her kan du skrive en anmeldelse at dit anlæg.
Det kan være stoker, pillefyr, brændekedel, solvarme, oliefyr, vindmølle, solcelle osv.
Forumregler
Følgende skal indgå i beskrivelsen:

1. En overskrift med anlægets officielle handelsnavn og type.
2. Gerne en beskrivelse/gennemgang af anlæget.
3. Gerne hvorfor du valgte dette 'anlæg frem for andre alternativer (fordele/ulemper).
4. Hvor let er driften/betjening af anlæget (herunder påfyldning af brændsel, rengøring af kedel osv.).
5. Beskrivelse af, hvad der eventuelt har været af driftstop, samt grunden hertil.
6. Har du billeder af "vidunderet", vil læserene helt sikkert værtsætte dette. Er dog ingen betingelse.

Vær opmærksom på at alle anmeldelser skal godkendes inden de kan læses. Derfor kan dit indlæg ikke læses umiddelbart efter det er skrevet.
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

BioWin 100 Eksklusiv uden automatisk pillesug

Indlæg af MichaelK » 11 dec 2007 00:34

Hej

Har lige (August 07) fået skiftet mit gamle forslugne oliefyr (Virkningsgrad 70-75%) fra sidst i 70'erne ud med dette pillefyr.

http://www.titanheating.dk/fileadmin/br ... 05_DAN.pdf (Kræver Acrobat Reader el. tilsvarende)

Fyret forhandles af Titan Heating i Hobro, og er fremstillet af Winhager i Østrig. Efter en del undersøgende arbejde på
nettet, faldt valget på netop dette pillefyr. Af årsagerne kan nævnes:


Fordele:

Testet og godkendt af DTI med en udnyttelsesgrad på ca. 95,6 % (opnåes b.l.a ved den kontinuerlige automatiske rensing af fyret)
Fuldautomatisk drift (herunder automatisk rensning af brændskål og hedeflader)
Stor askeskuffe (indeholder aske efter ca. 6,5 tons piller alt efter kvalitet)
Modulerende drift
Digital MES modul central varmestyring (1 stk. tilkøbt, kan udvides med flere)
Mulighed for tilslutning af supplerende varmekilder ( Solvarme o.a.)
Garanti for at man også om 15 år kan købe reservedele til denne model
Set over de sidste 10 år er der ingen kendte tilfælde af tilbagebrand i snegl (muligvis grundet faldstoker opbygningen o.a.)
Kan opgraderes fra 10 KW til 15 KW med anden brændskål og software og intet andet
Godkendt til lukket ekspansion

Ulemper:

Prisen 75.000,- plus montering (dog omfatter denne pris VVB med elpatron, MES modul, motormixer, trækstabilisator, og MOMS)

Kan kun fyre med piller helst 6 mm. men kan dog andvende 8 mm. men med deraf følgende større slid på snegl, gear, og motor.
VVS'eren der installerede fyret sagde, at en forventet levetid på snegl og motor var ca. 12 år, hvis jeg kun fyrede med 6mm. piller.
Han fortalte at jeg ved fyring med 8 mm. piller kun kunne forvente en levetid på ca. 10 år på snegl og motor. At 8 mm. i hovedregelen
er billigere end 6 mm. mente han ikke kunne opveje de 2 års mindre levetid på disse dele. ( jeg har kun hans ord for denne påstand).


Konklusion:

Efter 4 mdr. drift kan jeg forløbigt konkludere, at fyret fungerer 100 % som forventet. Jeg åbnede første gang til brændkammeret
da fyret havde kørt ca 1 md. Ingen slagger og en fin lys grå aske uden den mindste spor af uforbrændte piller.
Som totalt newbie på dette område, skal det da lige nævnes, at jeg fyre med 6 mm. piller af et Norsk fabrikat kaldet Norpellets med
en brændværdi på 4,7 Kwh/kg. Min lokale træpillepusher har sagt det er en god kvallitet til prisen (2000,- pr. ton og pakket i lufttætte
12 kg sække). Dette kan nok gøres bedre, men i første forsøg er det vist udmærket. Prisen pr. ton holder sig inden for mit budget.

