Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

TB Mini på Salamanderkedel - 2002

Her kan du skrive en anmeldelse at dit anlæg.
Det kan være stoker, pillefyr, brændekedel, solvarme, oliefyr, vindmølle, solcelle osv.
Forumregler
Følgende skal indgå i beskrivelsen:

1. En overskrift med anlægets officielle handelsnavn og type.
2. Gerne en beskrivelse/gennemgang af anlæget.
3. Gerne hvorfor du valgte dette 'anlæg frem for andre alternativer (fordele/ulemper).
4. Hvor let er driften/betjening af anlæget (herunder påfyldning af brændsel, rengøring af kedel osv.).
5. Beskrivelse af, hvad der eventuelt har været af driftstop, samt grunden hertil.
6. Har du billeder af "vidunderet", vil læserene helt sikkert værtsætte dette. Er dog ingen betingelse.

Vær opmærksom på at alle anmeldelser skal godkendes inden de kan læses. Derfor kan dit indlæg ikke læses umiddelbart efter det er skrevet.
Besvar
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

TB Mini på Salamanderkedel - 2002

Indlæg af ktm » 09 nov 2007 16:54

Anmeldelse på TB-mini fra Biovarme.

Jeg havde i forvejen en Salamanderkedel, hvori jeg fyrede med brænde. Fyret står i vores bryggers/grovkøkken og det med at fyre med brænde er noget gris, som fruen ikke var helt vildt begejstret for. Kedlen var altid våd og slimet indeni med en tjæreagtig substans. Ikke særligt tiltalende alt i alt.
Så hørte jeg, for en 5-6 år siden, om pillebrænderi og jeg fandt frem til TB-mini ved et tilfælde. Det beroede ikke på nogen nærmere undersøgelse i markedet også pga at jeg ikke anede, hvad jeg skulle undersøge. Det var meget begrænset, hvad der var til at finde om dette emne den gang.
Jeg monterede selv brænderen på kedlen og tilvirkede et magasin af en gammel olietønde, forbandt det hele og startede op, uden de helt store problemer.

Principielt er det let at betjene, idet der ikke er ret mange indstillingsmuligheder. Kun intensiteten af indfyret mængde piller og så lufttilførsel. Ligesom ved et oliefyr må man lære at vurdere flammen for at se om luften passer nogenlunde.

Driften er principielt også ukompliceret, indtil man får lortepiller.
Piller med smuld er døden for anlægget. Det giver utallige driftstop og værre: risiko for tilbagebrænding. Pillerne skal falde ned på en skrå flade og på den måde kastes ind i herden. Hvis der er smuld i pillerne, samler dette sig på denne skrå flade og pillerne lander dermed mere blødt og kommer ikke ind i herden. De brænder så på bunden af den skrå flade og der stemmer mere og mere smuld op og de næste piller kommer dårligere og dårligere ind i flammen. Så er der betydelig risiko for at det begynder at brænde i bunden af faldskakten med tilbagebænding til følge, som ødelægger flammeindikatoren og smelter fotocelle og refleks til fotocelle, samt opheder hele apparatetet med skade på blæser, nedfaldsslange osv. Alt i alt en nedern oplevelse.
Almindeligvis når pillerne at stoppe så hurtigt op i nedfaldsskakten at de kvæler ilden og røret stoppes til med piller og fotocellen registrerer så forstoppelsen og stopper fyret.
Hvis man får gode, smuldfri piller, der som regel er det samme som hårdtpressede piller, er der ingen problemer, hverken med drift og pausefyring.
Problemet er så, at de piller man i måske flere år har brugt, pludselig skifter karakter, eller der komme nye ejere til, hvorefter kvaliteten sænkes og prisen stiger. :(

Som angivet sidder brænderen på en Salamander af ældre tilsnit. Det er nok ikke verdens mest effektive kedel, men efter jeg fik sat en røgvender ind, og jeg gik over til kontinuerlig "fedtefyring", synes jeg ikke økonomien er så ringe endda, når jeg ser på hvor meget jeg fyrer op, sammenlignet med andre. Røgtemperaturen ligger på 200+ ved alm. drift, men stiger let til 300 når man presser på, og det er nok vel rigeligt. Men så er skorstenen til gengæld meget fin og sund! :wink:

Jeg er ikke meget betaget af den service og vejledning, jeg får fra Biovarme. De er hurtig til at sende reservedele, men så hører det meste også op. Råd og vejledning om piller osv eksisterer slet ikke. De er nærmest panisk rædde for at nævne noget som helst om de forskellige piller, ja faktisk tror jeg slet ikke de ved, hvad træpiller er for noget. Det er helt utroligt så konfliktsky de er på det område.
Deres flammefølere, jeg køber mange af, i dag, er af en langt ringere kvalitet, end dem jeg startede med, og det værste er, at de mener at man er helt galt afmarcheret, når man kan finde på at antyde, at det er noget skidt de i dag sælger. Ligeledes er fotocellen også af en sløjere kvalitet, end den jeg startede med. Meningen er at cellen skal lyse igennem et par beskyttelsesglas gennem faldskakten over mod en refleks, som returnerer strålen og melder klar bane. Det kan bare ikke lade sig gøre, idet cellen er så svag, at den knapt kan få strålen igennem glassene, og fyret går ofte ud, ikke pga støv, men blot pga modstanden i de rene glas.
Alt hvad jeg ved om fyret i dag, har jeg lært på den hårde metode, men til gengæld kan jeg stort set også klare alle opståede situationer.

Selve brænderen er hurtigt rengjort. Bunden af herden skal lige pilles ud og bankes ren for koks/slagge og så endevender men brænderen for at få asken, der er faldet ned gennem bundpladen, ud.
Derimod er det mere trist af tømme fyret for asken, men med en støvsuger via en askespand/suger, går det såmænd rimeligt, men det er vel aldrig morsomt at tømme aske ud.
Brænderen skal jeg tømme hver 14. dag med gode piller (med lortepiller et par gange i døgnet, gerne om natten!!) og kedlen en gang om måneden, i den rigtig kolde tid lidt oftere. Det afhænger klart af forbruget.

Jeg har forsøgt med lidt af hvert som brændsel, både korn og olivensten, men det går slet ikke. Det falder ikke ordentligt ind i herden og danner slagge. Det kan slet ikke anbefales. Glem det. Kun TP af god kvalitet.

Jeg er nok ved at være der, hvor jeg vil ofre et mere alsidigt anlæg i et helt andet fyrrum, men var mit behov mindre ville jeg nok stille mig tilfreds med dette.

Jeg fremviser gerne mit anlæg, hvis nogen skulle have interesse.
mvh
ktm


Besvar