Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C1-400 m. ilt årg. 2000

Her kan du skrive en anmeldelse at dit anlæg.
Det kan være stoker, pillefyr, brændekedel, solvarme, oliefyr, vindmølle, solcelle osv.
Forumregler
Følgende skal indgå i beskrivelsen:

1. En overskrift med anlægets officielle handelsnavn og type.
2. Gerne en beskrivelse/gennemgang af anlæget.
3. Gerne hvorfor du valgte dette 'anlæg frem for andre alternativer (fordele/ulemper).
4. Hvor let er driften/betjening af anlæget (herunder påfyldning af brændsel, rengøring af kedel osv.).
5. Beskrivelse af, hvad der eventuelt har været af driftstop, samt grunden hertil.
6. Har du billeder af "vidunderet", vil læserene helt sikkert værtsætte dette. Er dog ingen betingelse.

Vær opmærksom på at alle anmeldelser skal godkendes inden de kan læses. Derfor kan dit indlæg ikke læses umiddelbart efter det er skrevet.
Besvar
søren steen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 dec 2007 20:59
Mit fyr: Passat C1-400 m. ilt årg. 2000
Areal: 240
Brændsel: piller og lidt korn
Årligt forbrug: 8 t. slukket apr-okt
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Passat C1-400 m. ilt årg. 2000

Indlæg af søren steen » 05 dec 2007 20:45

Hej,

Jeg vil her skildre mit anlæg og dets udvikling siden 2000, da vi købte ejendommen. Omdrejningspunktet er Passat C1, som er primær varmekilde.
Først punktvis, siden en sammenfatning af anlæggets daglige liv og brugen af dette.

Ejendommen:Gård fra 1876, som er bygget så meget om, at den ikke er original. Den ligger i Tommerup på Fyn.
Stueetagen på 140 kvm er med nye lavenergivinduer og er ellers uisoleret i gulve og mure. Loftet er isoleret med 200 mm, da det jo støder op til:
Loftetagen på 110 kvm, som er topisoleret med 200 hhv 300 mm og er med nye vinduer.
Fyrrummet er i enden af en kostald i sit eget brandsikrede rum med betonloft og stålbranddør.

Primær varmekilde (kr. 62.000 incl. 33 m fjv-rør, skorsten og installation og tilskud fra Energistyrelsen):
Passat C1-400 liter med iltsyring købt nyt og opsat 23. maj 2000. Det er på 11 kW og fødes af manuelt betjent snegl fra pillelager i naborummet (12t). Slukket fra april til oktober, hvor solvarmen er primær varmekilde.

Sekundær varmekilde (kr. 7000,- købt via Gul & Gratis, men ubrugt og jeg har selv installeret):
Passat Atmos 16 brændefyr. Kører, når jeg renser C1'eren eller når det blæser koldt i januar-februar som supplement.

Sekundær varmekilde (købt for kr. 5500,- i 2002 i Bauhaus og jeg har selv installeret):
Morsø 1440 konvektionsbrændeovn i stuen med varmeflytning. Kører de råkolde sommeraftener, hvor Passat'en er slukket og solvarmen ikke rækker

Sekundær varmekilde / Primær i sommerhalvåret (købt for kr. 35.000,- i maj 2006 og jeg har selv samlet og installeret):
Solvarme. 3x3 kvm Batec solfangere stik syd. 500 l akkumuleringsbeholder, hvor vandet lagdeler sig efter temperatur. Udtag til VVB i toppen (varmest) og lidt længere nede er udtag til gulvvarme i bad, bryggers og gang, samt håndklædetørrer.

Denne kombination af diverse fyr, ovne og fangere kendetegnes ved at være driftbillig og helgarderet. Mulighederne er mange hvis det er koldt sommer eller vinter.

Passat'en fik opgraderet styringen i 2002, hvor jeg monterede en ny E-prom chip, vers. 4.03. Det gjorde styringen mere selvtænkende. I 2006 fik jeg et ombytterhovedprint, da det gamle brændte af. Formedelst kr. 2600,- (engrospris) fra Passat. jeg skiftede det selv. I dag opdagede jeg, at der er to luftdyser nede i brændkalmmeret som var tilkoksede. Da de blev renset, kunne fyret fint følge med igen. Det har ikke været problemer med at fyre hele huset op. Spændende i januarstormen, om det klarer den også...

Passat C1-400 m. ilt.
Betjening: Nem og ligetil. Når der er justeret ind, så kører det bare. Sat på 70 gr. C og 5 indskubningsintervaller.
Drift: Bortset fra afbrændt print sidste år, så er det helt uproblematisk i drift i det daglige.
Service fra producent/forhandler: Jeg har aldrig haft forhandler til at kigge på det, men han ved meget om fyret og kommer med brugbare fif ind i mellem. Producent er altid tjenstvillig pr. telefon med en kompetent rådgivning.
Forbruget er rimelige 8 t pr. år (okt-apr.). Effektiviteten er vist 85%, hvilket ikke er højest i klassen. Vi har gerne 23-25 gr. C i huset.
Rengøring er rimelig. Jeg skraber brændkammeret (2 min.) og roterer retarderne (9 stk.) med en boremaskine (2 min.)
Brændsler. Piller af forskellige kvaliteter virker godt. Korn er en blandet fornøjelse. Dårligere effektivitet (8 kW) og meget beskidt kammer samt megen aske.
Jeg er villig til at vise anlægget frem til interesserede.

Billeder senere.


Besvar