Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Benekov R 15 - 2007

Her kan du skrive en anmeldelse at dit anlæg.
Det kan være stoker, pillefyr, brændekedel, solvarme, oliefyr, vindmølle, solcelle osv.
Forumregler
Følgende skal indgå i beskrivelsen:

1. En overskrift med anlægets officielle handelsnavn og type.
2. Gerne en beskrivelse/gennemgang af anlæget.
3. Gerne hvorfor du valgte dette 'anlæg frem for andre alternativer (fordele/ulemper).
4. Hvor let er driften/betjening af anlæget (herunder påfyldning af brændsel, rengøring af kedel osv.).
5. Beskrivelse af, hvad der eventuelt har været af driftstop, samt grunden hertil.
6. Har du billeder af "vidunderet", vil læserene helt sikkert værtsætte dette. Er dog ingen betingelse.

Vær opmærksom på at alle anmeldelser skal godkendes inden de kan læses. Derfor kan dit indlæg ikke læses umiddelbart efter det er skrevet.
Besvar
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Benekov R 15 - 2007

Indlæg af Ulrik » 17 nov 2007 09:28

Benekov R 15
Tornado, autotænding, kridtdosserer

Jeg er ikke i tvivl om at Benekov R 15 er en af de bedste kornstoker der fås. Med en Tornado monteret, bliver kornfyring nemt og komfortabelt.
Med de rigtige indstillinger, kan slagge helt undgås.
Det ekstra arbejde kornfyring giver, består i at asken skal tømmes noget oftere.

Når jeg skriver at en Benekov R 15 er en kornstoker, er det fordi dette er dens primære funktion - efter min mening.
Lige så snart man skifter til brændsel i pilleform, opstår der problemer.
Problemet består i at der dannes en sodring af uhensigtsmæssig størrelse i herden. Det betyder ikke så meget ved kornfyring, men er brændslet i pilleform knuses en del af pillerne hvilket besværliggør en ordentlig forbrænding.
Sneglen vil typisk knage højlydt når der er en sodring. Sodringen opstår uanset at der ikke pausefyres, autotændes eller der ikke er nedslag i skorsten. Den kan ikke undgås.
Det er min erfaring at sodringen skal fjernes hver til hver anden måned. Dette finder jeg ikke tilfredsstillende. Med en Benekov R 15 er man lovet komfort og nem rensning. Det hører en sodring ikke ind under.


Betjening:
Magasinet er højt, hvilket kan besværliggøre påfyldning for nogle. Det generer ikke mig.
Styringen er temmelig indviklet. Vejledningen til den er temmelig ringe. Oplysninger vedr. indstillinger skal derfor indhentes her på forum eller hos Liagro. Hos Liagro er de altid venlige og parate til at hjælpe med indstillinger og diverse. Jeg ville foretrække at der fandtes noget mere dokumentation så man selv kunne hitte ud af det.

Hvordan kører fyret:
Benekov R 15 kører SUPER på korn. Var det ikke for den tidligere nævnte sodring, ville det køre rigtig godt på brændsel i pilleform også.
Man skal bruge en del tid på indkøringen, men når de rigtige indstillinger er fundet, bliver det nemt som en leg.

Service:
Liagro yder deres kunder en super god service. Både telefonsupport og hurtig udrykning.
Min snegl gik i stykker pga. en dårlig svejsning fredag aften. Jeg fik hurtigt fat i Karsten som kom og monterede en ny allerede lørdag formiddag.

Forbrug:
En Benekov R 15 kører med et rimeligt forbrug det meste af året. Dvs den del af året hvor der er brug for varme i gulv/radiatorer.
Om sommeres hvor der reelt kun er behov for opvarmning af varmtvandsbeholderen, synes jeg ikke den er økonomisk. Forbruget er typisk 10- 13 kg træpiller dagligt.
Løsningen er at stoppe og tænde fyret manuelt hver dag. Her kom jeg ned på 3 - 4 kg træpiller om dagen. Det er dog noget besværligt.

Rengøring:
Rensning af røgkanaler foregår med at par ryk i et håndtag, hvilket er supernemt. Toplågen åbnes og der skrabes på fladerne med en stålbørste. Bypass ventil rengøres. Lågen lukkes.
Lågen til forbrænding åbnes og der skrabes hurtigt med en stålbørste.
Der medfølger en stor askeskuffe hvilket gør det nemt at tømme aske.
Hvis det ikke var for den tidligere nævnte sodring, kan man nøjes med at bruge 10 min på at rense om måneden.

Afprøvede brændsler
Korn, træpiller & tørvepiller.
Som sagt klarer den korn formiddabelt.
Træpillerne ok
Tørvepiller også ok. Man skal dog afmontere tornadoen, medmindre man vil rage aske/slagge ud dagligt. Det giver meget mere slagge med tornado end det gør uden.
Uden tornado kan den køre 6 dage i oktober før askeskuffen skal tømmes. Blandes der kridt i, giver det nogle enkelte slaggeklumper på størrelse med 2 træpiller.

Tilbehør:
Tornado - god til korn, giver en rigtig fin aske
Kridtdosserer - uundværlig til korn, næsten :)
Autotænder - undværlig, men god til sommerfyring.

Problemer:
Jeg nævner lige sodringen igen da jeg mener den er det største problem der er med en Benekov R 15.
Jeg har oplevet utætheder følgende steder:
  • Låge til brændselsmagasin utæt ved levering. Udbedret 2 gange
  • Studs til blæser skulle tætnes, ellers kom der røg ud
  • Autotænder fungerer nærmest som en skorsten, der kommer faktisk meget røg ud ved optænding
  • Der kan komme røg ud ved enden af sneglen
Røgtempføler defekt ved levering. Pga. for høj temp. smuldrede håndtaget til indstilling af bypass.
Sneglen gik i stykker.
Magasin er ikke selvtømmende med mindre der fyres med korn.

Konklusion:
Trods den formidable service, synes jeg ikke at Benekov R 15 lever op til mine forventninger om kvalitet og slet ikke nem rengøring.
MvH Ulrik©


Besvar