At forudbestemme et årligt pilleforbrug har været svært. Jeg har et hus på ca. 250 kvm. fra 1891 i 3 plan, hvor ca. 1/2 delen er op-
varmet. Den enste form for isolering i hele huset, var indtil i foråret super lavenergi termoruder i hele huset (35 stk). På dette tidspunkt
var olieforbruget hel årligt inkl. varmt vand ca. 3000 liter. Dette svare i grove træk til ca. 6 tons piller.
Huset er siden blevet hulmursisoleret med flamingo granulat, der efter isoleringsfirmaet skulle give en besparelse på ca. 25 % i varme-
forbruget. Desuden skulle installationen af MES modulet yderligere kunne spare op til 1 tons piller, ved en bedre styring af varmen i
huset. Alt i alt regner jeg med et helårligt forbrug på ca. 5 tons piller, men jeg gider ikke sidde og fryse så skulle forbruget snige sig
op i nærheden af 6 tons, så forstyrre det ikke min nattesøvn icon_cheesygrin.gif Det gennemsnitlige pilleforbrug har indtil nu ligget på
10-20 kg. i døgnet, inden fyrringsæsonen rigtig kom igang var det endnu mindre. Elpatronen i VVB'en skal så sørge for vamt vand uden
for fyringssæsonen, da fyret i denne periode vil været slukket.
Temperatur indstillingen på MES'en er pt. 20,5 grader i hele huset undtagen soveværelset (der er lukket for varmen), samt brug af natte-
sænkning til 18,5 grader.

Med hensyn til selve installationen af fyret, var der lige et par overraskelser. I følge Titan Heating skulle udgiften til denne være ca. 3500,-
Men da min bedstefar i 70'erne selv havde lavet fyrrummet med tilhørende VVS installationer, kræves der nok ikke den store uddannelse til
at regne ud, at rørføring og materialevalg ikke lige levede op til dagens lovkrav og standarder.
Derfor måtte VVS manden ud i en større ombygning af selve fyrrummet. Han brugte 19,5 time på hele arbejdet til en pris af 18.500,- inkl.
materialer. Dertil skulle jeg have en elektrikker til at installere strøm, herunder ny gruppe på eltavlen, jordspyd, samt opsætning og lednings-
føring til MES modulet. Det brugte han og en lærling 6 timer på til en pris inkl. materialer på 6.500,- Altså installationsomkostninger på hele
anlæget på i alt 25.000,- Alle omtalte priser er inkl. moms!

Dertil er der jo så selve fyrrummet. Kravet fra forsikringen var klart. Indretningen skulle udføres efter BTV 32, og derudover krævede de
at jeg monterede en branddør (BD30). Skorstensfejeren ville have 2 lag gips på loftet, men ingen branddør. Branddøren er heller ikke et
krav efter BTV 32, men ene og alene et krav fra forsikringen! (særlige regler gælder for fyr placeret i udhuse el. lader, samt fyr med en
effekt over 60 kw.)
Men da det er forsikringen der skal betale, hvis uheldet er ude, så har jeg efter råd fra skorstensfejeren anskaffet mig en igennem den Blå Avis.
Der fandt jeg en der var som ny med godkendelsesmærkat for kun 500,- :great: Nu går jeg så og overvejer om jeg kan få dem til at godkende
et sprinkleranlæg som alternativ til gipsen på loftet.

Så var der lige kapitlet om den meget omtalte trækstabilisator :shock: I materialet fra Titan Heating er der en anmærkning om særlige
krav til aftræk. En nærmere undersøgelse af denne, afsløre at det "kun" drejer sig om den der trækstabilisator. Den skal være der for at
fyret kan styre forbrændingen optimalt. Nu er der så lige kravet til placeringen. I følge reglerne mindst 70 cm. over aftræksrøret fra fyret,
eller også kan den monteres på selve røgrøret. Den sidste løsning kunne ikke lade sig gøre i mit tilfælde, der var ikke plads :roll: Så er der
de 70 cm. over aftræksrøret, men det gik heller ikke. Så højt er der bare ikke til loftet i en kælder fra 1891 :roll: Nu var gode dyr jo som
bekendt rådne, men efter aftale med skorstensfejeren, blev den indmuret i selve skorstenen ca. 50 cm. under aftræksrøret men et pænt
stykke over den nederste renselem, så var det problem klaret. Den skal iøvrigt være placeret i samme rum som fyret!
Men den fungerer såmænd også ganske upåklageligt der hvor den sidder nu.

Så kan man jo spørge sig selv om det var det værd. I mit tilfælde, hvor jeg gik fra et gammelt slidt oliefyr til pillefyr, er svaret ubetinget ja!
Og med de sidste måneders udvikling i olieprisen, har kun gjort regnestykket endnu bedre. Besparelsen i forhold til mit gamle oliefyr er ca. 55%.
Anderledes ser det, efter min mening, ud når man i forvejen har et gammelt pillefyr. Her er besparelsen jo ikke så stor, så her ville jeg overveje
andre og billigere producenter/mærker.

Afslutningsvis skal jeg lige nævne at alle intereserede kan stille yderligere spørgsmål her på forumet, samt efter forudgående aftale
(mgct@mail.dk), komme og besigtige anlægget (jeg bor på djursland i nærheden af Århus Lufthavn). Og for en god ordens skyld skal
det også lige nævnes, at jeg ingen relationer har til Titan Heating, hverken privat eller professonelt. Hvorfor denne anmeldelse ene og
alene skal betragtes som mine personlige erfaringer med omtalte produkt.


MVH.

Michael Koch

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: BioWin 100 Eksklusiv uden automatisk pillesug

Indlæg af Ulrik » 28 apr 2008 21:47

Tilføjet ifølge aftale med MichaelK
Så er det efterhånden tid til at gøre status for den første fyrringssæsson med mit Biowin.

Der er efterhånden lang tid mellem opfyldning af magasinet (Min. 1½ uge). Og det er svært at holde
rumtemperaturen under 21 grader.
Lige nu køre fyret mest for det varme vand, så jeg påregner at kunne slukke fyret engang i næste uge.

Forbruget har været som forventet. Pr. 28/4 er der forbrugt 4,08 tons træpiller, og fyret har kørt 3334 timer.
Altså godt 29 kg i gennemsnit pr. døgn. Nu bliver det spændende hvor meget isolering af loft og tagkonstruktion
vil give i besparelse (der er ingenting nu). Nu har jeg da i hvert fald et referencepunkt.

Der har ingen driftsforstyrrelser været overhovedet. Bortset fra en 3-4 gange, hvor jeg glemte at holde øje med
alarmen for mængden af træpiller i magasinet. Det er lidt træls at komme hjem til et halvkoldt hus, bare fordi
man har glemt at fylde magasinet :oops:

Jeg har renset det een gang, og det var mest bare for at holde øje med slagger. Der var intet. Nu skal fyret så
have en gennemgående rensning, og askeskuffen skal tømmes for første gang. Alt i alt en nem omgang.

Havde i øvrigt besøg af skorstensfejeren for første gang i fredags (hans mester var den der synede fyrrummet
i efteråret). Han havde ikke fået at vide af hans mester, at jeg havde fået pillefyr :shock:
Han startede med renselemmen på loftet. Og spurgte om jeg havde fået brændeovn? Nej, svarede jeg. Jeg har
fået pillefyr icon_cheesygrin.gif
Nå, var svaret. Ja, han kunne godt se der var noget anderledes ved belægningen inde i skorstenen. Vi kunne
nu, med glæde, også konstatere at der ingen løbesod var. Og da han til sidst tømte aske ud af renselemmen
i kælderen, kunne der knapt fyldes en fejebakke. Det var han rimeligt imponeret over. Han havde forventet at
der ville have været mere sod/aske. Så konklusionen blev, at fyret forbrændte pillerne meget rent.
Ikke nogen dårlig udmelding, eftersom det var uden nogen som helst kendskab til BioWin, eller pille- og stokerfyr
i det hele taget, at jeg i sin tid købte fyret.

Og så blev der lige spurgt, om det ikke var på tide jeg fik sat det gipsloft op i fyrrummet, jeg skulle have gjort
for længst :oops: Det lovede jeg at få gjort i løbet af sommeren. Og så var der jo lige den vandslange med spreder,
der ikke lige var i fyrrummet (den ligger vidst ovre på værkstedet :wink: ) Men, som han sagde, jeg kunne jo også
købe en 5 kg. pulverslukker istedet. Det vil jeg så overveje.

Når jeg nu kommer til selve rengøringen, må jeg se om jeg husker at uploade nogle billeder af det. Det kunne da
være interessant med lidt kommentare til det.

Efter den næsten overståede sæsson med mit første pillefyr, er jeg ovenud tilfreds. Det håber jeg også at kunne
blive ved med at være.



Mvh.
Michael Koch

Besvar